Jump to content

Vurderer 17hmr


Holand

Recommended Posts

Hei, jeg har lenge skutt med fars 22.lr, og jeg synes kalibret ikke er helt supert.

Han har en Cz 452 American så det er egentlig ikke noe skit, men jeg er ikke så fornøyd med kulebanen.

Jeg skaut mange ryper med salongen, men det ble også en del bom! for noen hold blir lange.

Jeg hører 17hmr har en flatere kulebane??

Hva anbefaler dere av 17hmr og 22wmr?

eller mener dere att de ikke er noe bedre?

 

Takk for svar!

Holand.

Link to comment
Share on other sites

17HMR er vel den med den flateste kulebanen, men den er veldig utsatt for vind så du kan ikke strekke holdene spesielt langt uansett.

Av randtenningskalibre ville JEG valgt 17HMR. (pga v-max)

Mange sverger til 22wmr pga høyere kulevekt og har sikkert grunn til dette.

Etter mange timer med lesing rundt samme spørsmål som du sitter med så fant jeg ut at det går mye på smak og behag.

 

Til trening er 22LR overlegen pga pris så denne er bare å beholde til dette. Da står du vel igjen med å velge et flattskytende jaktkaliber.

 

Mange vil sikkert ha meg til å finne frem tauet når jeg sier dette, men jeg ville kanskje sett på sentertenningskalibre for jakt, og da spesielt 6,5x55. Her har du god tilgang på ammo, både ferdig og for hjemmelading. Veldig flattskytende kaliber som du fint kan skreddersy til de fleste oppgaver.

Oppsummert så holder jeg vel en knapp på 22LR til trening og 6,5x55 til jakt.

Link to comment
Share on other sites

17 Hmr er ikke noe å vurdere, bare kjøp det! :P Genialt småviltkaliber som er både morsomt og lett å skyte med, samtidig som man har mye mindre vindavdrift i forhold til 22lr. Det at man har en rekkevidde på 140-150 meter skader jo ikke heller :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Mange vil sikkert ha meg til å finne frem tauet når jeg sier dette, men jeg ville kanskje sett på sentertenningskalibre for jakt, og da spesielt 6,5x55. Her har du god tilgang på ammo, både ferdig og for hjemmelading. Veldig flattskytende kaliber som du fint kan skreddersy til de fleste oppgaver.

Oppsummert så holder jeg vel en knapp på 22LR til trening og 6,5x55 til jakt.

Problemet med 6.5x55 er høyere kulevekter, og høyere hastighet på kula. Dette medfører drastisk endring i krav til bakgrunn for sikker avfyring.

 

Normalt ikke noe problem, men enkelte steder kan man være avhengig av at en rikosjett ikke er i stand til å komme seg så langt avgårde. Med 17hmr har jeg testet ett worst case scenario, som innkluderer skudd mot flat sjø med minimal overhøyde (ekstremt liten anslagsvinkel).

Resultatet var svært så oppløftende, da kula (17grs V-maks) alltid delte seg i en sky av småbiter (der de største bitene kom seg maks ca 150m etter nedslaget. Noe som gir en sikkehetsavstand fra "Nedslag" tilsvarende en hagle skutt i værst mulig vinkel fra samme sted som nedslag/treff. Dette forutsatt at man er sikker på at man treffer en hindring som gir nedslag/treff.

 

Bakdelen er behovet av å kunne plassere den bittelille kula svært presisit i viltet, om viltet er av de større. Samt at kaliberet trenger noen flere moduler/større demper enn 22lr med sub amo.

 

 

OBS! Testen er gjort med 17gr V-Max og TNT amo, Gamepoint har jeg ikke testet på denne måten.

 

P.s. 17hmr er kommet for å bli i mitt skap, da den er det kompleterer 22lr perfekt. En annen sak er at 22wmr ikke har spesielt mye dårligere kulebane enn 17hmr, men jeg foretrekker sentertente kaliber i 22 (t.d 223r/22-250) med lette kuler fremfor 22wmr til min bruk.

Link to comment
Share on other sites

Nydelig Vingemutter!

 

Det med sikkerhetsavstand er faktisk den eneste fordelen jeg kan tenke meg med 17HMR i stedet for en 223, for eksempel. Jeg har skutt en del ryper, storfugl og sjøfugl med 6.5x55, med godt resultat. Kula bare plystrer rett igjennom. Jeg hadde med 17hmr på sjøen sist høst, og det var ikke så gøy... Ekstremt vindutsatt! Det blåser alltid på sjøen, og det var ren bingo om det var treff. Det er synd, fordi så lenge det er lite vind er dette et ekstremt presist kaliber. Mye bedre enn 22! Samler på klistrelappen, og bedre, på 100 meter. Man kan altså skyte hodet av spurv :) .På hold over 140 - 150 meter detter kulene som en sekk. Jeg liker min 17HMR, Liker at den er så ekstremt presis, uten rekyl og uten at jeg må lade selv (lei av det!). Men jeg kommer neppe til å ta den med på sjøen mer. Blir vel omtrent som på fjellet det da? Blåser jo alltid? Men det er klart, det er en fordel at kula ekspolerer ved anslag, og ikke bare hopper videre slik som 22lr kulene gjør.

Link to comment
Share on other sites

Godt svar, vingemutteren.

Jeg er forsåvidt enig med deg, men det hadde vært morsomt å sett en sammenligning av 17hmr v-max opp mot 6,5 v-max eller 85gr sierra hp. Hva tror du om det?

Disse har jo unektelig bedre prestanda i vind enn 17hmr, men som du sier så kanskje det blir veldig mye strengere krav til sikker bakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...