Østengen Posted July 22, 2011 Posted July 22, 2011 Har anskaffet en Blaser i 223 nu, og er ikke helt sikker på hvilken forstørrelse jeg bør gå for. Bruken blir småviltjakt samt prikk/morroskyting! Holder 3-12, eller bør jeg har noe større hvis jeg skal skyte på mindre mål på si opp til 200 meter?
HighPower Posted July 22, 2011 Posted July 22, 2011 Finnes ikke noe fasitsvar her, du bør nok ta deg noen timer i tenkeboksen. Jeg har en 3-12x50 på min .223, og slik jeg bruker den vil jeg si den dekker behovet svært godt. Gratulerer forresten med ny rifle
ThomasS Posted July 22, 2011 Posted July 22, 2011 Et tynt og fint trådkors sammen med kvalitetsoptikk gjør susen. På slike hold behøver du ikke enormt med forstørring. Hva slags pris er du villig til å gi?
mannen i gata Posted July 22, 2011 Posted July 22, 2011 Jeg har 223 og skyter på samme holda som du snakker om. Har 2.5-10 og savner ofte 12 ganger forstørrelse. Ikke prøvd noe mer enn 12 så kan godt hende andre vil anbefalt høyere forstørring.
Østengen Posted July 22, 2011 Author Posted July 22, 2011 Takker! Er villig for å gi det en Zeiss/SuB koster. Det er det jeg har satt av for denne riggen! Har sett mye på Zeiss Victory Diavari 3-12X56, men skulle gjerne hatt target-turrets. Har sett et par slike med slike turrets, men det ser ikke ut til at de er mulige å få tak i per nå.. Ellers har jeg sett på PMII, men også Premier 3-15x50 som jeg kan få tak i for samme pris som PMII fra utlandet. Er ikke noe vits i å sette et teleskop på rifla, men vil heller ha litt for mye enn akkurat for lite
ThomasS Posted July 23, 2011 Posted July 23, 2011 Ut til 200m blir ikke forstørring noe problem. Skal du skyte mye i dårlig lys? 56mm Objektiv blir ganske stort, så du trenger medium eller høye ringer. Kommer an på hvor komfortabel du blir med høy kikkert. Hvis det kun er snakk om dagslysskyting ville jeg sett på 42mm utgavene til SuB. 4-16x42 med P4L fine retikkel. Edit: Andre det er verd å se på er kanskje Leica ER 2,5-10x42 og 3,5-14x42. De kommer med targettårn. Toppserien til Vortex er kanskje aktuell, men de koster nesten like mye som andre mer kjente merker. Så da er kanskje litt av poenget med de borte.
Østengen Posted July 23, 2011 Author Posted July 23, 2011 Leica har jeg absolutt ikke sett på, faktisk! Vortex Razor HD har 35mm rør, vet ikke om du får ringer til Blaser i den størrelsen. 50mm objektiv er hvertfall ikke noe problem. Kolbeforhøyer av noe slag må jeg nok uansett ha så fort jeg setter på kikkert!
Østengen Posted July 23, 2011 Author Posted July 23, 2011 Jeg har en 3-12x50 på min .223, og slik jeg bruker den vil jeg si den dekker behovet svært godt. Hva slags bruk da?
HighPower Posted July 23, 2011 Posted July 23, 2011 Konkurranse jakfelt, jakt på rype, skarv, rev, etc. opp til og med rådyr. Kikkerten er forøvrig en Swarovski PV.
Østengen Posted July 23, 2011 Author Posted July 23, 2011 Okei. Har sett på Zeiss Victory Diavari 4-16 og 3-12. Spørsmålet er om 4-16 blir for stor, dvs at jeg vil trenge høye ringer..
HighPower Posted July 23, 2011 Posted July 23, 2011 Jeg har lik kikkert på R93-en min med semi-weight løp i .30-06, gamle typen originalmontasje med lave ringer. Den har nok klaring til at jeg vil tro en 56mm hadde gått greit på. Du kan jo se selv på bildet.
Østengen Posted July 23, 2011 Author Posted July 23, 2011 Jeg vet at 56mm Zeiss passer med skinnemontasje!
Østengen Posted August 4, 2011 Author Posted August 4, 2011 Noen med konkrete tips til kikkerter? Helst skinnemontasje, gjør ting enklere. Har sett på: Swarovski Z4/Z4i 3-12 (Kommer disse med BT og/eller skinne?) Swarovski Z6/Z6i 2-12/2,5-15/3-18 Zeiss Victory Diavari 3-12/4-16 SuB PMII 3-12 Military SuB Zenith Docter Unipoint/Classic Leica ER ... Og jeg har ingen anelse om hva jeg skal velge. Vil gjerne ha: Kulekompensator Justerbar parallakse Hvis mulig skinnemontasje.
PederR Posted August 4, 2011 Posted August 4, 2011 http://www.nikonhunting.com/products/ri ... TICLE/8429 denne kanskje
john2000 Posted August 4, 2011 Posted August 4, 2011 Med skinnemontasje, mener du da Picatinny? Isåfall er det bare ringene som må passe på kikkertdiameter, skinna sitter på rifla og må skaffes til aktuell rifle. Ringer som f.eks Leupold QRW, ARMS og LaRue er testet og funnet i orden, kun smakssak på ei .223 med liten rekyl. S&B PM2 er aldri feil, med parallaksejustering og så lager du deg et lite avstandskort tilpasset din kulebane og retikkelen. Ville testet kikkerten på denne rifla og sjekket balansen da, tung kikkert og jeg er usikker på tyngdepunktet på Blaseren. Opp til 12x og 56mm lysåpning er flott for skumring/dårlige lysforhold og anbefales, men igjen kommer det litt an på vekt/tyngdepunkt. Ellers har du et alternativ i Nightforce NXS 3.5-15x56, fås i de fleste konfigurasjoner med zero-stop,milirad-retikkel/ratt etc, hakket under S&B men bare med et hår så det blir avveining over pris.
Østengen Posted August 4, 2011 Author Posted August 4, 2011 Neineinei, du får enkelte kikkerter med en integrert skinne som passer til en tilsvarende skinne du fester på rifla di. Istedenfor å bruke ringer settes den på en slik skinne. Det blir som oftest mer solid, mer elegant og du får kikkerten festet 100% i vater. Bl.a. Zeiss, Swaro og SuB leverer kikkerter med slike skinner. PMII er bra, men vet ikke helt om det vil bli litt overkill med 223 og ikke de aller tyngste kulene (1-10 twist).. NF har jeg vel sett på og, ja, men da har du PMII som gjør akkurat det samme, og kanskje er litt bedre
Rango Posted August 5, 2011 Posted August 5, 2011 Er kikkert med integrert skinne den monteringen som gir lavest høyde på Blaser?
Østengen Posted August 5, 2011 Author Posted August 5, 2011 Tipper at det vil bli en av de laveste løsningene, i hvert fall!
Recommended Posts