Jump to content

338 Win mag.


The Kid

Recommended Posts

Denne kula er ikke anbefalt til jakt, ivertfall ikke i en 338wm. Jeg bruker denne kula til treningskule på min 338wm, pga pris.

Men jeg har skutt to hjorter med denne kula, da jeg satt på post og hadde skutt meg tom for jaktamo denne dagen.

 

Det var de mest ødelagte hjortene jeg noen gang har vært borti.

 

Kula er altfor myk, og splintrer noe voldsomt.

 

Dette er forøvrig samme kule som sitter i tidligere Norma Elite, en amo som kanskje ikke er kjent for verdens peneste slakt

 

Lader du selv og skal velge kule, velger du ei mere solid kule, uavhengig av pris.

Synes du ordentlige jaktkuler er for dyre, har du mest trolig valgt feil hobby desverre.

 

Men dette er bare min personlige mening/erfaring da.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker dennne kula til min 338 som treningspatron, mye på grunn av pris. En av de billigste kulene jeg har klart å få tak i til min 338. Har dog skutt to rådyr med den og der rakk vel kulene å gå gjennom rådyrene uten at det ble unormalt mye ødeleggelser.

 

Men på elgen koster jeg på litt dyrere kuler fra x-barnes og er veldig fornøyd med det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd 225grain interlock, men jeg har skutt en del elg med 250 grain interlock og det er nok den kula jeg har vært mest fornøyd med i 338win mag. Går sjelden i gjennom elger som er fra ungdyrstørelse, men går dypt nok til å drepe elgokser på godt over 250 kg. Største oksen jeg har skutt med den kula veide 292 kg etter mørning, og kula satt imot ribbeina på motsatt side. Dette var et reint sideskudd, men jeg hadde vært komfortabel med en spissere vinkel, hvis det hadde vært nødvendig.

Kula er som noen sier i et innlegg lenger opp ikke supersolid, så den må brukes med litt omtanke, men er du for.eks løshundjeger og setter pris på att kulene ikke fyker tvers gjennom, og unngår å smelle kula rett i overarmsbeinet på de største oksene så har jeg ingen problemer med å anbefale 250 grain interlock i 338 winmag på jakt.

Men er du av typen som skyter etter "knattretuten" og forventer å få kula frem til vitale organ er det IKKE kula å bruke :winke1:

Link to comment
Share on other sites

 

Lader du selv og skal velge kule, velger du ei mere solid kule, uavhengig av pris.

Synes du ordentlige jaktkuler er for dyre, har du mest trolig valgt feil hobby desverre.

 

Hva er en mere solid kule da?

Til jakt, tenker da på Afrika vilt, bjørnejakt, elg og hjort.

 

At jeg har valgt gal hobby er det ingen ting i tvil om, skulle heller ha valgt "rik-manns-sporten" golf.. Tor det er billigere en dette her.

Link to comment
Share on other sites

[

Hva er en mere solid kule da?

.

 

Det er ei kule som ikke legger igjen kulerster i hele dyret slik som interlock kula gjør.

 

Min erfaring er da med Swif Oryx og Woodleigh.

 

 

Jeg skjønner bare ikke jegeren som kjøper seg Blaser/Zeiss til 50000kr, og så skal han på død og liv spare 2kr på kula han skyter med. Sier ikke at dette gjelder deg, men synes alt for mange har denne innstillingen. Da ser jeg liksom ikke logikken.

Link to comment
Share on other sites

[

Hva er en mere solid kule da?

.

 

Det er ei kule som ikke legger igjen kulerster i hele dyret slik som interlock kula gjør.

 

Min erfaring er da med Swif Oryx og Woodleigh.

 

 

Jeg skjønner bare ikke jegeren som kjøper seg Blaser/Zeiss til 50000kr, og så skal han på død og liv spare 2kr på kula han skyter med. Sier ikke at dette gjelder deg, men synes alt for mange har denne innstillingen. Da ser jeg liksom ikke logikken.

 

Jeg spør for de slipper jeg og gjøre samme tabben som andre har klart før meg.. med sprengte rådyr og diverse ødelagte dyr..

siden det nevnes dyre rifler, så er min dyreste rifle en tikka til 5000kr..

Så det er ikke for og spare noe, men for og slippe og ødelegge mest mulig..

Jeg kjøpte disse kulen for trening pga. prisen. men tenkte da og spørre om erfaringer på jakt, så jeg skjønner at den er svært godt egnet.. ingen har jo skadeskutt med kula.. :lol::lol:

Sidene alle kan se store kjøtt ødeleggelser..

 

Ja, Oryx er en god kule, den erfaringen har jeg også i 6,5X55

 

Takker for råd.

Link to comment
Share on other sites

To andre alternativer er Nosler accubound i 225grs, som eg har erfaring med på hjort, fungerer godt med god gjennomskytning.

En annen er er Swift Sirocco 210 grs, har ikke prøvd denne på Hjort, men får gode samlinger med Savagen 116 med de.

Har sett denne i bruk i 308, og det har vært gode resultater.

Begge to skal være gode "super" kuler, som du får til en god pris på XXL.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...