Jump to content

Ikke for fuglejegere akkurat ...


Thor

Recommended Posts

Det er skjelden jeg ser et våpen som jeg bare må ha lenger, men denne greia kommer jeg til å bestille så snart den kommer med utbyttbar choke:

 

KSG_3357web.jpg

 

http://www.keltecweapons.com/news/preview-kel-tec-shotgun-ksg

 

Keltec har kommet med mye interessant de siste 10 årene og dette er den første hagla de lager. Dette er den første pumpehagla jeg har sett med to separate magasiner som kan lades med ulikt skyts. Siste eksemplar av Guns & Ammo har en artikkel om den og så langt virker den svært så lovende. Vanlige picatinnydeler for AR-15 er fullt ut kompatible, selvsagt.

 

Så får man bare vente på at den kommer i halvautomatutførelse om et år eller to ...

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke påstå at denne typen moderne saker er min sterkeste side, men jeg har et spørsmål. Vil ikke løpslengden på denne medføre at den ikke vil kunne selges som jaktvåpen her hjemme? Eller går løpet bak i kolben, slik at det faktisk er langt nok? Ikke et våpen etter min smak, men smaken er som kjent delt! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Løpslengden er nok ok, men vil nok være verre å plombere den.. Eller for den del få den inn i landet uten at enkelte i POD ikkje får pustevansker, hjerteproblem og et intenst savn etter bamsen sin.

 

Jeg følger ikke nok med til å vite om det er krav til minimum totallengde for hagle i Norge eller om slike konstruksjoner er svartelistet av andre paragrafer eller rundskriv. Plombering av magasinene er vel ingen heksekunst vil jeg tro. Det er vel greit nok å kappe et par pinner og plassere inni fjæra slik at det ene magasinet er blokkert og det andre har plass til kun èn patron?

Link to comment
Share on other sites

Hvis Keltec beholder formatet, legger til halvauto-mekanisme og gir oss noen valg mht løpslengde og magasinkapasitet, så er jeg klar for å bytte ut Winchesteren. Artig at det finnes produsenter som tør å gjøre noe litt annerledes - det der må da være ett veldig hendig våpen.

 

Så lenge det plomberes for jakt, så skulle det ikke være noe problem i forhold til dagens regler (forbehold om lengder), men jeg har ikke lyst til å vedde veldig mye på at det kommer ett eller annet rundskriv angående dette våpenet som ingen andre enn kriminelle kan ha glede av .

Link to comment
Share on other sites

Det våpenet der kan jeg sette en del penger på at det ikke kommer til å bli godkjennt for jakt i Norge..eller lovlig å omsette.

Men tøfft det var det. Som et trick-skyttervåpen skulle det vel la seg gjøre å ha? Men der tror jeg Kennet Aspestrand får ta seg av søknadsprosessen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det var switching mellom slug og hagl uten å herje med buck to ball drill som slo meg ogå i tillegg til at våpenet er utrolig fleksibelt med rails både over og under "løpet". Jeg har en anelse om at denne hagla kommer til å få sin trofaste tilhengerskare på samme måte som SUB-9 rifla deres. Da er det vel bare et tidsspærsmål før ettermarkedsløp osv. er på plass. Jeg vil i alle fall ha en som er gjenget for choke, da jeg erfaringsmessig får tettere grupper med riflede slugs med IC enn med C, med det jeg har av hagler.

 

Såvidt jeg kan se så er utkastet under "kolben" så det ikke blir noen overaskelser når vi som skyter links låner vekk våpenet - noe som er en ekstra bonus.

Link to comment
Share on other sites

Nettop!

Ulempen så vidt jeg kan se på videoene fra Youtube, er at ladeporten er ganske stor, og at det å manuellt fylle på skudd, rett og slett tar litt lenger tid på en slanker variant. Et annet spørsmål er jo om ergonomien egner seg til rask bevegelse og hurtig skyting, like godt som en klassisk pumpehagle, som tross alt kan brukes på fugel, gjør.

I Manuell divisjonen med hagle, kan man jo ikke lade mer en 8+1 skudd i utgangpunktet. Men muligheten til å lade blandet, og ha slugs i reserve er defintivt et +.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Basert på min lovforståelse er jeg redd for at du må vente lenge.

 

Politidirektoratet vil videre i medhold av våpenforskriften § 7 annet ledd i forskrift gi en generell godkjenning for halvautomatiske hagler med lovlig løpslengde og fast (eller innfellbar kolbe, jf. våpenforskriften § 4 første ledd, annet punktum) som kan erverves av personer som fyller vilkårene, både med hensyn til vandel og dokumentert behov.

 

Denne generelle godkjenningen omfatter ikke våpen som fyller ett eller flere av følgende kriterier:


  • Bare pistolgrep uten skulderstøtte
    Pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet
    Muligheter for magasinkapasitet større enn fem patroner i tillegg til patronen i kammeret
    Tillater bruk av avtagbare magasiner

 

SPAS-12 er i utgangspunktet en halvautomat. Selv med fast stokk kom den med utstikkende pistolgrep:

300px-Franchi_SPAS-12_Shotgun.JPG

Hvis jeg ikke husker helt feil så er denne stokken også avtakbar slik at man kan benytte hagla uten stokk. Begge disse egenskapene ble regner som diskvalifiserende i det berømte rundskrivet som tok seg av rariteter som TEC-9 osv. på pistolsiden. Det finnes en tredje, amerikansk importversjon, men også denne har "ekte" pistolgrep.

 

Klarer du å få tak i en spesialbygd/ombygd versjon med "normal" kolbe går det vel på et vis, men SPAS-12 har vært ute av produksjon i 11 år nå så tilgangen er heller semmer.

 

Etterfølgeren, SPAS-15 tar løse magasiner så den er nok enda mer verboten.

 

 

Som du sikkert har lest mellom linjene så ser det stygt ut for en halvauto versjon av KSG for salg i Norge også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...