Jump to content

kulevalg på bjørn?


jaktking

Recommended Posts

Ei solid kule, som gjør jobben fra de fleste vinkler. Førsteskuddet bør tilstrebes som rent sideskudd mot lungeregionen, men du vet ikke hvordan den står ved et oppfølgingsskudd, og en bamse med hull i er noget farligere enn en elg med hull i. Generelt tyngst mulig, såfremt dette ikke medfører mer rekyl enn du klarer å skyte bra med, og at kula går godt i børsa di.

 

Eks Federal Premium lades med Trophy Bonded i flere kulevekter til 308 win, føres av Schou i Norge, så burde være tilgjengelig hos de felste våpenforretninger.

 

EDIT: Har ikke skutt bjørn selv, og har gikk over fra 308 til 35 Whelen med tanke på jakt på bjørn. Dette var mer pga at jeg ikke stolte på funksjoneringa på våpnet jeg hadde (fikk ei og anna forkiling med lange og butte kuler) og at jeg hadde lyst på noe mer spennende. Tviler ikke på at 308 gjør jobben!

Link to comment
Share on other sites

Var innom en våpenbutikk og kom i prat med selger, nevnte at svigers var sauebønder og at jeg muligens kom til å måtte rykke ut i tilfelle bjørn på beite. Endte opp med en pakke med Remington Premier core-lokt ultra bonded 180gr i 308w, selgeren var omtrent som en glad-prediktant når han roste denne patronen opp i skyene.

Har kikket litt på nettet og den får greie omtaler i USA.

Noen som har erfaringer med denne og er den god nok for norskt storvilt, deriblant bjørn?

Link to comment
Share on other sites

har skutt 2 elg og endel andre dyr med oryx 180g og fungerte godt det.men har selv,og vet andre som har vert borti at den kan gå fast ved kjapp ladding,pga den flate tuppen.noe jeg ikke vil oppleve når bjørnen kommer i 40kmt imot meg.så tenkte jeg skulle finn en ny storvilt patron til mitt bruk...

Link to comment
Share on other sites

Her er det ikke kaliber som det spørres om, men valg av kule.

 

Jeg hadde valgt nosler partition eller oryx dersom jeg skulle valgt.

 

Så vidt jeg registrerte, lurte trådstarter på erfaringer med 308 som bjørnekaliber!

 

Eller så er alle nevte kuler i tråden greie til bjørn! Ingen nevnt, ingen glemt!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...