Jump to content

Nok et foldbar kolbe spørsmål.


østlendingen

Recommended Posts

Har søkt litt, men fant ikke svaret på dette.

Mulig jeg bruker feil søkeord, men våger meg på å spørre alikevel.

Hvordan er regelen på foldbar kolbe?

Er dette totalt ulovlig, dersom man skyter på blink, på sandtaket/skytebanen?

Eller er det lov, så lenge våpenet holder seg over minimumslengden på 840? cm?

Link to comment
Share on other sites

Mener på at dette er lov utifra det jeg har lest om lengden er over 840 med kolben helt innfelt.

Men gjelder ikke halv-auto hagler såvidt jeg skjønner. Men jeg kan ta feil.

 

Fra våpenloven:

 

§ 7. Typer skytevåpen

Haglegevær defineres som et tohånds skytevåpen, som støttes mot skulderen under avfyring, og som har glattløpet eller riflet løp, hvorav våpenet skal ha en totallengde på minimum 840 mm, og løpet skal ha en minimumslengde på 400 mm, og som benytter haglepatroner som ammunisjon.

 

§ 9. Måling av skytevåpenets totallengde og løpslengde

Med totallengde på skytevåpen menes den største lengde som måles i løpets lengderetning, fra løpets munning, til enden av kolben. Har skytevåpenet påmontert kolbe, som relativt enkelt kan slås inn eller felles inn, skal våpenets totallengde måles med kolbe innslått/innfelt.

Link to comment
Share on other sites

er det ikke et krav at du ikke skal kunne trekke av mens kolben er foldet?

 

Det lar seg vel vanskelig hindre, så lenge du ikke sperrer eller fjerner avtrekkeren...

 

Som sitert over: Har skytevåpenet påmontert kolbe, som relativt enkelt kan slås inn eller felles inn, skal våpenets totallengde måles med kolbe innslått/innfelt.

Totallengden skal da være minimum 840 mm.

Link to comment
Share on other sites

takker for svar.

Det er snakk om en remington 597, med en tilpasset butler creek folding stokk og lydemper.

"utfoldet" med lydemper er den 1120mm

foldet med lyddemper er den 880mm

om jeg evt skrur av lyddemperen er den 725mm

 

så det er i teorien ok så lenge lyddemper er montert?'

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei

 

Våpenets totallengde skal i minste konfigurasjon være minimum 840mm.

Avtakbare deler teller IKKE som lengde uansett om de er montert eller ei, gjelder alt som likner på munningsbrems, flammedempere, lyddempere etc som ikke er permanent montert, dvs enten sveist eller maskinert som permanent del av våpenet.

Videre er montering av foldekolbe slik jeg forstår det definert/tolket som en "vesentlig endring" iflg POD og da skal vel strengt tatt montasje av denslags omsøkes (kan ta feil her men det var ihvertfall tolket slik i en tidligere diskusjon)

 

Dersom du må ha noen überkul stokk på pangen finnes det plenty av justerbare (collapsible, ikke folding) kolber som ville passe ditt formål utmerket men som selv i innerste mulige posisjon beholder den nødvendige totallengden, disse har som formål ( i motsetning til de fleste foldekolber) å justeres til å passe skytteren....

http://www.promagindustries.com/Product ... ode=AA597R" target="_blank for eksempel...

 

Forbudet mot frittstående pistolgrep gjelder kun for pumpe-og halvauto-hagler.

Link to comment
Share on other sites

Montering av foldekolbe = vesentlig endring, og skal søkes om.

 

En endring som gjør at våpenet går fra å være en rifle/hagle som er lang nok, til en rifle/hagle som er lang nok, fortsatt i samme kaliber, vil jeg ikke kalle vesentlig endring; det er da min tolkning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...