Jump to content

G7 Bc 6,5mm 123gr Amax?


Roe

Recommended Posts

Jeg får 6,5mm 123gr Amax G1 bc 0,51 til å bli G7 0,213.

 

Har verifisert treffpunkt på 900 meter blank 3 ganger nå (ulike atmopsfæreforhold )og får denne G7 til å gi riktig resultat.

Noen som har regnet seg frem til noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Høres pessimistisk ut.

 

Ingen egen erfaring enda.

 

Litz bok nr 2 har ikke testdata for 123 amax, men oppgir følgende for andre kuler til sammenlikning:

 

120 ball tip: G7 .214

129 hornady sp: G7 .247

140 amax: G7 .299

123 scenar: G7 .265

 

Med utgangspunkt i fabrikantenes oppgitte G1 og litt magefølelse i sammenlikning mot Litz' eksperimentelle data ville jeg tippet 123 amax til å ha G7 BC på omtrentlig .24-.25

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

G7 0.218 kommer jeg frem til gjennom praktisk skyting og dertil regning. Dette er langt lavere enn reklamerte G1 0,510 (mer i omegn 0,42 som 120gr Nosler Ballistic Tip har) :cry:

 

Har nå verifisert hver 50 meter til 650 og 700, 800, 850, 900, 950 m.

 

Litt bedre, men ikke veldig bra. Blir å switche tilbake til 140gr Amax med kjent presisjon og rekkevidde.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har aldri som du gått til skrittet å regne ut BC.

 

Imidlertid leste jeg for lenge siden noe greier om balistikk fra Gerald Bull, mannen som revolusjonerte ytelsen på 155mm og senere ble drept av Israelsk etteretning fordi han utviklet supergun for Saddam Hussein. Hvis jeg husker riktig fikk han lengre rekkevidde (flatere kulebane) på 155mm ved å "balansere" granaten med en bestemt tangent på kulebanen. Granaten "surfet" på lufta. Med andre ord, han kunne få lengre rekkevidde (flatere kulebane) med en riktig balansert granat kontra en granat med høyere BC. Når granaten med høyere BC ble elevert til å ha samme rekkevidde ( men med krummere kulebane) hadde den også høyere hastighet ved max range.

 

Du skal se at hastigheten på Lapuakula på 900m stemmer med BC fra Lapua. Kanskje du må endre stigning i pipa for å få "matchende kulebane" på 900m. Ikke spør meg om hvilken vei.

 

Blir vel som å sammenlikne Bjørn Wirkola og Sigurd Pettersen i hoppbakken.

 

Ellers vil jeg anbefale alle som tror de kan noe om balistikk å lese ei bok fra nevnte Gerald Bull som heter noe sånt som "The inner and outer ballistics of the Paris Gun". Dette handler om kanonen tyskerne bombarderte Paris med i 1. verdenskrig. Disse studiene av Bull inspirerte han til HARP prosjektet på 60-tallet med formål å skyte satelitter i bane rundt jorda med kanoner. Etter sigende ble dette stoppet av rakettindustrien i USA. Når Reagan ble president og startet "Star Wars" på 80-tallet ble Bull hyret inn. Absolutt alt han gjorde i dette programmet er fortsatt hemmeligstemplet.

 

I 1962 skjøt Bull 150kg granater/piler i sabot fra en 16" kanon med utgangshastighet på 10000fps.. Han har fortsatt den offisielle høyderekorden med kanon: 180km.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Gerald_Bull

 

http://en.wikipedia.org/wiki/G5_howitzer

 

Video: http://www.disclose.tv/action/viewvideo/57149/Gerald_Bull__The_Space_Gun_Part_1_Of_2/

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er på langt nær på det vitenskapelige nivået dere driver på, men syns jeg har erfart at bc hornady oppgir er i høyste laget. Må som regel justere ned noen tiendeler for at pcb skal stemme med virkeligheta.

 

Er det noe jeg gjør feil eller er det flere som opplever det samme?

mvh

h

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...