Jump to content

På jakt i Essex, England.


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg er på et toukers statistikkurs på University of Essex nå. Jeg spurte min venn Jonathan her på forumet før jeg dro om han visste om det var noen jaktmuligheter her i Essex, og han la ut en føler på et Engelsk forum. Simsalabim og jeg skulle på "cullhunting"! Andy driver jaktutleie på en farm i Essex (Jeg har kontaktinfo). Han skulle ta ut noen rådyr og muntjack, og mente at jeg kunne da godt skyte dyrene i stedet for ham, gratis.

Andy, en tvers igjennom trivelig kar!

Andy2.jpg

Andy skuer ut over typisk landskap

Andy.jpg

Andy jobber i London, og plukket meg opp på universitetet fredag ettermiddag. Farmen er en liten times kjøring unna, og vi har jaktet fredag kveld og i dag lørdag morgen.

Dette er jakt i kulturlandskap. Vi smøg oss langs jordekantene og så etter dyr i kikkerten. Vi lokket litt begge to, og fikk først ei rådyrgeit inn på 20 meter. Den sto plutselig foran oss i det høye gresset. Så gikk vi på gjeit med tvillingkalver. Dyra var i fin form, så Andy var fornøyd. Etter et stykke med smyging begynte tre Muntjac å brøle rundt oss. Muntjack er en liten hjort, omtrent halvparten så stor som rådyr, som er utsatt på de Britiske øyene på 1800 tallet. Andy lokket på den med Buttolo blåsa, og bukken kom inn på 20 meters hold, men holdt seg i skogkanten. Spennende! Lyden fra Buttoloen høres ikke ut som muntjack, men Andy fortalte at disse dyrene er så nysgjerrige at de kommer for å sjekke hva pipene er. Vi listet oss inn i skogholtet der bukken sto, og fikk se et trofedyr på omtrent 10 meters hold. Andy mente at den kom til å ha over 12 cm gevir, som er stort for en muntjack. Altså ikke et dyr for culling. Men en utrolig spennende opplevelse! Da vi smøg ut av skogholtet fikk jeg se denne reven på en liten eng. Opp med skytestokken, og reven datt som punktert.

Rev.jpg

På neste jorde fikk Andy øye på hodet til en råbukk. Geviret var kraftig, men kort, ikke høyere enn ørene så dette var en bukk han gjerne ville ta ut. Lav åling, og vi kom inn på omtrent 100 meters hold. Opp med tofoten, kikkertsikte på 12x forstørrelse, klar… Bukken gikk og beitet i et lite søkk i åkerkanten, kun hodet var synlig. Andy lokket det han var god for, men kontaktlyt, hetslyd og angstlyd. Bukken leet nesten ikke på øyelokkene. Så seg han ut på jordet, og kom ruslende rett mot oss. Snudde breddsiden til, og …. la seg rolig ned midt på jordet! Igjen lokket Andy, uten respons fra bukken. Så brølte ham til den, uten at den rørte på seg. Jeg brølte skikkelig til, som et rådyr som varsler. Da reiste han seg, snudde siden til, og tok et skritt akkurat i det jeg skjøt. Bukken ruste ti meter omtrent og datt overende. Hodet falt ikke ned, så jeg ga den en i nakken, bakfra og ut munnen. Beklager, så bildene ble litt blodige. Skuddet satt litt langt bak. Artig trofe, denne skal jeg ha på plate som minne. Dette var en gammel kriger. Hele munnen full av slitte tenner, og et lavt gevir. Fint dyr å luke ut av stammen. Jeg lurer på om han var så gammel at han begynte å bli døv, siden han ikke reagerte på lokk, varsellokking eller brøling før vi skikkelig dro til!?

rr.jpg

rrr.jpg

 

Vi bar bukken tilbake til farmen, slaktet den og la den i kjøla. Gamekeeperen skulle selge den til en restaurant, og alle var fornøyde.

Etter en tur innom en indisk restaurant for å spise for mye curry, var det på tide å finne senga. Gjestehuset hadde dobbeltbooket, så det ble litt styr å finne en B&B, det ble til at jeg fikk sove på gulvet. Men hvem bryr seg om sånt! Det ble litt søvn fra 12 til 3, og så var det opp igjen for å fortsette å smyge. Vi var litt tidlig ute og fikk oppleve morgengry i åkerlandskapet.

Andy og jeg ser små brune rygger i en viltåker omtrent samtidig. Han ser i kikkerten og sier: ”Muntjack, its a shooter, take him. The buck is the last one”. Han vipper opp skytestøtten, og i det skuddet går detter den lille hjorten som en sekk. Fin liten bukk som Andy sier er voksen. Trofeet er labert, og Andy er glad for å luke ham ut av avlen.

Muntjac.jpg

 

Muntjack har små hoggtenner! Legg merke til at øret er fliset opp, det skjer når bukkene slåss.

Muntjac2.jpg

Rifla er en customized Sako 75 i kaliber 270, med Lothar Walther løp og McMillan stokk. Andy sverger til Swarofsky, og sier at lyddemper blir mer og mer vanlig blant Engelske jegere. Han lader med Barnes Ballistic Tip, og siden jeg sto for slaktingen kan jeg bevitne at kula oppførte seg fint i de små dyra.

Dette var en kjempemorsom opplevelse, og jeg har funnet en ny venn som jeg håper å jakte med igjen, enten i England eller i Norge.

 

EDIT: Takk til G.Larson for hjelp med bildene 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hmm, lurer på hvorfor jeg ikke fikk lagt inn bildene av rådyrbukken, og hvorfor det ene bildet av muntjacken ble frimerkestort...? Kan en moderator med litt mer teknisk peil enn meg fikse dette?

 

Bent

 

Edit: Takk til G.Larsson

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vært med på salige sluttstykket, og kammeret siden det ble kamret :D har jeg mistet gløden for tråder om 308 eller 30-06 er best, om kikkertsiktet bør ha 2.5-10 eller 3-12 forstørrelse, og sånt :wink: . Det som fenger meg enda er jaktreportasjene. Hvis jeg vil lese andres opplevelser må jeg ta tiden til å fortelle om mine. Da får men vel gjøre så godt man kan da! så Ruger # 1 og andre, skriv da! Det gjør forumet levende, synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk! Det var hyggelig å høre :D ! Jeg mister helt lysten på kammeret av og til, kanskje spesielt de politiske trådene får jeg avsmak av og til. Men jaktopplevelsene vil jeg gjerne lese om! Husk å dele egne opplevelser da! Jeg la akkurat inn bilder fra bukkejakt i dag tidlig forresten, ligger i tråden om bukkejakta 2011. Jaaaaaaa, sesongen er i gang!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...