Jump to content

Spørsmål angående gåsejaktområder (innmark)


rubenkl81

Recommended Posts

har sittet her å fundert litt på dette med jaktområder på innmark etter gås.

 

1:det er mange jegere som har umåtelig lyst å jakte gås i dette landet,men mange blir hindret p.g.a av det faktum at de ikke har områder de kan jakte på.

 

2:Det er mange bønder som sliter med enorme mengder gås på sine marker som betyr store ødeleggelser i form av beiting og avføring som igjen vil bety tapte inntekter for dem.mange her sliter med å finne jegere som vil jakte på deres jorder.

 

Så kommer spørsmålet mitt angående dette:

 

Hadde det vært en tanke å kontaktet NORGES BONDELAG,gjerne en som allerede er medlem i bondelaget,for å kunne opprettet en form for kontaktside slik at både jegere og bønder kunne lagt ut informasjon slik at begge parter kunne komme i kontakt med hverandre.

Kunne vært så enkelt at BONDELAGET hadde ett forum på sin side hvor begge parter kunne lagt inn sin informasjon slik at kontakt kunne opprettes mellom bønder å jegere.

Slik det er no så er det ikke mange som har tid til å dra innom hver bonde i området å spørre etter jaktmulighet.

slik eg ser det må det jo være en vinn-vinn situasjon,for jegere får utøve jaktformen og bøndene får mindre gås på sine jorder.

 

No er jeg selv i den heldige situasjon at eg har fått jaktområdet men er mange jegere som ønsker å drive denne jaktformen men ikke får gjort det p.g.a at de ikke har områder å jakte på,og vet ikke hvem de kan spørre..

Vet selv at det begynner å bli demotiverende når en har vært innom 5-6 gårder å fått nei til svar,da er ikke lysten på å fortsette stor.

Link to comment
Share on other sites

En bonde jeg spurte sa at han ikke likte jakt på jordene hans , så det fikk bli hos en annen bonde.. ehh.. Så problemet skal andre løse , og han høste fordelene av det? Håper han får maaaaasssse gås på jordet :lol:

Men , må jo respektere det allikevel..

Link to comment
Share on other sites

Her jeg jakter har bøndene ei lita bi-inntekt av jakta og dessverre er de fleste gode åkre lovt bort til venner, kjente og på åremålskontrakter til tildels stive priser. Jeg kontakta to dusin grunneiere med brev og telefoner før jeg fikk napp hos en der jeg deler terreng med mange andre til relativt stiv pris. De andre grunneierene var overhode ikke interesserte i flere jegere, selv om jeg var villig til å betale. Men jeg bor en plass det er mer folk enn gode jaktmuligheter, det du foreslår er sikkert en god ide der det er mindre tett med folk.

Link to comment
Share on other sites

Ja enig i at noen bønder jakter bi inntekter, de klager over at gåsa rasserer åkrene men alikevel

tar de store summer for et jaktkort + at de får erstatning fra staten, diffust spør du meg. Men tilbake

til tema, er ikke dumt det forslaget der men organisert kortsalg vil være den beste løsningen men da

bør kortprisene også ligge i stil med beiteskadene som bøndene plagges med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...