Jump to content

Atter et spørsmål om ammunisjon til Krag


dragonen

Recommended Posts

Jeg har overtatt en gammel Krag, og har veldig lyst å prøve den i jakt. Jeg tenker da på storvilt.

 

I andre tråder om emnet listes disse patronene fra DFS som alternativer:

http://www.dfs.no/?module=Articles;acti ... w;ID=30955

http://www.dfs.no/?module=Articles;acti ... w;ID=30779

 

men disse har vel ikke ekspanderende kule? siden de brukes til konkuransseskyting mener jeg...

 

og hva med de amerikanske Swedish Mauser?

 

http://www.cheaperthandirt.com/63642-1.html

 

http://landro.no/produkter/ammunisjon/l ... 5_swedish/

 

 

Hva kan jeg skyte med disse patronene?

 

Kan ikke dere som kan dette, være så snille å lage en oversikt over hva av fabrikkferdig ammunisjon som kan brukes i Kragen og hva den kan brukes på

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Norma 100grs jaktmatch og rekrutt til småvilt.

Til storvilt har jeg ikke funnet noe som holder kravet under kragtrykk så da må jeg frem med ladepressa. Om du har tilgang på hjemmerullet er det lett å få en god gammel langkrag til å holde kravet med 10,1 grams kule og en passe dose n570.

Link to comment
Share on other sites

Så man kan si det slik at det finnes ikke ferdige patroner med ekspanderende kule som med trygghet kan brukes i Kragen?

Får vel invistere i noe ladeutstyr da muligens...

 

Du bruker altså Kragen på storvilt ? Hvordan er dine erfaringer med den?

 

Har du kikkert på den?

 

Takker for info

Link to comment
Share on other sites

For ammunisjon med kulevekt mellom 9 og 10 gram skal anslagsenergien være minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

For ammunisjon med kulevekt på 10 gram (154 grain) eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

Link to comment
Share on other sites

Er på litt "tynn is" her men jeg mener å huske at det er forskjell på Krag og Svensk Mauser ved at selv om det forsåvidt er samme kaliber så tåler ikke Kragen det samme høye trykket som Mauseren gjør. Mener å huske masse snakk om at det var veldig viktig å merke ammo slik at man ikke ved feiltakelse brukte Mauser patroner i Kragen. Sjøt ikke selv med 6,5x55 den gangen så jeg la i grunnen ikke så mye brett på det. Med 30-06 var det mye enklere, det var bare en type av den !

 

Men før du prøver å skyte med 6,5x55 Swedish Mauser i Kragen din MÅ du sjekke dette med noen som virkelig kan det !!

Link to comment
Share on other sites

Nå husker jeg ikke på stående fot hvilken men en av de to patronene har hulspiss og den bruker jeg på rev. Den andre er helmantel og brukes på matvilt.

 

Jeg har enda ikke skutt et eneste storvilt med kragen. Jeg har brukt det siste året på å teste ut treffpunktforandringer med våt og oljet ammo og lært meg å kjenne kragen 100%.

Jeg vet at ammoen jeg skal bruke til elg og diverse holder kravet og det med bedre margin enn andre 6,5'er med kappet løp osv.

 

Det er så mange som er hellig overbevist om at kragen ikke kan brukes lovlig på storvilt så det gjelder å ha alt sitt på det tørre!

 

Jeg har fått montert kikkert av Rafdal og er meget fornøyd med den jobben :D

normal_IMG_3579.JPG

Link to comment
Share on other sites

etter hva jeg har lest opereres det med standard fra 2900-3300 PSI eller BAR eller hva nå betegnelsen var, som maks trykk i et krag løp.

 

edit-husker du hva trykket var?

 

Pen den der, har det blitt bygget om slik at tomhylsene kastes ut til siden?

 

hva erfarer du ifht treffpunktforandringer osv ?

Link to comment
Share on other sites

Trykkstandarden for kragen er 2800 bar. For nyere mekanismer er den 3800.

 

Her har jeg testet bl.a. fusion:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?t=39286

 

Kragen min er ikke bygd om men den kaster ut hylsene. Jeg bruker å fremprovosere manglende utkast for at jeg ikke skal miste hylsene.

 

Med våt eller oljet ammo er treffpunktaviket ganske stort med frittliggende pipe. Jeg husker ikke nøyaktig men det ble fort 15cm opp og til venstre. Med løpet presset mot stokken med løpsband ble vandringen minimal. Såpass lite at det ikke er noe problem på elgjakt eller f.eks en rev på under 100m.

Link to comment
Share on other sites

Det er da man kan konkludere med at så lenge man ikke tafser med originalvåpen og jasser de opp , uansett hvor pene de blir... enkelte ting har det best med å være originale hehe :mrgreen: kragen din er kjempeflott. Man kan pusse å stelle til våpna blir glansbilder men i dette tilfellet på bekostning av driftssikkerhet og treffpunkt i grisevær :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@Chopper: jeg kan bedde løpet i løpskanalen for å få minimert vandringen men da kan jeg ikke skyte mye før den begynner å spre igjen pga varmen. Det er derfor blitt godværsbørsa mi :D

 

 

Problemet med Power shocken er at vi ikke vet om neste lot har samme trykket. Hastigheten har ingenting å si for om kan bruke den i kragen. Akkurat den loten jeg testet ville vært brukende i kragen og sikkert meget bra til rådyr, men tar du sjangsen på at neste lot er lik?

Link to comment
Share on other sites

Når man leter etter krag-ammo som står storviltkravet er det et faktum at man beveger seg i området med rødstreken på ladetabellene for kragen. I disse områdene kan noen få meter i sekundet ha stor betydning trykkmessig. Etter min mening er det lite formålstjenlig å lade seg så nærme rødstreken at man må ha temperaturmål for å måle patrontemperaturen før man skyter på elgen for å være sikker på at børsa holder. :mrgreen: skal man lade storviltammo til krag bør man være helt sikker på at børsa ikke tar kveld.

Link to comment
Share on other sites

Du bør være oppmerksom på at ved å skyte med oljede (eller våte) patroner blir belastningen på låskassen mye større enn med tørre patroner og tørt kammer.

 

Trykkstandarden for Krag er nok noe mer usikker. Det siste som ble ladet for DFS skyting ble holdt til et svært lavt trykknivå (2800) for å redusere slitasje og påkjenning av mange skudd på våpen som i utgangspunktet gjerne hadde slitt ut mange løp.

 

En Krag er bygget for, og vil i god stand tåle høyere trykk, opprinnelig var det samme ammunisjon for svensk mauser som for Krag.

Jeg mener å huske at 3200 eller 3300 var trykkstandard for Krag i mange år.

 

Det er også usikkerheter om måling av kammertrykk, da det gjennom tidene har blitt brukt flere ulike målemetoder som ikke er direkte sammenlignbare.

 

Uansett er det ikke lett å oppfylle storviltkravet til Elg med Krag, det går nok, men det krever forsiktig tilnærming og skreddersøm til hvert enkelt våpen.

Link to comment
Share on other sites

@tailgunner - da måler du ikke trykket, du måler strekket i låskassen sammenlignet med en annen ammunisjon som du ikke har påliteligen trykkdata for.

Metoden er grei nok for å unngå overtrykk ved at du kan sammenligne med en fabrikkladning som du vet er trygg, men du får ikke absolutte trykkdata.

Link to comment
Share on other sites

Det er sant. Jeg har alltid sjekket opp mot den samme ladningen som jeg startet med. Dvs jeg ladet meg opp med ladedata fra ladeboken og har brukt den samme ladningen for sammenligning hver gang jeg har brukt pressure trace.

Jeg vet som du sier ikke hva som er det eksakte trykket, men vet at det ikke er høyere enn den ladningen jeg ladet meg opp til ved hjelp av ladeboken.

Link to comment
Share on other sites

@Chopper: jeg kan bedde løpet i løpskanalen for å få minimert vandringen men da kan jeg ikke skyte mye før den begynner å spre igjen pga varmen. Det er derfor blitt godværsbørsa mi :D

 

 

Problemet med Power shocken er at vi ikke vet om neste lot har samme trykket. Hastigheten har ingenting å si for om kan bruke den i kragen. Akkurat den loten jeg testet ville vært brukende i kragen og sikkert meget bra til rådyr, men tar du sjangsen på at neste lot er lik?

 

det er jo et poeng men--når kragen har fått nedjustert trykkstandard, var ikke det i sammenheng med DFS og hæren og ifht rifler som ble skutt mange tusen skudd med i året? hvilket kan bety at den ikke nødvendigvis har noe vondt av litt større trykk enn dagens standard, kanskje et par-tre hundre skudd(i mitt tilfelle) i året? (inkl treningsammo, som jo kommer ferdig innenfor krag-standardene)

 

dette blir jo litt synsete av meg men allikevel....

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader ikke hardt for å klare kravet. Ikke hardere enn de ladedata som finnes i ladeboka for verken 6,5 eller 8x57moderat.

 

Når ladedata i boka ble utviklet hadde dem ikke N570. Med det kruttet er det ikke nødvendig å gå over dagens trykkstandard for å oppnå høy nok hastighet.

Link to comment
Share on other sites

En krag i SA? Det vil jeg se :D

Jeg har lyst på løpsskiftesystem i min :forvirra:

Ser for meg å kunne skifte mellom 9,3x57 og 6,5 og slippe å tenke på linksgjenger ved løpsskifte osv. Kanskje en gang i fremtiden når jeg har for mye penger til at jeg vet hva jeg skal bruke dem på lenger... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...