Jump to content

Hund i hundegård hele tiden


Rango

Recommended Posts

Så lenge hunden blir vant med det fra starten av, har nok plass å røre seg på, tilgang på ly for vær og vind, skygge og friskt vann, så er ikke dette noe problem. Ganske vanlig med alle tper jagende spisshunder, men selv er jeg er av den typen som liker det sosiale med å ha hunden sammen med meg selv så ofte som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange årsaker til at noen velger å la bikkja bo ute hele tiden (allergi f.eks). Det går bra det - men husk at hunden din er et flokkdyr og du mister mye samspill og å knytte god kontakt når hunden holdes utenfor. Den får ingen grunn til å yte noe ekstra så lenge eieren er en fjern figur.

 

Flokkfølelsen er sterk hos hundedyr og om du ikke vil ha hunden med inn i familien så betyr det at du må ut til bikkja og bruke mye tid der hunden er på aktiviteter og sosialisering.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det å ha en elghund boende i hundegård hele tiden? Er det vanlig, er det Ok for hunden osv.

 

etter og levd hele livet med hund og jobbet med hund så vet jeg at dette er ikke OK..

du kan oppnå med og få et så svært uønsket adferds mønster

Link to comment
Share on other sites

Min personlige mening er at skal man skaffe seg hund så bør også hunden kunne være inne hos flokken. Mine hunder står aldri i hundegården når jeg er hjemme.

Men jeg vet jo om folk som bare har hunden i hundegården, og den blir sikkert vant til det, men jeg ville ikke ha anbefalt det.

Link to comment
Share on other sites

Før i tida var elghund noe grått og glefsende som sto i kjetting bak fjøset og ble matet med høygaffel.

 

Hunder er sosiale vesen og trenger flokken sin, enten det er folk eller andre hunder; en hund alene i hundegård høres stusslig ut spør du meg, både for hund og eier.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge den har det ålreit ute i hundegården kan de bo ute. Imidlertid vil jeg anbefale å ha hunden litt inne også, så de blir husrene, klarer å roe seg inne og kunne bli behandlet av folk. Det kan skje hunden noe så den må være inne, eks operasjon, tordenvær/ekstremvær osv. Da er det fint å ha en hund med "folkeskikk".

 

Som fler har skrevet over er det et stort flokkdyr. Dette må stimuleres. I tillegg blir alt for få jakthunder brukt for lite. De har store arbeidshoder, og det er ingen skam å lære den noen kunster og triks!

Link to comment
Share on other sites

Har sjølv to jämthundar og syns det blir litt i overkant å ha dei lause inne noko særleg. Dei står ute i garden heile dagen men er inne om natta. Tek dei inn i bur/band i gangen kvar kveld. I jakta eller når vi trenar såpass at dei er slitne (og dermed rolege :winke1: ) har eg dei lause inne i huset. Syns det fungerar supert, og har veldig fornøgde hundar :D

 

Hugs at om du vil ha utehund er der krav til storleik på bikkjegarden. Trur det er mattilsynet som har sett slike krav.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...