Jump to content

Lage 6,5X55R for kombi


Nyati

Recommended Posts

Ser i en av de gamle Ladebøkene at det er mulig å lage en R patron for 6,5X55 kammer.

Man freser spor for randpatron.

30 R Blaser hylser brukes som basis, kappes og presses om.

 

Er det noen som kjenner til denne vildkatten?

Har det blitt gjort?

Hvilken børsmaker kan gjøre en slik jobb?

Link to comment
Share on other sites

De fleste børsemakere vil kunne skaffe brosj og ordne det du spør om. MEN, er det ikke enklere å ta et standardkaliber isteden? Slippe å styre med hylser og spesialbrosjing.

 

6,5x57R, 6,5x65R 6,5x68R. Ikke mye forskjell mot en 6,5x55 i en kombi.

Link to comment
Share on other sites

Her handler det som regel om å få bygd om en eksisterende 6,5x55 kombi til R-patron..

Selve omkamringa er en rimelig grei jobb med fres, men det ligger litt arbeid i hylsene..

Hylsene må dreies ned i godstykkelse ved hals osv.

 

Fordelen er dog at en får en 6,5 med riflestigning som passer våre hjemlige kulevekter..tyskerne/østerrikerne menersjøl at 6-7gram er passe kulevekt og lager gjerne 6,5x57R med riflestigning som reflekterer dette..

Link to comment
Share on other sites

ad Raudnakke

dette som du har tenkt lar seg gjøre, men har du lyst til å drive noe slik ......

Er ikke det bedre å selge børsa og kjøpe ny med R-patron istedenfor ?

Du får glege av en ny børse ( selv om den blir kanskje brukt ).

Dessutten, hvis du kamrer om så blir det veldig vanskelig å selge slik børse. Kjøper må være vilig til å drive hylsehormateringen.

 

Det lar sek ikke kamre om til 6,5x57R !

6,5x65R 6,5x68R er veldig sterke og da er den 6,5 ikke en fleksibel patron lenger.

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Vel Kristoffer..

 

Det er flere faktorer som spiller inn her, ikke nødvendigvis hva som er mest rasjonellt..

 

Økonomi: går dupå 6,5x65R eller 6,5x 68R bør du okkesom bedrive hjemmelading..medmindre du har en rik tante som ammosponsor. Og da er hylsepreparering ikke sålangt unna..

 

Affeksjon: Det overveiende antall drillinger har blitt blitt solgt i skandinavia siden 50-60tallet er såkalte "FelleskjøpsDrillinger".. dvs. drillinger i Kalibrene 12/12/6,5x55.. mange av disse går nå i arv fra bestefedre, fedre, onkler etc. ofte er det arvingene som gjør disse betraktningen, og synes det er verdt det for å holde børsa i familien.. Lag/få laget 50 hylser, og du har for et jegerliv..

 

Tilbake til ditt innledende spørsmål; Nei, jeg har ikke lyst til å gjøre dette selv.. Jeg har et betydelig antall riflekalibre der jeg lager hylser fra andre basishylser. Dessuten er min egen Drilling i 16/16/7x57R.. Men hadde jeg arvet en drilling i 6,5x55 fra f.eks. bestefar... ja, da hadde jeg nok gjort det i stedet for å selge og kjøpe en annen.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Alså, jeg skjønner situasjonen ... Misliker sterkt import av brekkvåpen for ikke R patroner.

 

Selv har jeg importert kombi A.Zoli Bavaria 95 i kal 6,5x57R fra Frankonia, da jeg kunne ikke få våpen i dette kaliberet her i landet. Det var bare valg mellom 6,5x55 eller 7x57R og rifleløp på bakerste avtrekket ( uten snellert ).

Bare ville påpekke, om du vet hva du er ute etter ! Du starter egen hylsefabrikken!

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...