Jump to content

Kikkert til CZ 455 American 17hmr/22lr


Skogsturken

Recommended Posts

Hei kammerfolk! :D

 

Nå er børsa i hus med tofot og snart demper. Men er litt usikker på hvordan kikkert jeg skal kjøpe. Har foreløpig tenkt til å kjøpe Nikko Stirling Mountmaster 3-9x40. Jeg kjøper ikke denne kikkerten ennå før jeg har hørt hva dere synes jeg burde kjøpe. Er åpen for seriøse anbefalinger og erfaringer. Nikon kikkerten koster ca 900 kr, men er villig å gå opp til en høyere sum for en bedre kikkert. Maks 2000 kr.

 

Kikkerten burde være primært god på å skyte på lang avstand, men burde også være bra på småviltjakt

 

- Skogsturken

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kikkerten du har sett på (Nikko Stirling, IKKE Nikon) er i utgangspunktet konstruert for bruk på luftgevær med stempelmekanisme. Dette betyr at den er godt egnet for bruk også på korte hold, og at den er svært solid bygget.

Sønnen min har en slik kikkert på luftgeværet sitt, og den gir et godt kvalitetsinntrykk, den er presis i kneppene og den har utvendig parallaksjustering ned til 10m. Optisk er den helt OK - regner med at du ikke forventer Zeiss-ytelser til den prisen.

Link to comment
Share on other sites

Leupold blir aldri helt feil. Vær oppmerksom på at øyeavstanden endrer seg (tildels mye) ved forskjellige innstillinger på forstørrelsen. Prisen derimot sier at du må på bruktmarkedet for å kjøpe en slik.

 

Du kan se på Redfield. Det er billigutgaven av Leupold.

 

På jaktfall finner du både vortex og sightron som kan brukes. 2-7, 6x42, 3-9x40, 2,5-10 osv osv. Jeg kjøpte en vortex dimondback 2-7 til salongrifla, og den er helt ok.

 

Edit: Vær litt forsiktig med høy forstørrelse på svært billige sikter. Bildekvaliteten har en tendens til å droppe veldig når forstørrelsen går opp. Det er en fordel å se i de før man kjøper. Ikke alltid like lett, men en fordel. Og ikke se i dem bare i klart fint dagslys, da er de fleste greie nok. Etter min mening er et skarpt fint bilde med 10x forstørrelse mye bedre enn et litt uklart grumsete bilde med 20x forstørrelse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

kjøp heller 3-12x40, 4-12x40. Sats på brukt markedet.

Her mente jeg at 17hmr er flatskytende og du kommer til å skyte trolig opp til 150m på små blinker.

Da er 9X lit liten. Best kunne vært 20X, men da er kikkertsikten lang.

12x, 14X er fornuftig kompronis.

 

Leupold serie VXII, VXIII er helt OK. Sjekk her på forum, noen selger slike

mvh. Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Det kom vel en "BSA Sweet" kikkert beregnet for Sako quad som kunne brukes på både 17 og 22 løpene, ved hjelp av noen ringer på høyde tårnet var den vel rask å stille om mellom kalibrene.

 

Noen som vet hvilken kikkert jeg tenker på?

Noen som har erfaring?

Og hvor de selges?

Link to comment
Share on other sites

Det kom vel en "BSA Sweet" kikkert

Noen som vet hvilken kikkert jeg tenker på?

Noen som har erfaring?

Og hvor de selges?

 

BSA sweet 22 mener jeg selges på XXL. Har ikke brukt de selv, men har lest litt om dem på forum. De får en del pepper for løse retikler, tykke retikler, ustabil justering og uklare kanter. Andre igjen sier at de er "OK". Men altså, her er det en klar sammenheng mellom pris og kvalitet. En kikkert som koster nær ingenting er ikke like bra som en som koster dobbelt så mye. (Hvis vi ser bort fra tasco, som er både dyrt og dårlig). Men uansett, bushnell rimfire, bushnell banner og nikon er alle nevnt som bedre alternativer enn BSA. Smak og behag, samt lommebok (ihvertfall den siste) avgjør dette.

 

Edit: http://www.rodan.no selger mye billige bushnell utgaver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...