Jump to content

Hvilken forstørrelse til 223?


Østengen

Recommended Posts

Har anskaffet en Blaser i 223 nu, og er ikke helt sikker på hvilken forstørrelse jeg bør gå for. Bruken blir småviltjakt samt prikk/morroskyting!

Holder 3-12, eller bør jeg har noe større hvis jeg skal skyte på mindre mål på si opp til 200 meter?

Link to comment
Share on other sites

Takker!

Er villig for å gi det en Zeiss/SuB koster. Det er det jeg har satt av for denne riggen!

Har sett mye på Zeiss Victory Diavari 3-12X56, men skulle gjerne hatt target-turrets. Har sett et par slike med slike turrets, men det ser ikke ut til at de er mulige å få tak i per nå.. Ellers har jeg sett på PMII, men også Premier 3-15x50 som jeg kan få tak i for samme pris som PMII fra utlandet. Er ikke noe vits i å sette et teleskop på rifla, men vil heller ha litt for mye enn akkurat for lite :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ut til 200m blir ikke forstørring noe problem. Skal du skyte mye i dårlig lys? 56mm Objektiv blir ganske stort, så du trenger medium eller høye ringer. Kommer an på hvor komfortabel du blir med høy kikkert. Hvis det kun er snakk om dagslysskyting ville jeg sett på 42mm utgavene til SuB. 4-16x42 med P4L fine retikkel.

 

Edit: Andre det er verd å se på er kanskje Leica ER 2,5-10x42 og 3,5-14x42. De kommer med targettårn. Toppserien til Vortex er kanskje aktuell, men de koster nesten like mye som andre mer kjente merker. Så da er kanskje litt av poenget med de borte.

Link to comment
Share on other sites

Leica har jeg absolutt ikke sett på, faktisk!

Vortex Razor HD har 35mm rør, vet ikke om du får ringer til Blaser i den størrelsen.

50mm objektiv er hvertfall ikke noe problem. Kolbeforhøyer av noe slag må jeg nok uansett ha så fort jeg setter på kikkert!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen med konkrete tips til kikkerter?

Helst skinnemontasje, gjør ting enklere.

Har sett på:

Swarovski Z4/Z4i 3-12 (Kommer disse med BT og/eller skinne?)

Swarovski Z6/Z6i 2-12/2,5-15/3-18

Zeiss Victory Diavari 3-12/4-16

SuB PMII 3-12 Military

SuB Zenith

Docter Unipoint/Classic

Leica ER

 

 

... Og jeg har ingen anelse om hva jeg skal velge.

Vil gjerne ha:

Kulekompensator

Justerbar parallakse

Hvis mulig skinnemontasje.

Link to comment
Share on other sites

Med skinnemontasje, mener du da Picatinny?

Isåfall er det bare ringene som må passe på kikkertdiameter, skinna sitter på rifla og må skaffes til aktuell rifle.

Ringer som f.eks Leupold QRW, ARMS og LaRue er testet og funnet i orden, kun smakssak på ei .223 med liten rekyl.

 

S&B PM2 er aldri feil, med parallaksejustering og så lager du deg et lite avstandskort tilpasset din kulebane og retikkelen.

Ville testet kikkerten på denne rifla og sjekket balansen da, tung kikkert og jeg er usikker på tyngdepunktet på Blaseren.

 

Opp til 12x og 56mm lysåpning er flott for skumring/dårlige lysforhold og anbefales, men igjen kommer det litt an på vekt/tyngdepunkt.

 

Ellers har du et alternativ i Nightforce NXS 3.5-15x56, fås i de fleste konfigurasjoner med zero-stop,milirad-retikkel/ratt etc, hakket under S&B men bare med et hår så det blir avveining over pris.

Link to comment
Share on other sites

Neineinei, du får enkelte kikkerter med en integrert skinne som passer til en tilsvarende skinne du fester på rifla di.

Sattelmontage_2010_montieren.jpg

Istedenfor å bruke ringer settes den på en slik skinne. Det blir som oftest mer solid, mer elegant og du får kikkerten festet 100% i vater.

Bl.a. Zeiss, Swaro og SuB leverer kikkerter med slike skinner.

PMII er bra, men vet ikke helt om det vil bli litt overkill med 223 og ikke de aller tyngste kulene (1-10 twist)..

NF har jeg vel sett på og, ja, men da har du PMII som gjør akkurat det samme, og kanskje er litt bedre

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...