Jump to content

Er våpenet du kjøper nytt?


Melk

Recommended Posts

Ikke alltid!

Det er jeg overbevist om.

 

Dagen man står i butikken med sin godkjenning fra politiet enten det er rifle eller hagle man skal kjøpe, vil kanskje tanken slå noen av oss; Er våpenet jeg kjøper nytt?

 

Da jeg kjøpte min rifle, synes jeg hele skjeftet så litt “slitt” ut, og flere andre våpen jeg har tafset på ser ikke dirkete nye ut, men selges som nye. Jeg sier ikke alle våpen, men noen!

 

Jeg spurte direkte om våpenet hadde blitt brukt før, men fikk opplyst om at det var helt nytt. Jeg valgte uansett å kjøpe våpenet da det var den modellen jeg ville ha uansett, men jeg er ikke overbevist om at det var nytt. Prisen var jo også ganske stiv, så hvis det var brukt (noe jeg er sikker på at det var) kunne jeg kanskje fått det til en litt mer redusert pris.

Jeg er ganske sikker på at det er mange av oss som kjøper våpen i god tro om at de har fått seg et nytt våpen som ikke er skutt med, men som har allikevel gått noen skudd. Enkelte butikker velger å selge våpenet som det er nytt rett ut fra boksen uten å opplyse selger om at det har vært brukt noen skudd.

 

Alle våpen har et våpennummer, og jeg skulle ønske man kunne på en eller annen måte slå opp våpennummer for å sjekke om de har vært brukt tidligere(slik som man gjør med tidligere bileiere). Da vil man få et nesten svar på dette.

 

Jeg sier “nesten” fordi man vet jo aldri om de i butikken kanskje har skutt 2-300 skudd med den uten at det er registrert.

Bare prøv og legg merke til noen våpen neste gang du er i sjappa… Da vil du selv bli overbevist om at det er mange våpen som har vært brukt både litt og en del som kanskje de bare har byttet ut løp, eller blitt brukt veldig lite, men selges som nye.

Er løpet byttet ut, kan jo selgeren si at våpenet er "nytt", men stokken forteller en annen historie mange ganger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en tilsvarende opplevelse som deg. I vår kom jeg over en børse jeg hadde veldig lyst på, og akkurat denne modellen er ikke lett å få tak i her i landet. Da jeg kikket på den for første gang registrerte jeg at det var avleiringer i løpet som resultat av skyting. Jeg spurte derfor om riflen var ny og fikk til svar at "den er ny, men forhåpentligvis er den testskutt fra fabrikken". Jeg reagerte på dette siden jeg har kjøpt flere våpen fra samme produsent uten at de har hatt antydning til avleiring i løpet, men siden jeg hadde ekstremt lyst på denne børsa kjøpte og betalte jeg for den som ny.

 

I etterkant har jeg fått vite at denne riflen har vært registrert på en privatperson tidligere. I tillegg viser det seg at den ikke funksjonerer som den er tiltenkt. I tillegg tok det usedvanlig lang tid før jeg fikk tilsendt våpenkort på riflen. Dette fikk meg til å ane "ugler i mosen", så jeg konfronterte selger med dette da jeg leverte riflen inn for å få feilen utbedret. Vedkommende våpenpusher påstod da at det var politiet som hadde gjort en glipp og registrert riflen feilaktig på en annen person, og at dette medførte at det tok lang tid før den kunne registreres på meg. I mine ører høres dette ytterst usannsynlig ut.

 

Nå har forhandleren hatt riflen i sin butikk i snart to måneder i påvente av at BM skal fikse den. Da jeg var innom -med torden i blikket- tidligere denne uken fikk jeg vite at butikkens børsemaker ikke ville røre denne rifletypen og at den derfor hadde blitt stående i hyllen i snart to måneder -uten at jeg har blitt informert og til tross for gjentatte purringer. En av medarbeiderne i butikken har tatt saken i egne hender og "reparert" riflen. Resultatet er at mekanismen ser ut til å ha blitt voldtatt med en Dremmel. Hvilket antagelig er tilfellet.

 

På toppen av det hele har riflen fått flerfoldige skader i skjeftet etter å ha befunnet seg i butikken. Denne riflen kjøpte jeg med tanke på kommende jaktsesong, men det ser ikke ut til at jeg kommer til å få den i hende i tide til å kunne skyte opp med den.

 

Med bakgrunn i ovenstående kommer jeg til å forlange å få kjøpet omgjort. Jeg aner at det vil by på mye krangling og ukvem til tross for at dette er en forhandler som utgir seg for å være seriøs.

Link to comment
Share on other sites

Huff da, det var ikke noe særlig pent at noe slik skulle skje.. En forhandler har i mine øyne ett vist ansvar. Det er da å passe på at ditt våpen ikke blir skadd under opphold i butikken. Samt at folk som ikke har peiling går løs på våpenet med dremel. Dremel er ett fint verktøy, vis det blir brukt med måte, vett og forstand.

Jeg syns at det lukter TV2 hjelper deg, vis butikken skulle slå seg vrang.

Link to comment
Share on other sites

ville hevet kjøpe på flekken Malle!

Ikke bruk tid på det en gang.

 

Men kan det være mulig å høre med våpenkontoret om det har vært i bruk tidligere? (tenker sånn generellt på alle våpen)

De bør jo ha en oversikt over det tro?

 

Som jeg sier, dette er garantert bare toppen av isfjellet

 

Hveem: det begrenser seg hvor mye slitasje en butikk kan pådra seg enkelte våpen som blir solgt som nye.

Link to comment
Share on other sites

Det med lang til for våpenkort på ting kjøpt i butikk har jeg sett flere steder. Er mange butikker som samler opp lapper og sender dem inn i bulk istedet for løpende. På det lengste har det gått 5 måneder før jeg har fått våpenkortet (har jo blålappen) fra tante.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Remington 870 fra en forhandler her i vest som skulle være ubrukt. Betalte rundt 4000 penger, og gikk fornøyd hjem. Etter første gangen på skytebanen demonterte jeg haglen for å pusse. Det var da jeg oppdaget noe som lignet mistenkelig på jord inne i mekanismen! Kombinert med at haglen var meget skitten etter at jeg bare hadde skutt 2 runder på leirduebanen gjør at jeg tror den har vært solgt før og levert inn igjen. Siden jeg ikke fant noen skader på haglen og kjøpte det siste eksemplaret valgte jeg å ikke ta det opp med forhandler.

Link to comment
Share on other sites

De fleste våpen er vel prøveskutt på fabrikk, i tillegg til at de ofte er satt inn med billig seigt guff (lagringsremedier) for å holde seg uten å korrodere etc. frem til kunden. Det første du gjør etter innkjøp av nytt våpen er å plukke det fra hverandre, skikkelig puss av løp og metalldeler, for så å sette disse inn med egnede remedier...

 

Det er litt som ved kjøp av nybil - bare at da gjøres klargjøringen inkl. vask/ polering av forhandleren/ selgeren.

 

Ved et tilfelle, hvor jeg kjøpte et våpen som stod i utstillingen hos en anerkjent forhandler på Vestlandet, sendte jeg mail til produsenten for å høre når våpenet var produsert. Var produsert et par måneder tidliger (fikk oppgitt datoen).

 

Forøvrig kjøper jeg kun nye våpen, hvis ikke handelen er fra noen jeg kjenner/ kjenner våpenet. Liker å starte med blanke ark, hvor kun fabrikkvaliteten og om jeg har vært heldig/ uheldig med eksemplaret avgjør - ikke hvordan forrige eier har vedlikehold det / bruk det avgjør.

Link to comment
Share on other sites

Ved et tilfelle, hvor jeg kjøpte et våpen som stod i utstillingen hos en anerkjent forhandler på Vestlandet, sendte jeg mail til produsenten for å høre når våpenet var produsert. Var produsert et par måneder tidliger (fikk oppgitt datoen).

Produksjonstidspunkt er egentlig uten betydning for hvorvidt et våpen som selges ut fra forhandler kan sies å være nytt eller ikke. Det kan ha ligget lenge på lager og likefullt være fabrikknytt. Har et eksempel på dette i egne erfaringer. For to år siden kjøpte jeg en ny rifle av et fabrikat som stempler alle sine våpen med en kode for produksjonstidspunkt. Riflen viste seg å være bygget i mai 2001, jeg kjøpte den i 2009.

Jeg regnet i grunnen med at det var slik det hang sammen siden det dreide seg om en modellvariant som da var utgått fra produsent. Men det var overhodet ingen tvil om at riflen var fabrikkny. All emballasje intakt, alle etiketter på plass, mekanisme og løp helt rent og innsatt med lagringsfett, ingen spor av messing i magasin osv. Og det var den modellvarianten jeg helst ville ha :D

Link to comment
Share on other sites

Er helt med på den Highpower, det var mest nysgjerrigheten min som gjorde at jeg ville undersøke "turnoveren" i den aktuelle butikken. Generelt kunne en vel for så vidt sett på turnoveren av varelageret til virksomheten, og tolket ut fra en slik generalisert tilnærming. Et våpen er vel heller ikke et produkt som normalt endres over natta, med enkelte unntak.

 

Noen her inne husker saken med en nordisk våpentype hvor et tennstempel eller to knakk, og hvor fabrikken tok ansvar med umiddelbart å sende ut nye tennstempler som erstatning for det gamle som hadde en "for svak(?)" legering. En tid etter at denne prosessen var satt i gang, kjøpte jeg et slik våpen (flott fabrikknytt våpen fra hovedimportøren). Hva fant jeg?? Gammel tennstift, og måtte derfor selv be importør/ selger sende meg en ny av "oppdatert" versjon. I et slikt tilfelle burde forhandleren hatt kontroll på forholdet før våpenet ble sendt "fra lageret". ....Så greit å følge litt med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...