Jump to content

Jakten på den perfekte hundeførerbørsa


MorganIsaksen

Recommended Posts

Etter å ha sittet på "älgpass" noen år, skal jeg nu begynne å gå med bikkje under årets elgjakt i Sverige. Har fra før ei nydelig Rössler Titan 9,3x62 men med dempern blir den både lang, tung og klumpete å smyge seg frem på stand. Så da må man jo handle litt da....

Har bestemt meg for syntetstokk men er usikker på hvilket våpen jeg skal velge. Ønsker ei så kort rifle som mulig, med enten åpent sikte eller micropoint som til eks Zeiss sitt. Vurderer r8'ern til Blasern men hørte noe snakk om sluttstykker som har tendert til å smelle bort halve ansiktene til skyttere. Er det noen som har info om dette? Andre forslag mottas med største ærbødighet....

Link to comment
Share on other sites

Var vel stortsett di første r93'ne som sleit med det der at slutstykke kom i retur!

Men hadde tatt en kikk på Mauser M03 Trail eller hva den heter. er den lille svarte med oransje side plater.

Ellers er sauer også noe jeg hadde vurdert sterkt i den prisklassen der.

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på awear her, M03 Trail er ei nydelig børse til slikt bruk.

Fin demo her

" target="_blank

Prismessig så ligger vel både R8 og M03 Trail rundt 27 lapper, begge er jo helt rå.

Personlig synes jeg Mauseren er "tøffere" :wink:

 

Eide

Link to comment
Share on other sites

Sluttstykkeproblemet på R93 er utbedret for lenge siden og ingen grunn til bekymring pr. idag. Til samme bruksfelt har jeg selv satt sammen følgende pakke:

- Blaser R93 Professional

- 50cm løp 9,3x62, standardprofil uten åpne sikter

- Zeiss Compact Point

- A-Tec Maxim med to moduler

 

Dette er en suverent lett og hendig rigg med topp presisjon og fantastisk balanse, anbefales på det varmeste. Slik ser herligheten ut (med alle modulene i demperen).

scaled.php?server=32&filename=r9393x62.jpg&res=medium

 

Av riflene som er foreslått hittil i tråden vil jeg si alle ligger på øverste hylle. Velg den du liker best og føler deg mest komfortabel med.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut Steyr Scout.

- Uttagbart magasin.

-Ekstra magasin i kolbe.

-Integrert tofot i fremskjefte.

-Nedfellbare åpnesikter.

-Integrert weaver skinne i fremskjefte, Du kan bruke kikkert med kort eller lang øyeavstand etter behov. Rødpunkt parkerer du i den avstanden fra øyet du ønsker.

- Topp Presisjon

-Lett med god balanse, kort

- Koster ca 18-19K

 

Blaser er gammeldags i forhold. Heiv den da Scout kom inn i huset.

 

Paal Dalen

Link to comment
Share on other sites

Blaser er gammeldags i forhold. Heiv den da Scout kom inn i huset.

Ikke helt enig i denne. Jeg har begge 8) (Scouten riktignok i .223)

R93 er en mer moderne konstruksjon, men det sagt så er også Scouten et supert hundeførervåpen. Det eneste jeg kunne tenkt meg i tillegg på den er løpsbyttesystem.

Link to comment
Share on other sites

Det har aldri vært noe "problem med sluttstykket i retur" med R93. Det er en internettmyte. :lol:

Myten stammer fra at det er lettere å ta et ufullstendig ladegrep på R93 når man er vant til andre boltrifler (på en tradisjonell rifle er man ikke vant til å bruke kreftene rett frem når man tar ladegrep, man tar bolten frem og så ned) Når man trekker av og har tatt et ufullstendig ladegrep på en R93 får man en klikk-lyd. Denne lyden er kjip, men helt ufarlig, man får ikke rifla til å gå av uten å ha fullstendig ladegrep (Jørund Lien testet dette grundig for mange år siden, i dag har han en R93 selv...)

 

Låsen til R93 er sterkere enn de fleste låsene på markedet. R8 låsen er forandret slik at ladegrepet går lettere og at man derfor unngår klikkelyden som kommer dersom man ikke tar fullstending ladegrep med R93. I tillegg er den bredere slik at den får plass til enda større patroner hvis du vil ha en dinosaur-velter.

 

I denne videoen har de banket en kule inn 10 cm foran kammeret og så fyrer de av en patron etterpå. R93 er en av riflene som testes:

Link to comment
Share on other sites

Det har aldri vært noe "problem med sluttstykket i retur" med R93. Det er en internettmyte.

 

 

Det har vært ihvertfall et dødsfall her i Norge pga feil ved sluttstykket på en Blaser R93. Det var en runde med tilbakekalling og modifisering av våpen etter dette (om jeg husker sånn omtrent rett- noen plastdeler som ble byttet til stål).

Link to comment
Share on other sites

Det har aldri vært noe "problem med sluttstykket i retur" med R93. Det er en internettmyte.

Er dessverre ikke helt riktig, det har skjedd noen ulykker - 6 stk. tror jeg det var, og alle med hjemmeladet ammunisjon, så ingen vet hva som faktisk har vært i patronene. Blaser fikk gjennomført omfattende tester ved et uavhengig laboratorium, samt gikk grundig gjennom mekanismen og gjorde en tilbakekalling på en del i sluttstykket. Etter denne tilbakekallingen har det så vidt jeg vet vært én ulykke, og det var et våpen der tilbakekallingen ikke var fulgt opp.

Ad sannsynligheten for at problemet skulle gjøre seg gjeldende, så synes jeg det er betegnende at Blaser aldri stoppet salget, ikke en gang i USA. R93 er trygg.

Link to comment
Share on other sites

Hundefører / ettersøksbørse - så et behov for å ha et lett våpen, med litt "pønsj", til en overkommelig pris, og som kan tåle litt juling, uten at det skjærer i hjerterota for hver ripe en får på børse/siktemidler.

 

Tok utgangspunkt i en Remington model Seven, og fikk bytta pipe, og skifta til kaliber 358 win, 50cm pipe. Duracoat på stokk og stål, kjøpte et lite og "kjapt" sikte. Docter 1-4x24, med retikkel Tysk 2.

 

normal_P1070900.JPG

 

Vekt inkludert demper - 4 kg. Har nok potensiale for ytterligere vektreduksjon. Fremdeles godt under 10k totalt.

Link to comment
Share on other sites

Her støtter jeg siste taler.

358 win er et balansert kaliber mellom kulevekter og rekyl.

Effekten er helt topp og denne kan bygges i svært lette rifler som fortsatt kan brukes uten demper om dette er ønskelig.

Her er min :winke1:

normal_22112010347.jpg

Bygd på sako kasse og HT stokk. Pipa er gjenget og jeg har Maximdemper tilpasset

Link to comment
Share on other sites

Det har aldri vært noe "problem med sluttstykket i retur" med R93. Det er en internettmyte.

Er dessverre ikke helt riktig, det har skjedd noen ulykker - 6 stk. tror jeg det var, og alle med hjemmeladet ammunisjon, så ingen vet hva som faktisk har vært i patronene. Blaser fikk gjennomført omfattende tester ved et uavhengig laboratorium, samt gikk grundig gjennom mekanismen og gjorde en tilbakekalling på en del i sluttstykket. Etter denne tilbakekallingen har det så vidt jeg vet vært én ulykke, og det var et våpen der tilbakekallingen ikke var fulgt opp.

Ad sannsynligheten for at problemet skulle gjøre seg gjeldende, så synes jeg det er betegnende at Blaser aldri stoppet salget, ikke en gang i USA. R93 er trygg.

 

Du tar feil. Det var ikke noen problemer med Blaseren i forhold til styrke på låsingen/sluttstykket. Dette er testet grundig av DEVA og det finnes ingen son noen sinne har testet Blaseren som har funnet noen svakheter på låsesystemet. Ulykkene som har skjedd folk som har skutt feil ladet ammunisjon, eller med løpet fullt av is og søle har ingenting med Blaser å gjøre som sådan, de ulykkene ville skjedd med alle andre rifler. Alle rifler kan sprenges om man dytter inn for mye krutt osv. I tillfelle gasslekkasje oppgraderte Blaser sluttsstykkehuset fra å bruke polymer til aluminium ganske snart etter at rifla ble lansert.

 

Blaser har hatt en feil som førte til tilbakekallig. Det gjaldt ikke sluttstykket, men en del i avtrekkermekanismen som kunne føre til at skudd gikk av. http://findarticles.com/p/articles/mi_m3197/is_10_47/ai_93915950/.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen: Dødsfall?! Sist jeg hørte den var det slik at en luring med feil ladet ammo greide å sprenge rifla si og ble blind på det ene øyet. Vel, myten vokser... :lol::lol::lol::lol:

 

For noen år siden var det en stor artikkel i en av jaktblekkene om en skytter som fikk sluttstykket til en Weatherby gjennom ansiktet og ut bak øret (også han med feil ammo). Merkelig at ingen troller rundt på nett om at Weatherby har en uvane med å sende sluttstykket i tryne på folk...

Link to comment
Share on other sites

Blaser er gammeldags i forhold. Heiv den da Scout kom inn i huset.

Ikke helt enig i denne. Jeg har begge 8) (Scouten riktignok i .223)

R93 er en mer moderne konstruksjon, men det sagt så er også Scouten et supert hundeførervåpen. Det eneste jeg kunne tenkt meg i tillegg på den er løpsbyttesystem.

 

 

Hadde vært perfekt med løpsbyttesystem til Scout men da hadde det ikke vært noe mer å ønske seg :D

 

Viktig detalj med Scout er at jeg kan bruke åpne sikter og lyddemper samtidig. Blir ikke mye ekstra vekt å dra på da.

Såvidt jeg vet eneste rifle (ikke militær) dette går på.

 

Blaser er jo litt sidrompa da , kommer ikke unna det. :D

 

Paal Dalen

Link to comment
Share on other sites

Tycker du då även ska känna på Merkel KR1 i trackingversion, som blir mycket smidig. Använder själv standardverisionen som hundförare (102 cm, 2,9 kg), och skiftar enlet pipa på samma sätt som Blasern. Merkeln har även samma typ av kikarfäste på pipan som Blasern. Trackingversionen är endast 91,5 cm lång och väger 2,8 kg. Den finns i kalibrarna 308W, 30-06, 8x57IS och 9,3x62. De två sistnämda bör vara lämpliga för hundförare.

 

 

image.cfm?assetid=32004&width=766&height=190

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...