Jump to content

spørsmål angående 9x19mm nato


Hedmarkingen

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er noen som vet når det ble slutt på å bruke tennhetter som legger igjen rustdannende salter i 9x19mm Nato.

 

Etter det jeg har hørt skal forsvaret gå bort i fra miljøammoen pga at den sliter noe helt fryktelig på bommene i pipa. Dessuten får man jo helseplager av miljøsvineriet.

Alt som kalles miljø er bra, per definisjon. Miljøammunisjonen inneholder mye kobber, som også er en miljøgift. Antageligvis forurenser den mer enn blyammunisjon, på grunn av måten bly oppfører seg i miljøet. Uansett er ikke krig særlig bra for helsa.

 

Hele miljøammo fadesen har nok kostet forsvaret en god del tenker jeg meg.

Helt utrolig at det går an.

Link to comment
Share on other sites

For å svare på det du faktisk spør om:

eg lurer på om det er noen som vet når det ble slutt på å bruke tennhetter som legger igjen rustdannende salter i 9x19mm Nato.

 

Etter krigen en gang, er vel den mest presise antydningen. Forskjellige produsenter og forskjewllige land har endret på forskjellige tidspunkt. Men har du militærammo fra 60 tallet osv ville jeg nok ha pusset litt grundig etter bruk.

Link to comment
Share on other sites

Ammo fra forsvaret og politiet må nok betraktes som tyvgods hvis det brukes av skyttere som ikke har tilknytning til etatene. Men om forsvar / politi har interesse eller kapasitet eller økonomi til å sjekke, bevise og saksøke er en annen sak..

Er det NOEN her som kar opplevd kontroll av ammo på bana? Finnes det noen som har hatt problemer med dette, så er det sikkert greit å fortelle om det til skrekk og advarsel?

 

Inntil da fortsetter jeg å smelle opp gammel RA og nyere FIOCCI i gule 'politi' esker.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet om en person som fikk problemer med politiet fordi han hadde en kasse norsk 7,62 nato han ikke helt kunne redgjøre for hvor han hadde fra.

Ammoen ble beslaglagt og han ble visstnok anmeldt.

 

Men nei, jeg tror ikke det er kontroller av slikt ofte. Bare nevner at jeg vet om en sak hvor militær ammunisjon lagde litt problemer....

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at forsvarets ammo er forsvarets eiendom, og at den ikke kan selges privat. De som har fått ammoen på lovlig måte har fått den til eget forbruk, og ikke til videresalg. Det er naturligvis ikke praksis at politiet bruker store ressurser på å kontrollere "småhandel" med slik ammo mellom brukere som har våpenkort på kaliberet.

Men det vil altså være mulig for polititet å gjøre et poeng ut av dette om de absolutt skulle ville det.

 

Gammel ammo vil neppe utløse fare for reaksjon så lenge du har kort på kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har iallefall finni en hensatt boks med 50 9x19mm Raufoss anno 1956 på bana.
Jeg vet om en person som fikk problemer med politiet fordi han hadde en kasse norsk 7,62 nato han ikke helt kunne redgjøre for hvor han hadde fra.

Tror nok en øvrighetsperson ville utvise en viss grad av skjønn i vurderingen av alvorlighetsgrad for disse to tilfellene. En eske, og attpåtil gammel og utfaset type, vil nok ingen gjøre noe nummer av. En kasse kurant vare derimot...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...