Jump to content

Kjøp av 357 mag. Python eller 5/686?. 4" eller 6" løp?


Skivebom!

Recommended Posts

Hei,

 

Dette blir min første revolver! Har to pistoler fra før. 22 og 9mm.

 

Vill i hoved sak bli brukt til rekrasjons skyting + noen stevner.

Så spørsmålet er: har en colt python 6" forhånden som er ca 25 år gammel, eller skal man gå for en S&W 686 som er å få tak i nesten hvor det skulle være, men med 4" eller 6" løp??,

 

Om noen har eller vet av noen som har 357 mag. de skal selge så er jeg åpen for tilbud. MÅ selvfølgerlig være i topp stand!

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte nylig en seks tommer, blånert Colt Python. Hadde på forhånd også lest tråden det linkes til ovenfor, samtidig som en tilsvarende 686 ble lånt i klubben. Angrer ikke i dag på at valget falt på Colt.

Vurderte kun seks tommer pga. siktelinje og andre NSF-skyttere sine råd.

Lykke til i jakten på førsterevolver!

Link to comment
Share on other sites

.........har en colt python 6" forhånden som er ca 25 år gammel, eller skal man gå for en S&W 686 som er å få tak i nesten hvor det skulle være, men med 4" eller 6" løp??,

 

Var i samme situasjon, for en del år siden.

Liker "ting", som ikke er dusinvare. (dette gjelder forsåvidt biler, og annet som blir anskaffet)

 

Vurderte Python, eller 586. Kikket også på en Manhurin, uten at jeg ble "forelsket" 8)

Forkastet 586 ganske kjapt, så valget sto mellom Colt Python, og Manhurin. Python var nok den som fristet mest.

Etter å ha vurdert opp og ned, frem og tilbake, så endte jeg opp med en S&W mod 27 :wink:

 

Skulle jeg byttet i dag, så hadde det nok blitt en Python. Blå, så klart.

Link to comment
Share on other sites

Siden du forespeiler at du først og fremst er rekreasjonsskytter så ville jeg gått for en python. Det er etter min mening en av de vakreste revolverene som noensinne har blitt laget. Jeg har selv en 686 og er godt fornøyd med den, og mange mener den er en bedre revolver til konkurranse bruk.

Mitt råd er: kjøp en python, angrer du selger du den for samme pris du kjøpte den for uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok ikke bare valgt ut i fra hva som ser godt ut (og der vinner Python !) Om du skal bruke den kun til rekreasjon, ser jeg ikke noe galt med CP, men om konkurranse er godt sannsynlig, ville jeg valgt S&W 5/686. Har skutt flere CPer, Ruger security six, GP100, DW mod 15, MR73 og S&W 27/28, 19 og 686. Til DA skyting, foretrekker jeg mod 686, evt 19 om det skal bygges om til felt revolver. MR73 har svært godt avtrekk, men personlig synes jeg DA er bedre på 686en jeg har erfaring med.

Presisjon er noe avhengig av det enkelte våpenet, men bør på normale utgaver av alle de nevnte være bra, slik at det ikke trenger påvirke i noen rettning. Min første centertente var en 8" CP og den bruker jeg fortsatt (sammen med et par andre CPer :D ) men anbefaler likevel 5/686 :D

Link to comment
Share on other sites

Har da sett noen få rustfrie, men det er nok færre av disse. Python har kommet i blått, to forskjellige nikkel finisher, samt noe de kallte Coltguard, som vel også var en slags nikkel. Siste skulle være en etterlikning av børstet rustfri. Noe seinere kom den i rustfri i to poleringsvarianter. Når jeg tenker etter, så har jeg en 8" blå, med kikkert (Hunter) som mangler den originale kufferten. Lite brukt og for et svæært godt bud.... :D

Link to comment
Share on other sites

Var noen greie der ja ;) mn syns prisene var litt stive. regner med det kommer frakt å moms i tillegg også. + att danske krona er litt sterkere enn den norske. så lander vel på mellom 11 å 15 k blir nokk litt drøyt når man kan få en feks 686 for 4 k og opp.

 

mn takk for tipset :)

Link to comment
Share on other sites

de eldre python er de pene og vellagede, har hatt flere fra 60-70 tallet som hr vært meget pent laget og da jeg skulle kjøpe ny i 2010-11 hadde jeg mange fra sent 70 og 80 tallet....men disse var temmelig ujevn kvalitet på med mye skjevheter og ujevnheter i finish. endte opp med en fabrikktunet king cobra som går disse python produsert i hastverk en høy gang. eldre python fra midten av 70 tallet og opp har vært fæle kontra tidl utgaver som er smykker å kalle. smith liker jeg og, flotte våpen men har aldri falt for disse av diverse årsaker, men de nye er flotte jern, smith har på lik linje med colt erfart ofte eierskifter og støy i kvalitetssikringen. dette er ikke et angrep på merkene men en personlig erfaring over år som har resultert i en ny smith og en meget pen king cobra :-) kjøp det du liker og gi f... i hva alle synser...for alle synser uansett hva man kjøper :-)

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan vise til kilder når det gjelder Colt og det sørgelige åtti-tallet. Hvis kilden er enkeltpersonlig, så er det helt greit.

Synes generelt, at hvis man skriver at man har eid mange (!) håndvåpen av samme modell, så er det positivt for en slik modell.

Link to comment
Share on other sites

python er i utg pungtet nydelige våpen, og har man levd litt falmer lykken når man ser utviklingen fra de gode utgavene. er coltfan men ikke alt er gull. er masse om dette skrevet om man søker. personlig synes jeg det er synd colt ødela et godt rykte og et supert våpen over tid. en god python er noe spesielt, og finner jeg en god gammel igjen.....ja da graver jeg dypt for å få denne tross kortere trommel og mere sexy look :-)

Link to comment
Share on other sites

På slutten av -80 tallet og begynnelsen av -90 tallet var Colt fabrikken lammet av streiker. De brukte da ufaglært arbeidskraft og mye av våpna fra den tid burde ikke bære navnet. Hunteren jeg har for salg, er fra -81 og bygget av Customshop, selv om siste ikke har betydd all verden heller i enkelte perioder.

Link to comment
Share on other sites

ja, og desverre..... colt produserte en del revolvere uten riflinger i løp i denne perioden som gjorde firmaet uaktuell for offentlig kjøp, som igjen gjorde deres rykte mere negativt. men både s/w og colt slet tungt med kvaliteten da eierskifter og uroligheter i firmaenes eieskap ble svingende i perioder. og igjen...jeg liker begge selv om en god colt smelter denne karen på estetikk og nytelse på banen :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ok. Har ikke sett noen tilsalgs i norge på de stedene jeg sjekker (her og finn) så jeg har ikke peiling på hva prisen ligger på her hjemme. Ser noen skriver at man bør holde seg unna de produsert en periode på 80-tallet. Kan man avgjøre produksjonsår med noe annet enn serienr? Eller er det forskjeller på utseende på en 70-tall og en 80-tall produsert cp?

Link to comment
Share on other sites

De hadde også en markant økning i antall produserte våpen fra 1976 og utover. I 1981 produserte Colt over 60000 Pythoner - over dobbelt så mange som i årene etter.

 

Jeg har en 6" som jeg har hatt siden den var ny høsten 1983 og er fortsatt veldig godt fornøyd med den.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg kjøpte en Colt Python for noen måneder siden og er kjempefornøyd. God presisjon, treffer det jeg sikter på bare jeg trekke av riktig. :D

Når det gjelder Smith VS Python så har jeg ikke mye å bidra med. Har ikke skutt nok med Smith til å få til en rettferdig kommentar på det. Jeg falt for utseende til slutt og angrer ikke.

Den er produsert i 1969 og kostet 4500,- hos Børse Lars. Tror det var et godt kjøp.

 

Konklusjon: Ingen fare å velge Python..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...