Jump to content

Vegaprøven for basset


Ranger

Recommended Posts

Hei alle bassetfolk, plukker opp tråden fra i fjor om Vegaprøven 2011, og følger opp lenger ned med Vegaprøven 2012. Fikk innspill om at det kunne være lurt å dele info i én tråd istedet for i de forskjellige bassettrådene, og det synes jeg var en god idé. Mye av informasjonen fra 2011 er like aktuell i år, så derfor står innleggene under her seg godt.

- - - - - - - - - - - - -

Her kommer litt info om Vegaprøven 2011. Den arrangeres 1. til 4. september på øya Vega nordvest for Brønnøysund. Dette er en ordinærprøve i regi av Norsk Bassetklubb, og det er tredje året på rad at Vegaprøven arrangeres. Prøven er åpen for alle bassetraser tillatt til rådyrjakt.

 

270569_1783114502445_1376942356_31497711_4447156_n.jpg

 

For å komme til Vega kan man enten kjøre E6 og ta av sør for Trofors på Tosenveien mot Brønnøysund, eller svinge inn på Kystriksveien Rv 17 i Namdalen og følge den nordover til Brønnøysund (vakkert, anbefales). Det er kortbaneflyplass i Brønnøysund, anløpes av Widerøe flere ganger daglig (EDIT: tre ganger daglig direkte fra Gardermoen). Man kan også fly til Trondheim Værnes og ta Widerøe derfra, eller Widerøe fra Bodø til Brønnøysund. Flyplassen i Sandnessjøen litt lenger nord er også et alternativ, med ferjeforbindelse sørover og hurtigbåtforbindelse nesten til dørtrappa der vi skal innlosjeres.

 

Fra Brønnøysund er det god ferje- og hurtigbåtforbindelse, ofte via Ylvingen (kjent fra Himmelblå på NRK).

 

77119_1615447664763_1193467744_31523200_635971_n.jpg

Blåveispikene Veronica og Kjirsti på Vega Vertshus.

 

Prøvedager vil være fredag 2. og lørdag 3. september, med middag, premieutdeling og kåring av Prøvens Beste Hund hos Blåveispikene Veronica og Kjirsti på Vega Vertshus lørdag kveld. Ankomst til Vega må skje torsdag 1. september, da det blir trekning av terreng og slikt den kvelden. Søndag blir satt av til hjemreise.

 

269593_1783114142436_1376942356_31497708_3690532_n.jpg

 

Det satses nå stort på drevdommerutdanning i Norsk Bassetklubb, derfor er det ønskelig at dommerkandidater får gjøre sine arbeid på deltakende hunder. Husk at disse dommerne utdanner seg for å dømme DINE hunder i framtida, det er ikke for egen skyld man gjør det. Derfor ønsker vi bred deltakelse både i antall og raser på Vegaprøven.

 

267561_1783114422443_1376942356_31497710_2496772_n.jpg

 

For å finne dommere kvalifisert til å gå med dommerkandidater, samt få tidligst mulig oversikt over behovet for innlosjering, så er det ønskelig at dere melder på allerede nå, selv om påmeldingsfristen er satt til 11. august. Allerede har vi booket tre rorbuer i idyllisk skjærgård på Gardsøya rorbuferie, men vi vil gjerne vite fortest mulig antall deltakere slik at eventuell booking utover det kan foretas. Vega er et populært reisemål, og overnatting er ikke alltid lett å få tak i.

 

Litt om terreng og slikt:

Vega er ei forholdsvis stor øy, og selv om halve øya er fjell så er det rikelig med plass. Terrengene er flatland med vekselvis kulturlandskap og utmark, med innslag av små (tette) skogsområder og lave åser og høydedrag. Noen steder går drevene også litt mer i høyden, fra ca 50 meter over havet er det snaufjell. Terrenget er slik at det som regel er lett å følge drevets gang med både øyne og ører, man ser ofte drevdyret i det åpne landskapet. Dette gir, sammen med en god rådyrbestand (og hare), gode muligheter for en fair bedømmelse av hunden din.

 

264279_1783115062459_1376942356_31497714_7154400_n.jpg

 

Øya deles som regel inn i 10 prøveterreng, slik at 10 hunder pr dag kan prøves av 5 dommere. Hvert enkelt prøveterreng er opptil 20-30 kvadratkilometer stort. Med andre ord har vi satt en begrensning på 20 deltakende hunder. Ved overbooking blir det foretatt trekning umiddelbart etter påmeldingsfristens utløp.

 

Vegaprøven er tidlig på sesongen, ja. Har du ei imidlertid ei bikkje som jaga bra foregående sesong, og som har bra kondis etter sommeren, så går det helt fint å jage på Vega.

 

Påmeldingsinfo finner du hos Norsk Bassetklubb og i NKKs terminlister over ordinærprøver for bassetrasene.

 

Og husk; meld på så fort som mulig. Vel møtt til Vega!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på tråden.

Det begynner og komme inn en del påmeldinger, så allerede, blir dette en flott prøve.

 

Men ennå er nordlenningene på vent, :shock: Jeg vet at flere går og veier for og imot. Er hunden i form? jager den til første? er det artig?. etc. :?:

 

Mitt svar til dere er: kom og prøv, det er ikke skummelt, ingen tenker på premiegraden,Går det bra , er det selfølgelig artig, men går det skit, ja hva så ? det kommer flere prøver.

 

Hvis du går eller sykler litt med hunden holder den som regel 60 minutt los på rådyr.

 

Det viktigste er at man samles ei helg i et fantastisk terreng ,og lager ei trivelig ramme. :D:D:D

 

Premiegraden kan du tenke på når du har oppnådd 2 ganger 1 pr og mangler den 3dje 1 pr for å få championatet, da er det om å gjøre å stille sjerpet til start.

 

Påmelding ,og hvordan det gjøres ligger på norskbassetklubb.no

 

Så ses vi dere!!!!!!!!

Hilsen Hugo

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Begynner å bli bra med påmeldinger til Vegaprøven 2011 nå, dette blir nok tidenes jaktprøve på Vega! :D Jobber fortsatt med å tilrettelegge i forhold til overnatting og slikt, og i dag hadde jeg ikke nerver til annet enn å skaffe opsjon på ei rorbu til, så nå er vi (forhåpentligvis) bra dekket opp losjimessig. Ved hjelp av vår gode hjelper "on location" er det også skaffet terreng det aldri er blitt sluppet en basset i, så det blir spennende. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I dag er påmeldingsfristen ute for ordinærprøven på Vega, og gledelig nok så har vi fått mange påmeldinger både fra Sverige og store deler av Norge. Det er påmeldt flest Petit basset griffon vendeen, men også et par Basset Artesien Normand og flere Basset fauve de Bretagne. Hele fem rorbuer er booket for å få plass til alle, unntatt de som bor privat eller i campingvogn.

 

I tiden etter at Norsk Bassetklubb har lagt ut/offentliggjort resultatene fra ordinærprøven så kommer det kanskje noen bilder og slikt her og. Bassetklubben fortjener masse skryt for satsinga de gjør med denne og andre drevprøver, det er et stort løft for en liten klubb.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo hyggelig med interesse rundt dette! Det er opp til hundefører og dommer om de vil ha med tilskuere ut på selve jaktprøvene, dvs som går sammen med de, men det hender seg at det er helt greit. Det er jo lov å VÆRE på Vega uansett da, og høre og se på los, dyr og bikkjer fra litt avstand. Selvfølgelig håper vi jo å unngå situasjoner hvor rådyra støkkes under prøve. Det foregår jo også både bukke- og gåsjakt der ute, så det handler om at folk tar hensyn til hverandre. De fleste av oss skal bo på Gårdsøya Rorbuferie. Jeg kan sjekke dette med Prøveleder, så kan jeg sende deg en PM.

Link to comment
Share on other sites

I tiden etter at Norsk Bassetklubb har lagt ut/offentliggjort resultatene fra ordinærprøven så kommer det kanskje noen bilder og slikt her og. Bassetklubben fortjener masse skryt for satsinga de gjør med denne og andre drevprøver, det er et stort løft for en liten klubb.

 

 

 

 

Kan vel takke to ildsjeler også har aldri sett makan til iherdig jobbing for en prøve .Så gratulerer Jens og Hugo kjempe at dere har fått så mange påmeldinger og Stort lykke til med gjenomføringen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som er interessert i å kjøre sammen fra Oslo-området så er jeg interessert. Tenkte å kjøre min egen bil, men kan godt sitte på med noen annen. Selv reiser jeg oppover alene og tar med en hund i bur.

 

Da er bilskyssen opptatt!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er bra:) Ser ut til å bli rekorddeltakelse med iallfall 20 starter slik det ser ut i dag, og haugevis med folk! Har booket 5 rorbuer, og både bassetklubben og vi lokale i arrangementskomitéen holder på å få de siste brikkene på plass.

 

Det jeg trenger å vite i forhold til booking/innkvartering er hvem som kommer med ledsager som også ønsker innkvartering sammen med oss, så vi er sikre på at vi har plass til alle. Så hvis noen av de som deltar på Vegaprøven leser dette og ikke allerede har gitt beskjed om hvor mange de blir; send meg gjerne en PM her. Det hadde vært supert.

 

Informasjon vil etterhvert sendes ut til hver enkelt deltaker, med info om hvor man skal bo, hvordan komme seg til Vega, når det blir informasjonsmøte ved ankomst osv. Det prøvetekniske og trekning tar prøveleder seg av ved ankomstmøtet, slik at folk ikke skal være i tvil om når de skal slippe bikkja og hvor. Vi lager også kart som viser slippområder og slikt. Og så kommer det info om premieutdeling og bankett til deltakerne - meget viktig! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Til orientering fra Prøveleder vegaprøven.Vi har nå lagt en kabal med starter for tidsrommet 1-4 september.

Prioriteten for Norsk Bassetklubb er Ordinær Drevprøve med 12 stk påmeldte.

Så er fordeling gjort , slik at det kan gås elevaspirantarbeid.

I tillegg er det påmeldt hunder som vil gå Bevegelig Drevprøve.

 

Pr i dag er det to hunder som kommer til å gå bevegelig prøve på Torsdag.

 

På Fredag og Lørdag avvikles den Ordinære Drevprøven, med påfyll av Bevegelige starter.

Søndag er det til nå 1 stk som som er satt opp på Bevegelig Drevprøve.

 

Dvs at alle som til nå har meldt interesse for bevegelig Drevprøve får gå sine starter.

 

Jeg vil takke alle deltakerne som stillte opp da en av hundene har begynt løpetid.

Alle hadde positive svar.

Tiltak vil bli gjennomført slik at ingen skal merke noe til dette.

 

Det er to hunder som har trukket seg , og jeg ønsker de velkommen til neste år.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det pakking før avreise til Vega i morgen formiddag, skal bli godt å endelig komme ut til øya og få arrangementet i gang! :D Mye planlegging siste halvåret, men en artig prosess har det vært.

 

Jeg regner med resultatene fra ordinærprøven blir lagt ut på Norsk Bassetklubb sine nettsider lørdag kveld, så sjekk innom der hvis du er interessert. :arrow:http://www.norskbassetklubb.no

Link to comment
Share on other sites

Takk til alle som var med på Vegaprøven 2011! Det ble endel upremierte starter med litt urutinerte hunder, men også mer erfarne hunder sleit med varmt og tørt vær. Prøvevinner Pbgv Topsy var en veldig god unghund på bare 16 mnd, og har tydeligvis hatt mange timer i skogen. Jeg dømte henne som dommeraspirant sammen med dommer Leif, og begge kom fram til at Drevcert var helt riktig avgjørelse. Hun jagde 2x60 minutter rådyr tapsfritt. Hun jager, tross sin unge alder, slik en god erfaren voksen hund jager - eller bør jage. Hun startet også en bevegelig prøve, også da oppnådde hun drevcert!

 

Mange har kommet og takket for flott og lærerikt opphold til tross for at vedkommendes hund kanskje ikke gjorde det helt store, og det er veldig hyggelig. Det er aldri morsomt for en dommer å ikke premiere en hund, eller diskvalifisere den, likevel har mange hundeførere takket dommere og dommerkandidater for at de har fått økt innsikt i hva drevprøver handler om og hva som forventes av hundene, og sier de skal trene deretter. Det er flott og riktig gjort.

 

Stor takk til tilreisende dommere og til Norsk Bassetklubb for vel blåst prøve! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

VEGAPRØVEN 2012

Jamfør EDIT i første innlegg, så videreføres denne tråden fra 2011 som tråden for Vegaprøven for basset. Jeg fikk innspill om at det kunne være lurt å dele info i én tråd istedet for i de forskjellige bassettrådene, og det synes jeg var en god idé. Mye av informasjonen fra 2011 er like aktuell i år, så derfor står innleggene over her seg godt.

 

Vegaprøven 2012 går av stabelen 6. til 9. september (oppmøte torsdag kveld, hjemreise søndag). Påmeldingsfristen for ordinærprøve gikk ut 6. juli.

Det er påmeldt like mange starter i 2012 som i 2011 (ca 20 starter), og vi kan klare å snike inn noen få bevegelige prøver fortsatt, med påmeldingsfrist 30. august (1 uke før første prøvedag). Informasjon finnes også på Norsk Bassetklubbs nettsider.

 

I år skal alle dommere og deltakere samles i et vakkert rorbuområde på idylliske Nes på Vega. Vi har noen få ledige senger ennå, og dersom noen ønsker å gripe muligheten og melde på til bevegelig prøve, så gjør det gjerne så tidlig som mulig slik at vi får sortert overnattingskabalen i god tid.

Det vil også i år foregå dommerutdanning, og går det etter oppskriften så får vi kanskje ferdigutdannet to nye bassetdommere under Vegaprøven 2012.

 

For bikkjenes del så håper jeg sommerens møkkavær også er tilstede 6. - 9. september, slik at vi unngår fjorårets varmebølge som tok fullstendig luven av mange bikkjer. Jeg så bikkjer som søkte til skyggefulle grøfter og kanaler og vasset i knedypt vann for å avkjøle seg, og jeg forstår bikkjene godt, men det blir ikke rare premieringa av slikt. I år håper vi været vil passe bikkjene mye bedre! Hadde ikke trodd at jeg skulle be til værgudene om gråvær, men gjør et unntak for Vegaprøven! :mrgreen:

 

Som en liten kuriositet, men også for å vise hva bra bikkjer kan prestere i normale værforhold, så viser statistikken for de to første drevprøvene på Vega:

:arrow:Vegaprøven 2010: Fem 1. premier og to 3. premier på 11 gjennomførte starter.

:arrow:Vegaprøven 2009: Ti 1. premier (1 Drevcert), to 2. premier og tre 3. premier på 20 starter.

 

 

Rorbuområdet på Nes, fotografert en grytidlig morgen før prøvestart:

59050_1364593079671_8096824_n.jpg

 

 

Jeg kan til slutt prøve å forklare begrepene bevegelig og ordinær prøve:

Regelverket man dømmer etter er akkurat det samme, og premieringene like mye verdt. Søk gjerne opp "Drevprøveregler for bassetrasene" for mer info om drevprøver.

 

Bevegelig prøve er "bevegelig" på kalenderen, og kan avholdes når som helst og hvor som helst i landet i løpet av prøvesesongen. Da er man gjerne bare en hund, en dommer og en hundefører i skogen, på nærmere avtalt tid og sted. Man kan også legge bevegelige prøver til en samlet drevprøve som Vegaprøven, siden man har dommere til stede og dersom det er ledig kapasitet.

 

For de bevegelige prøvene er ikke premieringen offisiell (bare en innstilling) før dommerkollegiet samles i januar for å gå gjennom hele prøvesesongen. Dommerkollegiets jobb er å kvalitetssikre bedømmelsene.

Hunder som tidligere har oppnådd tre 1. premier og hunder som er jaktchampioner kan ikke stille på bevegelig prøve, de må gå ordinærprøve.

 

Ordinærprøver er såkalt samlede prøver som er terminfestet innenfor et kort tidsrom (noen dager), og man har plass til så mange hunder/starter som terrengene tillater. I Norge har vi fire ordinærprøver: Vegaprøven i Nordland, Mosvikprøven i Nord-Trøndelag, Aust-Agderprøven og Østlandsprøven. Vegaprøven har som eksempel plass til ca 20 starter.

 

På ordinærprøver er det et dommerkollegium tilstede som utgjøres av samtlige tilstedeværende dommere med NKK-representant og en Prøveleder, dermed kan prøveresultatene fastsettes og bli offisielle der og da.

 

Man kårer også "Prøvens Beste Hund" på ordinærprøver.

 

Sist, men ikke minst; det finnes endel sånne utpå Vega da… Det er jo den viktigste grunnen til at Norsk Bassetklubb arrangerer drevprøver i "huttiheita" for fjerde år på rad! :wink:

326890_1995122522513_1202783731_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

24 starter påmeldt pr i dag til Vegaprøven 2012, det blir flotte greier! Da har vi skviiiset med omhu for å få det til, og samtidig skal det gi alle like muligheter til et godt resultat i bra terreng. I teorien:) Vi har fordelt startene ut over fire dager for å få plass, fra torsdag 6. til og med søndag 9. september. I år er det petit og noen få fauve som stiller på Vega. Til neste år fyller Vegaprøven 5 år, om den blir arrangert da også. Da må vi finne på noe spesielt…! ;)

Link to comment
Share on other sites

Da er Vegaprøven absolutt desidert smekkfull, og alle påmeldingsfrister utløpt. Det ble registrert et par ekstra påmeldinger på tampen, så dette blir en stor drevprøve. Nå er det bare å krysse fingrene og ønske alle ekvipasjene lykke til! :D

 

Resultatene fra ordinærprøven legges ut på Norsk Bassetklubb sine sider, neste helg antar jeg, og med værmelding som lover gråvær (så det holder) så føler jeg meg sikker på at det blir mer optimalt for bikkjene enn varmen i fjor. Måtte den beste hunden vinne! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...