Jump to content

Lading av Nato hylser


GoldenTarget

Recommended Posts

Jeg har ikke ladet sånne selv, men du må nok bruke berdan-primere.

Brukte du en sånn 'øljekk' for å få dem ut? Jeg ser på nettet at noen fyller hylsa med vann, bruker en decapping pin fra en universal decapping die som kjøres hardt ned i hylsa med pressa. Det hydrauliske trykket presser da primeren ut. ..ser ut som mindre arbeid enn øljekken.

 

Edit: Misforsto litt pga bildet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det norsk 7,62 nato er det to alternativer:

Er det NM60 (bunnstempel "xx-RA-xx") eller er det blyfri NM231 (bunnstempel "xx-CG-xx") ?

NM60 har 5,5 mm berdanhetter mens NM231 har vanlige 5,4mm boxerhetter selv om det er to tennhull.

 

Er det 5,56 nato så har den boxerhetter. (selv om det er 2 tennhull)

Link to comment
Share on other sites

Det er bunnstempel RA. Men jeg mener at jeg har hørt at det går an å bruke boxer hetter... Men kan prøve å lade en svak ladningen med boxer hette

 

Jeg brukte RCBS sin utaker til berdan tennhetter

 

Er det RA sådu ha berdanhetter. det er 0,1 mm forskjell i diameter så de vil ikke sitte fast engang om du setter i boxerhetter.

Link to comment
Share on other sites

Berdanhylser har som du ser ikke bare to hull, de har også en "ambolt" i senter. Denne ambolten er innebygget i boxerhettene. De er som en annen skrev grunnleggende forskjellige i konstruksjon, og jeg er redd du kan risikere at hetta tenner om du prøver å sette ei boxerhette på ei berdanhylse. Vet ikke sikkert fordi det første jeg lærte angående hjemmelading var at boxer og berdan IKKE skulle blandes, PUNKTUM !!! Etter det har jeg ikke følt noe behov for å prøve. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...