Jump to content

Tips stang / snelle for gjedde etc fra kajakk


Münsterjeger

Recommended Posts

Trenger tips til hvordan stang jeg skal velge til dorging fra kajakk.

Blir å satse på stor fisk (mye gjedde).

 

For at ikke sena skal komme i veien for åra, må jeg ha en lang stang.

Hvordan er det å fiske med 12' spinnerstang? Er spinnerstang egnet?

Hvordan kastevekt er anbefalt? 25-50g? Tenker gjedde oppimot 10 kg som jeg har mulighet for her.

 

Tenker også på multiplikatorsnelle. Størrelse på denne?

Vurderer 0,3mm multifilament. Burde holde nok så stor fisk det?

 

 

Tips mottas med stor takk!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ut fra overkriften trodde jeg du mente stangholder! Har du det? Jeg bruker en slik en til sjørretfiske fra kajakk: http://komplettfritid.no/product/berkle ... multifeste

Har montert den på en plast-plate (type brødfjøl) og spenner den opp med tau når jeg skal fiske. Har ikke lyst til å bore i kajakken.. Fungerer fint som bare det!

Utstyret kan jeg ikke så noe om, fisker ikke gjedde.

Lykke til!

Bent

Link to comment
Share on other sites

Skal endre overskriften til en litt mer forståelig en. :-)

 

Jeg har fast montert stang/våpenholder.

Stanga blir å stå ut til siden.

 

HAr fått tips om en trollingstang på 8,5 fot og en ambasadeursnelle.

Ser ut som et kult oppsett, men er usikker på om stanglengden er tilstrekkelig.

Han hadde erfaring med fiske fra kajakk, og mente den burde holde, så da gjør den sikkert det. :-)

Link to comment
Share on other sites

Til kajakkfiske foretrekker jeg en kort pilkestang og multiplikator. Jeg har stanga klemt under låret pekende på skrå bakover. Stangtuppen blir rett bak hofta, så snøret går klar av åra i alle situasjoner. Dette betyr at jeg ikke kan bruke spruttrekk naturligvis.

Sånn får jeg grei kontakt med stanga og fisken tett inntil sittebrønnen når det er tid for å lande fisken. Jeg bruker 0.40 eller 0.45 sene til dorging, og som regel en eller annen wobler. Til gjedde er stålfortom et must, og gjerne doble svivler for å spare sena. I kajakk er det lett å få litt for stor fart til dorging, så ta det med ro. En wobler med litt stor skje gir god tilbakemelding på farten.

 

Må jeg ha stanga på dekk bruker jeg et brett med fastskrudde biter av rundstokk som klemmer rundt stanghåndtaket. Det er egentlig beregnet på børsa, men funker godt på stang også. Brettet har jeg under strikkene på fordekket, og uansett stangplassering har jeg alltid sikringssnor i både stang og børse.

 

En prest i vestlomma eller i sittebrønnen er en god ide... Jeg har alltid en Leatherman i vestlomma, det er spesielt kjekt når sluken skal ut av gjeddekjeften igjen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...