Jump to content

Løpslengde 22-250


Funtaz

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg skal gå til innkjøp av 22-250 pipe til rifla mi, men lurer på hvor kort jeg kan kappe pipa før det oppstår problemer. På rifla skal det (i utgangspunktet) monteres en lyddemper i aluminium.

 

Vil den økte mengden ubrent krutt ved munningen kunne skape større problemer, i forhold til slitasje på demper? Farten vil jo gå ned en hel del, men vil det gå ut over presisjonen? Er det annen problematikk jeg burde tenke på?

 

 

Hilsen en meget usikker amatør :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Uten på noen som helst måte å kunne påberope meg å være ekspert, så vil jeg anta at forbrenning av krutt i demperen vil medføre ekstra slitasje. For noen år siden var jeg tilstede under noen forsøk på FFI, og kunne ved selvsyn konstantere at riktig ladning er vesentlig for demperens funksjon. I tillegg til høyere smell, ble det også en betydelig større munningsflamme, med demper, når ladningen var feil (for kraftig).

 

Som du selv sier, så vil en kort pipe føre til tap av hastighet, i tillegg til slitasje på demperen. Dersom du vil ha en kort, dempet pipe i kaliber .22, ville jeg gått for en pipe kamret for .223. De kan kappes ned betydelig uten alt for grove hastighetstap. I tillegg får du lengre levetid på løp og demper, mindre smell, mindre munnigsflamme, billigere ammo og mindre rekyl.

 

Som sagt, dette er ikke basert verken på ekspertise eller empiri, men egne erfaringer.

 

Med vennlig hilsen

 

swr

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig, og hadde valgt 223 hvis det var et alternativ. Grunnen til at det ble 22-250 er fordi man ikke får(?) 223 til Schultz & Larsen M97DL. http://www.schultzlarsen.com/barrels.htm

 

Saken er at rifla skal være så lett som mulig, og at jeg derfor har lyst å kappe pipa. Dette skal ikke være en langholdsrigg der vekt er uvesentlig, og 26" pipe er perfekt. Hvis det likevel er helt idiotisk å kappe, ved at det fører til elendig presisjon og unødvendig mye slitasje på demper, er det ingenting som hindrer meg i å droppe kappinga.

 

Har 45 cm langt løp på min 22-250. Mister jo fart, men jeg er fornøyd og har nettopp begynt på løp nr 2 som også ble kappet og gjenget på 45 cm. Får 1030-1040 med 55grs winchester fabrikkammo.

Godt å høre at dette fungerer! Det var noe sånt jeg hadde i tankene og.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Låner en gammel tråd her.

Har 45 cm langt løp på min 22-250. Mister jo fart, men jeg er fornøyd og har nettopp begynt på løp nr 2 som også ble kappet og gjenget på 45 cm. Får 1030-1040 med 55grs winchester fabrikkammo.

Hvilken snurr har du på løpet ditt her?

 

Er det noen som har erfaringer med korte løp med 14" snurr?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Tillater meg å låne tråden med samme spørsmål.

 

Børsa er en Sako Hunter i 22-250. Tror løpet er 57 cm originalt. Skal ha på en stor A-tec demper, så jeg tenker at en løpslengde på 55 cm kan være noe? Da er det kappet bittelitt, ikke noe særlig utslag på hastigheten, men den blir bittelitt kortere. Eller ikke kappe i det hele tatt.. :?:

 

1:14 snurr - skal bruke 35 - 50 grains varmintkuler og 50 - 55 grains loddede kuler (rev og rådyrjakt). I tillegg treningsskyting på 100 - 300 meter og ønsker jo flatest mulig kulebane.

 

Takknemlig for alle svar. :)

Link to comment
Share on other sites

De dyrene jeg har skutt med mine 45cm løp har ikke kommet med noen innvendinger, jeg har kappet kun med tanke på balanse og hånterlighet (hvis ikke børsa går inn i futteralet så blir den ofte igjen i skapet) 1100 eller 1050 meter i sekundet skiller ikke veldig mye på kulebanen. Bør ikke by på problemer med 55grn kuler.

Link to comment
Share on other sites

Greia er at jeg skal bære børsa en del. Bruker stoney point tofot som ikke er montert fast, så det blir mer ei jaktrifle/skogbørse, enn en varminter/kråkerigg (da ville jeg også hatt 66 cm løp). På min forrige 223 hadde jeg 60 cm løp, og den var ubalansert å bære så jeg tenker at 55 vil hjelpe noe samt at jeg har mer enn nok fart om jeg skulle se reven på 250 meter i forhold til kulebane.

Har hørt at jeg mister 3-5 ms pr cm jeg kapper, så 55 cm skulle vel innenfor disse avstandene ikke ha så mye å si. Men samtidig sier magefølesen "ikke kapp - du får ikke satt det på igjen". Hmmm....

Link to comment
Share on other sites

Fabelaktig matematikk ute å går her. Er nok ikke særlig lineær den aksellerasjonskurven (hvis det er det riktige ordet). Ville anslått hastighet til ca 1000 meter i sekundet med 40cm løp, og 1200-1250 med 65cm. 50 grn kule og middels ladninger. På 300m trenger man ca 7 stk cm klikk med 1200m/s og 10 klikk med 1050m/s.

Link to comment
Share on other sites

Flott, med 40cm pipe har man samme hastighet som en standard 223, men bruker dobbelt kruttmengde og utbrenning av pipa skjer x ganger raskere. Herlig, jeg selger jo blant annet våpen, så ser jo lyst på hyppige fornyelser. :lol:

 

Mulig noen får 1000m/s fra 40cm pipe, VV har 1100m/s, på sin raskeste, på 50grs kule og 58cm pipe, 5m/s*18=90m/s ikke så galt i forhold til hva han i gata hadde hørt, men 1200-1250 på 65cm, sier vi 150m/s / 7cm(dif VV løp og fart)=21,4m/s eller ca 1300 med mine 66cm 50-100m/s på en cm, jau.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...