Jump to content

Far og sønn på ekspedisjon


Truls

Recommended Posts

I sommer skal jeg ta med med sønnen min (11) til fjells på fisketur. Han gleder seg vilt, og det gjør jeg også. Planen er å streife i fjellet en ukes tid for å fiske.

Problemet er bare at jeg ikke klarer å bestemme meg for hvor vi skal. Jeg vil ikke legge opp til harde dagsetapper, kanskje vi tvert i mot kan finne på å ligge i ro en dag hvis vi finner et fint sted. Guttungen vil helst gå i fjellet, det hadde vært fint å finne et område med tilgang til litt bålved også.

Området bør helst ligge sør for Trondheim, og helst uten for mange turister. Og aller helst uten sau.

Og fisket må selvsagt være bra!

 

Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Vel du er litt for langt sør for at jeg kan tipse deg om naturpærler, kan gi deg gode tips og muligheter til hytte mm her i distriktet. Men da må du ta til takke til "kjedelige" børgefjell, samt turer innover mot svenskegrensen. Kruttfjellet nærmere bestemt.. så legger du inn 50 ekstra mil til på gpsen kan jeg sikkert hjelpe deg :)

Link to comment
Share on other sites

finnes jo veldig fine områder ved trysil (bor her slev, så må frive litt rekalme). Drar du oppover Ljørdalen og opp i fulufjellet har du mye fin natur og bra fiske. Femundsmarka er jo selvfølgeg også et nærmest selvskrevent alternativ. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville utvilsomt valgt Hardangervidda til en slik tur. Man risikerer å treffe på sau og det kan være utfordrene å sanke bålved, men dette området har mye å by på. Dersom fisken er i støtet er det rene eventyret. Jeg har tilgode å ikke få fisk på Hardangervidda. :D

 

Hovedgrunnen til at jeg mener at dette er ideellt for Dere er at dette området kan tilby merkede turstier, mange vann og vassdrag, turisthytter og myyye utsikt. Det finnes ikke bedre plass for en 11 åring å lære seg kart og kompass. Gi poden oppgaver med å finne teltplasser på kartet, lov han luksusmiddag med brus og dessert dersom han orienterer seg fram til Turisthytta. Dere kan også sitte før Dere dra avgårde med kartet foran Dere å planlegge og drømme. Hvor bør vi krysse den elva? Skal vi sjekke den gamle fangstbua? Skal vi prøve å finne dyregraver?

 

Terrenget er stort sett lettgått og til tross for mye turisme vil man føle seg alene dersom man går inn for det. Enkelte ganger kan man treffe på meget fargerike mennesker, spesiellt rundt de beste fiskeplassene. :lol:

 

Etter min mening er noen turer på Hardangervidda en god skole. Femundsmarka kan med fordel vente til Dere har fått litt ekspedisjonserfaring. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...