Jump to content

Hvilken 8x30/32?


ulf

Recommended Posts

Jeg var dum nok til å selge min gamle Zeiss 10x40, og kommer til å kjøpe en håndkikkert igjen. Denne gangen vil jeg gå for en i størrelse rundt 8x30. Mest fordi jeg ønsker en mer bærbar kikkkert, og dessuten fordi jeg lurer på hvor fornøyd jeg blir med 8x istedenfor 10x som jeg er vant med.

 

De jeg vurderer er de "tre store"; Zeiss V, Leica og Swarovski. Zeiss seriene kjenner jeg jo godt, men kan noen hjelpe meg med hva som er forskjellen på Leica Geovid/Leica Ultravid, Leica Triniovid og Swarovski EL/Swarovski SLC. Swarovski SLC ser ut til å være et prisgunstig alternativ ihvertfall.

 

Hva ville vært ditt valg, og hvorfor det?

 

På forhånd takk for svar!

 

mvh

U

Link to comment
Share on other sites

Nuvel,

 

Jeg er vel i samme dilemma, bortsett fra at jeg sliter med å forsvare et utlegg på ~20k for en 8x42. Foreløpig venter jeg, og vil prøve å få sett i Vortex Razor HD 8x42, og /eller Kowa Prominar/Genesis 8.5x44, subsidiært 30/32mm modellene, her er jeg åpen foreløpig. 50mm Razor HD hadde visst vært helt på Swaro EL-nivå iht. en tester...

De to nevnte kikkertene har også fått rasende bra kritikk i fugleblader, og tester rundt om kring, og koster snaut 10k. Men er altså nær umulige å få sett igjennom her i Norge.

 

Av de "store", så vet jeg at jeg foretrekker Leica UV eller Swaro EL - Det er noe med bildet i noen av Zeissene som jeg liker dårligere enn Swaro og Leica sine. Det kan være "flatfield" delene som gjør det, men jeg vet det ikke.

 

Trinovid vs Ultravid, ultravid har fluoridglass og coatinger som slipper igjennom mere lys på linser, og reflekterer mer på prismer, de har også merkbart skarpere bilde i kantene enn trinovidene, OG mer synsfelt, begge har "halleluja"-bilde helt uten de feil som gir irritasjon og stjeler detaljer og lys i rimeligere og billige kikkerter. Problemet er jo at man må starte en halleluja-menighet for å finansiere en...

EL vs SLC, begge har fluorid/HD glass, men EL har "flat field" linse-elementer, som gir nær samme kontrast i kanten av bildet som midt på, i tillegg har den ekstrem nærfokus (fint for å se på sommerfugler :roll: ) og virker på meg noe mer robust. Ved siden av hverandre så er EL vs SLC merkbart skarpere, studerende bussruta lenger oppi gata i dagslys

 

Jeg hadde vel bestemt meg for å kjøpe en kikkert i 10-klassen men 15 min i butikken med et par Swaroer og 2 min på banen med en Geovid fikk meg til å gå tilbake i venteboksen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du har også vært dum og solgt din Zeiss 10x40T*P*??

 

Jeg hadde en slik, og solgte den for å kjøpe meg en 10x45 RF. Det var om mulig enda dummere... Den gamle var mye bedre kikkert i bruk. Jeg ble kort og godt veldig misfornøyd med hele klumpen og solgte den, heldigvis til samme pris jeg kjøpte den for:)

 

Den kikkerten jeg landet på etterpå var en Leica UV 8x32HD. Denne får jeg ikke fullrost!!

 

Bildet er meget behagelig med et varmere inntrykk enn jeg fikk på Zeissen. Det virker til å gi meg bedre dybdesyn? Uansett, jeg synes jeg får med meg like mye detaljer ute i naturen på 8x i denne, som med 10x på Zeissen. Glasset er Meget bra! Uanstrengt å se i, og det er vel der det meste av forskjellen til 10x kommer etter min erfaring.

Den er også overraskende bra i skumring.

Sammen med men en leica1200scan så har jeg samme funksjonalitet som RFen men med 200gram mindre vekt å drasse på, bedre fleksibilitet, og en håndkikkert som blir med på jakt hele tiden!

 

Prisen er "ille", men prøv http://www.eurooptics.com" target="_blank så pynter du litt på prisen i alle fall..

 

Og ja, den kommer til å bli brukt mest på fjellet, på villreinjakt og utenlands.

8x fungerer helt fint.

Prøvde onkels gamle swaro 8x30 gumierte porro kikkert i fjor, og den var ikke noe dårligere enn 10x45 RFen, ja egentlig mer behagelig å bruke! Ja, gutten var veldig lang i maska etter litt frem og tilbake testing, og prislappen friskt i minnet... Det hører med til historien at swaroen nylig hadde fått nye objektivlinser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...