Jump to content

Liggende skyting


Ken Adams

Recommended Posts

Under NM i felt var det en liggendes stasjon, noe jeg ikke hadde prövd för. Skuddene havnet lavt på skiva for meg og for de to andre fra min klubb. Oppdaget dette först med revolvern mend et var ikke like mye med finpistol noen dager senere.

 

Er det noe spesielt og tenke på ved liggende skyting? Noen feil som er vanlige ved liggende skyting? (eller har jeg rett og slett bare riktet dårlig eller gjort dårlige avtrekk som vanlig :oops: )

Link to comment
Share on other sites

OK, for meg havnet skuddene betydelig lavere enn der jeg mente dem burde. Skytestillingen föltes stabil og samlingen var meget bra for og vare meg med revolver, alle fem innen ca 10-12cm. Dessverre under blinken, selv om jeg grunnet avstanden holdt i overkant/toppen på skiva.

 

Det kan gott vare jeg som gjord enoe feil, det jeg lurte på om det var noe spesiellt og tenke på ved liggende skyting.

Link to comment
Share on other sites

Har desverre ikke svar på det du spør etter, men jeg skyter også en anelse høyt liggende med pistol og revolver. Måten jeg løste det på var å sikte litt høyere enn det jeg ellers ville gjort.

 

...skyter en anelse høyt.....sikte litt høyere....

 

Du mener vel noe litt annet her??

Link to comment
Share on other sites

Liggande på magen er eit hærk av ei skytestilling. Må justere på brillene for å unngå at siktelinja blir heilt i øvre kanten på brillene.

Står blinkane litt høgt i tillegg blir det eit merkelig siktebilde med sikta nesten klin inn i augene. For min del hadde det vore bedre å skyte med dårligaste hand framfor liggande på magen.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig typisk å skyte under på liggende skyting. Jeg tror det har med rekylopptak å gjøre. Når du ligger blir du veldig stabil og munningsvippen blir redusert, som vises på skiva med lavere treffpunkt.(min teori)

Løsningen er å trene på liggende skyting, noe de ferreste gjør...

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med liggende under NM var at sola kom uvant kraftig inn på siktene og gjorde det litt vanskelig å midtstille kornet i skuret, både høyde og sideveis. Anbefaler generelt en god skytecaps med klaffer og en egen brille for liggende som tar høyde for at brilla må sitte høyere. Rent teknisk har jeg erfart at man tenderer til å sikte seg inn på første mål før ildkommando er gitt og at man da trekker ut av målet ved avtrekk på første skudd. Jeg legger meg litt under første mål og gjør siste finsikting inn mot målet etter ildkommando er gitt og gjennomfører vanlig avtrekksprosedyre, skyter sjeldent i første bølgen av skudd like etter ild og har mindre sleiv på førsteskuddet. Har aldri opplevd å ha dårlig tid på liggende... Liggende er litt mer krevende fordi siktene kommer nærmere ansiktet og krever nøyaktighet i avtrekket selv om stillingen er relativt stabil. Husk at grepet på våpnet er avgjørende for hvor du treffer også ved liggende skyting. "God samling" utefor skiva kan skyldes endret grep og konsekvent feil siktebilde og avfyringsprosedyre. Hvis underlaget er paller kan det lønne seg å prøve å få så mye som mulig av kroppen bakenfor pallekanten - kan gi en bedre stilling for korsryggen og at man da får hodet noe høyere eller man kan legge seg flatt og hodet litt på skakke. Hvis målet er lavt kan det lønne seg å få våpen og fremre del av underarmene foran underlaget for en mer behagelig hodestilling. Jeg liker å ha så mye som mulig av underarmene i kontakt med underlaget for å oppnå avstand til siktene og stabilitet, men det må ofte bli et kompromi mht hvor mye knekk jeg klarer i nakken. Lange sideveis forflytninger kan være krevende og bør testes i det man legger seg ned så man slipper total ommøblering av liggestillingen - lett å miste fokus og skyte på feil skive .. men det hjelper å øve - og de fleste feltstevner har minst en standplass med liggende skyting.

Link to comment
Share on other sites

Liggande på magen er eit hærk av ei skytestilling. Må justere på brillene for å unngå at siktelinja blir heilt i øvre kanten på brillene.

Står blinkane litt høgt i tillegg blir det eit merkelig siktebilde med sikta nesten klin inn i augene. For min del hadde det vore bedre å skyte med dårligaste hand framfor liggande på magen.

Da eg skaut med briller så hadde eg same problem. Løysing var enkel. Eg kjøpte nokre store briller (ikkje lekre :-)) som gjorde at eg ikkje fekk det problemet lenger. Funka som snus. Men no bruker eg linser og er storfornøgd. Og eg elskar liggande skyting ;-) Men det er smart av arrangøren å lage standplass slik at ein slepp å få kink i nakken. Vi bruker pallar og legg ein 4x4 (eller liknande) under framme. Da ligg ein i ein fin oppovervinkel og skyt rett fram.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...