Jump to content

Gjeddefiske


D.D

Recommended Posts

Stålwire er som det sies her et must. Ellers har jeg hatt gode erfaringer med både diverse jigger, jerkbait, wobblere og skjesluker. Av wobblere, som jeg bruker mest, har jeg forelsket meg i fargen rød/hvit og abborfarge-grønn med mørke striper over rygg samt orange/gyllen buk.

 

Fisker også alltid langs land, gjedda står som regel i sivet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

hehe, nesten 20 kilo ja:P er ikke så store her enda:P

 

bor i hallingdal så gjedda er forholdsvis ny her. men det er en tøff fisk og fiske etter.

hva er best av flyte og synke wobblere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt god erfaring med skjesluk med pels :)

Har tatt en pelsbit fra fluebindeutstyret og klipt til så den kan ligne litt på en mus kropp med bein og limt dette fast til en skjesluk

som er sånn ca på str med ei mus.. bruker ei lærremse bak ved kroken for å simulere hale..

dette har fungert bra når jeg fisker i siv kanten :D

Link to comment
Share on other sites

har goderfaring med dupp, med stålvire og to trippelkroker i enden. så fisker jeg mort med mais, slår de ihjel og lager små blodige kutt i de :winke1:

 

mens duppen ligger ute ved sivkanten, så går jeg rundt med en ganske stor kystwobbler og fisker raskt og lett rett under overflaten. øker sjansen for fisk med mer utstyr på en gang :winke1:

Link to comment
Share on other sites

bruker fiskestang med vanlig åpen haspel eller multiplikatorsnelle noe ingen andre her bruker ser det ut som,

spinner,sluk,flue, og slik plastikkmort med en spinner frampå jerkbaitfiske og fiske mort å bruke det som agn, sistnevnte er jævelig spennende for du får som regel ganske pene gjedder på det. minste jeg har fått på det er 3 kg. største tror jeg er bortimot 10 kg men den kom ikke opp i båten da jeg ikke hadde håv eller klepp og kroken datt ut av gjedda typpisk med stor fisk :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fra land:

Skjesluker, spesielt Lillauren 12 eller 20 gram. Spørs hvor dypt jeg vil. Synkende Rapala har også fungert greit.

Bruker 9 fot stang fra 10-40 gram, med Ambassadeur 2500C, Fireline 0,17 og stålfortom.

 

Fra båt:

Skjesluker, spesielt Storauren 45 gram. Bruker også wobbler, men her er det forskjell på hvor jeg fisker. Opplever sjelden bett på store wobblere i Mjøsa. Bruker der 9 - 13 cm flytende Rapala. I Tyrifjorden/Steinsfjorden er det håpløst. Der gjelder det å bruke større. Ser ut som om det meste fungerer der, men jo mindre sluk, jo mindre størrelse på fisken!

Bruker samme stang som fra land, samt en eller to til. Gjerne en trollingstang med større multiplikatorsnelle, montert på dyprigg for å komme ned til bunn. I tillegg har jeg alltid med jerkbaitstanga, påmontert Ambassadeur 2500C'en. "Landstanga" får påmontert en Ambassadeur 5000. Her er det Fireline 0,20. På trollingsnella er det 0,40 nylonsnøre.

 

En ting jeg har prøvd et par ganger, men ikke fått fisk på, men som er spennende, er å fiske med død abbor. Fisk opp et par passe store (tjahh... ca 150 grams) abborer, drep dem pent (altså ikke riv hodet av omtrent eller lignende), ta en lang fortom, ca 30 - 40 cm, gjerne 0,80 nylonsnøre, fest to treblekroker, en i buken og en i hodet, hiv ut og dorg med det. Ha snella frikoblet (stor fordel med multiplikatorsnelle her) og hold igjen snøret med tommelen. Når gjedda biter, stopp båten, la fisken dra snøret rolig av. Når det stopper, sluker gjedda fisken. Vent litt og napp til. Da blir det spennende! Sitter den eller ikke!? Har hatt på noen, men de har reist alle sammen. Siste gangen stakk den av etter å ha bitt av snøret på oversiden av 30 cm fortom... Ventet nok biiittelitt for lenge!

 

En får gjerne stor gjedde på denne måten. En kompis av meg fikk en 12 kilos uka før jeg var med (Jarenvannet). Da jeg var med (på Tyrifjorden) bet det på en enda større en. Han kjempet i et kvarter før "tømmerstokken" kom opp, ristet på hodet og spyttet ut alt. Småsurt...

 

En viktig detalj ved slukfiske er å sveive inn uregelmessig. Endre hastigheten, stopp opp litt, napp litt, skift retning (om du sveiver med stanga mot høyre, vend stanga til venstre og motsatt). Fisken biter oftere da har jeg erfart.

 

Ved dorging har jeg merket at fisken ofte biter om jeg tar tak i snøret og napper i blant, evt trekker rolig snøret til meg og slipper. Da slakker man farten på sluken, og så skyter den litt fart igjen når snøret blir stramt. Fisken liker ikke helt at "maten" stikker, og da er det om å gjøre å få tak i den! Fått masse gjedde på denne måten fra båt.

Link to comment
Share on other sites

åssen dybde dorger du på da? er det best så nærme land som mulig eller er det like stor mulghet litt lenger ut?

 

elva her er ikke så veldig dyp serru, så er fort og sette seg fast om man er nærmere land.

 

ble bitt av basillen i går serru, og nå ble gjedde fiske veldig inntresant. hehe

Link to comment
Share on other sites

Fisk langs skrenter. Gjedda liker seg rundt der det er dybdeforskjeller. De liker seg selvfølgelig også i sivkanter. Om det i elva du fisker er siv, kom deg nær. Er det åpninger i sivet, kast dit.

 

Beklageligvis befinner gjedda seg i de aller fleste tilfeller nær bunn, så bunnapp og skit på kroken må regnes som VANLIG! Gud vet hvor mange sluker jeg har mistet opp gjennom årene, men jeg har jo fått noen gjedder og.

 

Merkelig nok klarte jeg også å få ei gjedde (fire kg) absolutt midt utpå Mjøsa for et par år siden. Der var det over hundre meter dypt, og det var langt til land, så gudene vet hva den drev med der, men det var nok mer et unntak enn en regel.

 

Fikk nesten lyst å ta båten en tur på Mjøsa her... Gjedda er artig å få på kroken! :)

Link to comment
Share on other sites

trollgarn ja, hehe.

 

hva er best og bruke når man fisker helt inntil sivet da? er det noe som er bedre enn andre ting for ikke så lett og hekte i bånn?

 

Trollgarn er definetivt best langs sivet. Dekk inn et digert omeråde. Plask på utsiden og så på innsiden hele veien langs garnet. Trekk garnet og gjenta prosedyren.

Link to comment
Share on other sites

når på dagen/kvelden er fiske best?

 

Tror ikke gjedda kan klokka, for jeg har aldri hatt noen spesiell favorittid på døgnet. Det sies gjerne at beste tid er morgen og kveld, men jeg har stort sett fisket når det har passet meg uten å ha sett på klokka, og det er ikke noe spesielt klokkeslett som er bedre enn andre for min del. Dette gjelder vår- og høstfiske (fisker minimalt med gjedde om sommeren, da er det fjellørreten som gjelder).

 

Midt i juli, med varmt vann på høylys dag, er ikke det beste. Selv er det mai/juni og september/oktober jeg har fått mest.

 

Beste vær for min del har vært overskyet, litt vind og maks ca 12 grader i vannet (altså vår/høst). Om sommeren må man vente til utpå kveld eller tidlig morgen før man prøver på grunnene, nettopp fordi gjedda ikke liker tevann, og det er jo også da småfisken går inn på grunnene for å finne mat. Smågjeddene dominerer grunnene på sommeren, mens storgjedda står og sturer på bunnen og lengter etter kaldere tider...

Link to comment
Share on other sites

Merkelig nok klarte jeg også å få ei gjedde (fire kg) absolutt midt utpå Mjøsa for et par år siden. Der var det over hundre meter dypt, og det var langt til land, så gudene vet hva den drev med der, men det var nok mer et unntak enn en regel.

 

Ikke uvanlig å få gjedde midt ute på fjorden når det blir litt varmere i vannet. Har fått 2-3 av de grønne svina på en dag på Tyrifjorden på over 300 m dyp. Fikk forresten en liten en utpå på Mjøsa i går :trist:

Link to comment
Share on other sites

Ah... Tyrifjorden... :thumbup: Mitt favorittsted etter gjedda. Fra utløpet av Storelva, mot godset på Ask. Drømmested! :D

 

Prøver å få til en eller to turer hvert år nedover, en til Steinsfjorden og en til Tyrifjorden. Overnatter i båten. Kosetur med hauger av gjedde! I Steinsfjorden er det jo nesten bare å øse ombord gjedda i blant. Klarte å få nesten førti stk på en kvelds-/morgentur for noen år siden. De fleste under kiloen bare, men også en på sju. Så å si alle fikk lov å slippe uti igjen, med beskjed om å hente gamlemor. Påfallende få gadd å gjøre akkurat det... :lol:

 

I Tyrifjorden er det færre å få, men har vært oppi sju stk en dag, med snitt på ca 3 kg. Omtrent samtlige på begge turene ble faktisk tatt på Storauren 45 grams i kobber. Noen få ble tatt på 13 cm flytende Rapala i sølv/svart og noen få ble tatt på en relativt stor, knallgul wobbler med røde flekker (husker ikke navnet).

 

I Mjøsa har jeg aldri fått gjedde på Storauren. Her liker de best Rapala har jeg erfart, men det kan jo være tilfeldigheter. Det er tross alt lengre mellom gjeddene i Mjøsa. Har sjelden fått mer enn tre på en kveld (Furnesfjorden)

Link to comment
Share on other sites

 

http://www.youtube.com/results?search_query=jerkbait+fishing+for+pike&aq=f

 

Jerkbait funker som bare det :D Også er det ikke så veldig dyrt heller --------> http://www.aktivfiske.no/shop/newdefault.asp?Action=ProductInfo&MenuID=2507&TopMenu=1343&SubMenu=2507&CategoryMenu=&ProductId=39718

 

Dette settet kostet 2500; når jeg kjøpte det ifjor...og som du ser så er det betydelig billigere... Og funker VELDIG bra til både fiske fra land, båt og dorging/Trolling. (Anbefaler) å bruke PowerPro sene, Og titanfortom

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...