Jump to content

Beste 22LR patron til due og rype?


Froyd

Recommended Posts

Noen med erfaring rundt salong-ammo til due og rype?

Uten å sprenge fuglen? Norma og Lapua er vel kjente merker , men ikke prøvd disse.

Fordel om de er subsonics også :D

Har skudt litt med Rem Thunderbolt ammo idag , og de er varierende må jeg si...noen er lydløse og noen høres ut som er dobbel ladning :roll:

Må da finnes gode jevne skudd til smygjakta på dua og rypa?

Link to comment
Share on other sites

Winchester Super X Subsonic Hollowpoint går meget godt i mine rifler, under 10mm på 50m, og 20ish på 100, dreper iallefall ender og måker raskt og effektivt ved treff... Due har jeg vel aldri skutt, iallefall ikke med annet enn sprettert :?

Om en skal klage på noe så kan Super Xen være vel eksplosiv på kort hold, type ensifrede meter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva med rundnesekuler

Som sagt ikke skutt duer, men alt annet dauer mye for sakte til å være praktisk, overbevisende, eller se helt bra ut - selv ved gode treff.

Måser kan leve i flere minutter selv med så senter maskinroms-treff som en kan estimere hjertets plassering, og det er uansett ikke særlig stort... så , Har rukket å tømme magasin i både måse, kråke og ærfugl, så jeg jakter med hullspiss!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har brukt cci sub på fjellrype i vinter å den kortslutter momentant, skyter nederst bak i nakken. Kan bli litt søl om du er uheldig, men ingen kjøttødeleggelse.

Grunnen til at jeg velger å legge skuddet der er at om du feilbedømmer holdet så vil du gå lavere å treffe vitale organer. Er du litt nært går du bare over.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også god erfaring med CCI subsonic. Pleier å sikte etter kroa for minst mulig kjøttødeleggelse. Har også brukt CCI stinger, den blir litt for voldsom til rypa, men den funker bra på hare (jeg vet det er forbudt i Norge, men dette dreier seg om jakt i Grønland).

Link to comment
Share on other sites

Har aldri skutt rype, men skutt en god del duer med 22LR. Bruker helst CCI standard eller liknende. Dua er ikke spesielt hardskutt. Synes hullspisskuler ødelegger den lille dua mer enn nødvendig, og siden jeg synes dua detter fint med vanlig treningsammo, bruker jeg det.

 

Kråker, måker, and osv skytes kun med hullspiss.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ville gått for CCI standard eller CCI subsonic.

 

Disse to går like bra i min salongrifle, og CCI stadard bryter heller ikke lydmuren (med min rifle, vell å merke) så dempingen er optimal også med denne.

 

Vil si eneste forskjellen på de to er at subsonic har hullspiss, noe jeg foretrekker hvis jeg skyter noe levende med .22lr, uansett størrelse på viltet!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...