Jump to content

Recommended Posts

  • 1 month later...
Posted

Skal sjeldent smøre løpet innvendig ettersom jeg har fått med meg.

 

Men uansett hva du gjør så må du ikke få fett ned i sylinderen på den.

Da får du samme fenomenet som en dieselmotor der fettet antenner under kompresjonen. Og dette kan ta livet av pakningene på stempelet.

 

Bruk silikonfett på luftvåpen, men petroleumsbasert olje kan også fungere. Bare hold det unna pakninger da mange oljer og fett spiser pakninger. Mens silikon kan brukes på pakningene for bedre forsegling. Smør alle bevegelige deler som avtrekksmekanisme, knekkemekanisme etc. Men sylinderen skal som sagt være tørr.

Posted

bilde sier mer en tusen ord.

deletegning.jpg

det omerådet som ikke skal smøres varierer fra luftvåpen til luftvåpen da det blir bestemt av hvor lang stempelet går tilbake i sylinderen når du ladder våpenet.

Posted

Pakningen er den pakningen som er på utsiden av stempelet.

Det er stempelet som bankes fremover av fjæra når du trekker av og som skaper et kraftig overtrykk bak kula.

Pakningen har samme jobben i et luftgevær som en stempelring har i en bensinmotor.

Den skal gi en god forsegling mot sylinderveggen og samtidig la stempelet kunne bevege seg nogelunde fritt.

 

Pakningen kan være forskjellige materialer. En O-ring, et teflonbelegg etc. Og mange oljetyper (inkludert våpenolje) kan løse opp materialene om det er uheldig materialkombinasjoner. Petroleumsbaserte oljer kan for eksempel spise O-ringer så disse blir morkne.

 

Les vedlikeholdsinstruksjonene på ditt luftvåpen.

 

Men felles for alle er at oljer ikke skal inn i sylinderen for ikke å få "dieseling". Detonasjon under kompresjon.

Men som cyclone sier så kan man godt smøre sylinderen bak stempelet. På noen modeller er dette kanskje nødvendig.

  • 4 weeks later...
Posted

Det viste jeg ikke. Lærer alltid noe nytt. :)

Jeg sprayet alt inni børsa med:

 

5klrgk.jpg

 

X4 multispray fra biltema. Løser fastrustede deler, driver ut fukt, smører og fjerner knirking,

stopper rust, forhindrer oksidasjon, rengjør m.m. For f.eks tennings- og el-systemer,

krom- og karosseridetaljer, verktøy m.m.

 

Da gikk mye bedre etterpå.

Alt var inntørket inni.

Det er ikke så nøye med dette luftgeværet. Så det får spise pakkning vis det vil.

Posted

Et stempelluftgevær skal ikke ha olje annet enn utvendig for rustbekyttelse og litt fett på opplagringspunktene (bolten der man knekker geværet, eveltuelt boltene på spennarm). Løpet får en liten dusj med olje fra stempelet hver gang et skudd avfyres, og skal ikke smøres/pusses. Stempelluftgevær må smøres opp med en viss frekvens (kan sikkert skyte 10-20k skudd først?), da byttes pakning hvis det er slitt og man smører opp denne med egnet fett (http://www.airgunsmith.com/gunlube/airgun_lube.htm). De neste 500-1000 skuddene vil rifla "diesle", dette gir lukt som forbrent diesel og kulehastigheten varierer såpass at den helt store presisjonen uteblir, men når dieslingen gir seg vil rifla skyte jevnt og fint som før. Ikke ødelegg en fin luftpipe med bronsebørster og solvent. Hvis du oljer løpet innvendig, vil dieslingen aldri avta. Vedlikehold av stempelgevær, vil for de fleste begrense seg til å tørke over eksternt metall med en fille fuktet i olje. Det forbrennes ikke noe krutt som søpler ned mekanismen, og luftkulene legger igjen minimalt med bly i løpet. Kilde: http://www.bokborsen.se/Anders+L.+Dahlman-bok-till-salu-17780055_1_5284.htm. Boka til Dahlman er dyr i forhold til antall sider, men er lettlest og verdt pengene. Man får tåle at Dahlman digger små, kompakte fjærluftgevær med moderate utgangshastigheter, og at man får inderlig lyst på en Webley Tracker...

 

Øivind

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...