Jump to content

.17HMR lyddemper


brødskive

Recommended Posts

Har planer om å kjøpe et nytt løp til min Sako Quad, i .17HMR. Hausken lager .17 dempere, har fått anbefalt standard. Men har også lest litt i tidligere tråder om at den ikke demper mye mer enn en mini.

 

Er det i utgangspunktet noe å hente i en lyddemper til .17?

 

Noen som har erfraring med og uten demper? Helst Hausken.

 

Blir kun jaktbruk..

Link to comment
Share on other sites

Her føler jeg meg godt kvalifisert;

 

Kjøpte en CZ 455 i 17 hmr i vinter. Bestilte løpet kappet til 45 cm og påsatt en Hausken Mini borret for .17.

I følge Hausken selv skulle dette fungere greit.

 

Butikken klarte(selvsagt) å levere en Mini borret for 22....

Ved testskyting syns jeg smellen var i overkant skarp. Da jeg klaget på dette fikk jeg en god pris på Hausken Standard borret til 17.

Denne demperen demper ADSKILLIG bedre enn Mini, åltså syns jeg det er stor forskjell(og verdt prisen i mitt tilfelle)

 

Å snakke om udempet 17 hmr blir et helt annet "ballgame" Det vet alle som har prøvd.

Du blir ikke kvitt kulesmellet med en demper, men det er i gjengjeld ganske retningsbestemt. "Kruttsmellet" ved munningen blir helt borte med demper.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Takk! Det er med god hjelp en blir klokere.

 

Skal prøve en .17 standard, kulepisket har jeg belaget meg på. Har aldri vært borti .17 så det blir spennende å høre. Hadde .222(dog uten demper) for noen år siden, men nå kan jeg kun sammenligne med min kjære t3 i .308 som pisker litt i overkant til området jeg skal bruke børsa. Har jo fortsatt .22 løp, til sub.

 

Takk igjen! :D

Link to comment
Share on other sites

A-Tec sin forrige rimfire demper i kal 22 (CMM6 Rimfire), m/8 moduler. Fungerer tilfredstillende til jakt (ikke stille, men helt ok). Fantes en stund i kal .17

 

Nåværende CMM4, kan nok også bygges på til den demper passelig (er vel kansje samme demper som den gamle, levert med 4 moduler?).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Eneste dedikerte 17 demperne jeg kjenner til i farten er Hausken Mini/Std i kal 17 og Subsonic 17.

 

Hausken Mini koster ca 1200/std ca 3300,- Subsonic 17 koster 695,-

 

A-Tec laget 17 dempere av forrige generasjon rimfire, men usikker på om de fortsatt er tilgjengelige.

 

Forskjellen i hullet på en 17 og en 22 demper er like stor prosentvis som en 223 og 30 kaliber demper. Skjer ting med dempingen da.....

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen i hullet på en 17 og en 22 demper er like stor prosentvis som en 223 og 30 kaliber demper. Skjer ting med dempingen da.....

 

Alle tester jeg har lest, som er utført med måleutstyr, sier at det knapt er målbar forskjell på om det er 17 eller 22 hull i front.

 

Så har man systemvåpen eller en 22 demper fra før (alle bør ha en .22lr), bruk den istedenfor å kjøpe ny.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...