Jump to content

Recommended Posts

Posted

Litt usikker på om disse er lovlige kuler på`n mikkel? Har tenkt å bruke fabrikkladde patroner med disse kulene i høst men tenkte å sjekke om de møter kravene med tanke på ekspandering, annslagsenergi osv først. Best og være på den sikre siden:)

Posted

helmantel er lov på rev så bare å bruke ;) lad opp til mest mulig fart i håp om at den lager noen krater i reven. men aller helst så blir det et fint høl inn og et fint høl ut

Posted
Regner med det blir 167grs som blir valgt.

Litt interessant valg det der, kunne du utdype hvorfor du velger 167 over 155gr?

K

Posted

Rett og slett fordi børsa per dags dato er innskutt til fabrikkladd 167grs scenar. Den har også likt treffpunkt som jaktammoen (fabrikkladd 12g Mega), noe som passer meg bra.

Posted

Scenar er hulspiss og ekspanderer kraftig hvis den møter motstand. Bruker den på fugl og da går det stort sett greit, men på rev vil du kanskje oppleve store ødeleggelser.

Posted

Hvorfor da ikke bruke Mega'n? Den egner seg vesentlig bedre til rev enn Scenar. Har skutt noen rev med Scenar i 6,5x55, og har ingen planer om å gjøre det igjen. Fungerte som en helmantel, og medførte lange fluktstrekninger, ettersøk og tapte rever.

Posted

Jeg har skutt rev med mantel og de detter de. Men dette anbefaler jeg på ingen måte å bruke. Har du muigheten til å bruke en ekspanderende kule, så gjør det!

Posted

Velg ekspanderende kuler. Reveskinn er ikke verdt rart, men en avis-artikkel der ei kule har klaska i panelen, eller gått igjennom et vindu er MASSE verdt.

Jeg har sett mange stygge eksempler på at kuler er nedom bakken for så å ta av igjen, i ukjent retning. Dette skjer ikke ved bruk av lett eksanderende kuler. 8)

Posted
Prøvde 167 grs Scenar på 2 rever i vinter, å disse så ut som du hadde skutt på dem med kanon :shock:

Matchkuler kan ekspandere hvis de har små hullspisser, som scenar, eller velte hvis de treffer bein, og komme ut igjen sidelengs. Det blir skjelden vakkert. 8)

Posted

Eg brukte 139 grain scenar @6,5-55 på rev for ett par år sidan.

Denne var slappt lada og hadde liten effekt, mikkel raste somregel ut ca 50-100m før han slokna

Posted
Prøvde 167 grs Scenar på 2 rever i vinter, å disse så ut som du hadde skutt på dem med kanon :shock:

Er jo forsåvidt knall og fall effekt jeg er ute etter. Er ingen fan av leting :wink: