Jump to content

Armguard


Litago

Recommended Posts

nei,

får du problemer med strengen på armen med compoundbue er du langt ute og kjører med teknikken. Eneste måtte være for å holde på plass løse jakkeermer.

Det gjelder forresten for nesten alle buer, untatt tildels helt tradisjonelle langbuer med veldig lav strengehøyde < 6" f.eks. Men av og til må noe holde jakke/skjorte under kontroll, så da brukes armbeskytter for å unngå sleivskudd pga. det. Og så ser det jo bra ut da - ifbm. trad-buer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg skyter konsekvent med armguard. Var så heldig at jeg fikk tak i en "strømpe" fra Aun Egil, og det er helt supert.

 

Hørt om skuddreddhet? Rimelig sikker på at det gjelder for bueskyting også :wink:

Ihvertfall når du er nybegynner med en 70# bue, så kjøp deg en armguard Litago.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde en 65lbs compoundbue vi monterte opp til å ha i butikken her om dagen, og endte opp med et skikkelig merke på hånda. Han som assisterte meg i å montere sa at dette var fordi dralengden på buen ikke var justert til min armlengde. Normalt sett skal en ha litt "bøy" på venstrehånda når en holder buen spent (strengen omtrent på nesetippen) - og da er jo problemet løst. Jeg må strekke hånda helt ut for å holde buen normalt.

 

Ellers finnes det vel rimelige armguards å få kjøpt... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er i stor grad om en har kontroll på bueskulder og delvis hvordan albuen er konstruert som avgjør dette. Har en mye overslag i albuen så sliter en litt.

Uansett vil korrekt bruk av ryggmusker og plassering av bueskulder (lavt og bak - linje gjennom skuldre parallell med pil) stort sett hindre at strengen (og iallefall på en compoundbue) treffer armen. Om ikke albuen går 30° over rett.

Harde treff på armen er et signal om at en slipper bueskulder opp og fram, noe som er galt, galt, galt - en kan likevel skyte OK med en compoundbue, om en ikke vet hvor bra det går an å skyte. Imidlertid bruker en ikke musklene symmetrisk, rekylopptak vil bli ujevnt, osv.. Med recurve/trad-bue vil denne feilen straffe endel hardere på skiva.

 

En av grunnene til at jeg ikke bruker armguard er at jeg vil vite når jeg gjør dette (og av og til har jeg et saftig blåmerke), det er et signal om manglende teknikk, om slurv, om tretthet, og ofte om for tung bue, oftest... da klarer nemlig ikke ryggmusklene å hente ned skuldra dit den skal være.

 

Om en skal/må skyte i dunjakke, løs fleece eller noe lignede så er det en god ide for å unngå at klærne tuller med strengen. Og seff også på jakt og i konkurranse om en vet en har dette problemet.

 

En meget god bok om skyting med, og tuning av, både compoundbuer og recurvebuer er Ruis og Stevenson: Precision Archery - der står det mye lurt som jeg kan garantere at svært mange nbegynner ikke kommer til å finne på selv, og som svært mange som allerede skyter ikke vet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er i stor grad om en har kontroll på bueskulder og delvis hvordan albuen er konstruert som avgjør dette. Har en mye overslag i albuen så sliter en litt.

Det med grep er en av de "hemmelighetene" som ikke er helt åpenbare. Buer er utstyrt med et grep som oppfordrer til å holde buen feil, du skal ikke gripe rundt grepet. Hånden skal være åpen og i ca 45° så buen trekkes inn i "tommelkløften". Dette roterer armen så strengen normalt ikke treffer armen. Vanligvis bruker man heller en slynge mellom tommel og pekefinger som forhindrer at man mister buen.

 

En erfaren skytter kan lære deg veldig mye på veldig kort tid. Som at det er litt flaut å se kvinnfolk skyte med buer man knapt klarer å spenne :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...