Jump to content

skal på hardangervidda


tarzan

Recommended Posts

Vel det er mangt ein kan dra med seg til fjells, men her er eit par ting eg ville hatt med :

 

- Sovepose.

- Liggeunderlag.

- 4 undertøy skifte og 5 par sokker.

- 2 sett med vanlige klær, ett litt varmere enn det andre.

- 1 vindtett/vanntett jakke, og bukse.

- 1 par støvler.

- 1 par tur/fjellsko.

- Personlige hygiene saker som tannbørste, tannkrem, såpe, 1 vaskeklut, og kanskje ein deodorant.

- Kart og kompass i tillegg til GPS

- Multifuel brenner + 1 steikepanne, 1 kokekar og kaffikjele.

- Ta med ris og potetmos i tillegg til litt ekstra tørrposemat. Rekner med det blir fiske, så det blir vel primærmaten. Men ta med et par bacon stykker, ta med kanskje ein pakke med egg også, så er det litt ekstra kosemat.

- Kjøp ferdigposer med bollemix eller brødmix. Lag brødet sjølv i naturen. Mindre å drasse på og mykje betre. Kanskje ta med littt hvetemel til å lage pannekaker også ( Då må du ha egg iallefall ) .

- Pulverkaffi eller kokekaffi alt etter smak og behag. Kanskje o,5 liter med sterk saft.

- Margarin minst 1 pakke på 0,5 Kg, eller et par flasker sprutemargarin.

- Husk å pakk inn all mat i ekstra brødposer, kvar for seg. Ta med resten av rullen med posene, dei kjem godt med.

- Husk salt, pepper og sukker og litt snacks som nøtter og sjokolade. Ha med ekstra salt til fisken, det er greitt å ha.

- Ta med 2 - 3 vanlige bæreposer til å ha diverse ting i og tilslutt søppel.

- Et sett med reise bestikk, plast/tre tallerken, tollekniv, litt førstehjelp saker, gassbind, plaster, paracet/pinex.

- Fiskeutstyr og telt, hvis dere ikkje har tenkt å ligge på diverse hytter rundtom.

- Og ikkje minst, tenk på at hvis du skal reise med ein kompis på tur, så oppdager du heilt sikkert ting som irritere og spesielt hvis det er snakk om dårlig vær, lite mat osv. Så ta ting litt med ro og prat om ting, ellers så blir det lenge til du reiser på tur med vedkommende igjen. Ein kamerat reiste 1 veke på vidda her for et par år sidan, og dei var ikkje så gode kompiser når dei reiste heim igjen.. Nett et tips iallefall. 8) Lykke til på turen, misunner deg den der..... :)

 

Puhhhh, det er sikkert et eller anna eg har glømt i farten, men pyt, pytt. JA, ein jævlig stor ryggsekk til alt dette. Minimum Norønna Recon 130 liter. Og snakk med kompisen din. 2 tannkremtuber og 2 kokesett + + er ikkje vits i. Samkjør og ta med litt av det dere treng.

Link to comment
Share on other sites

Vel det er mangt ein kan dra med seg til fjells, men her er eit par ting eg ville hatt med :

 

- Sovepose.

- Liggeunderlag.

- 4 undertøy skifte og 5 par sokker.

- 2 sett med vanlige klær, ett litt varmere enn det andre.

- 1 vindtett/vanntett jakke, og bukse.

- 1 par støvler.

- 1 par tur/fjellsko.

- Personlige hygiene saker som tannbørste, tannkrem, såpe, 1 vaskeklut, og kanskje ein deodorant.

- Kart og kompass i tillegg til GPS

- Multifuel brenner + 1 steikepanne, 1 kokekar og kaffikjele.

- Ta med ris og potetmos i tillegg til litt ekstra tørrposemat. Rekner med det blir fiske, så det blir vel primærmaten. Men ta med et par bacon stykker, ta med kanskje ein pakke med egg også, så er det litt ekstra kosemat.

- Kjøp ferdigposer med bollemix eller brødmix. Lag brødet sjølv i naturen. Mindre å drasse på og mykje betre. Kanskje ta med littt hvetemel til å lage pannekaker også ( Då må du ha egg iallefall ) .

- Pulverkaffi eller kokekaffi alt etter smak og behag. Kanskje o,5 liter med sterk saft.

- Margarin minst 1 pakke på 0,5 Kg, eller et par flasker sprutemargarin.

- Husk å pakk inn all mat i ekstra brødposer, kvar for seg. Ta med resten av rullen med posene, dei kjem godt med.

- Husk salt, pepper og sukker og litt snacks som nøtter og sjokolade. Ha med ekstra salt til fisken, det er greitt å ha.

- Ta med 2 - 3 vanlige bæreposer til å ha diverse ting i og tilslutt søppel.

- Et sett med reise bestikk, plast/tre tallerken, tollekniv, litt førstehjelp saker, gassbind, plaster, paracet/pinex.

- Fiskeutstyr og telt, hvis dere ikkje har tenkt å ligge på diverse hytter rundtom.

- Og ikkje minst, tenk på at hvis du skal reise med ein kompis på tur, så oppdager du heilt sikkert ting som irritere og spesielt hvis det er snakk om dårlig vær, lite mat osv. Så ta ting litt med ro og prat om ting, ellers så blir det lenge til du reiser på tur med vedkommende igjen. Ein kamerat reiste 1 veke på vidda her for et par år sidan, og dei var ikkje så gode kompiser når dei reiste heim igjen.. Nett et tips iallefall. 8) Lykke til på turen, misunner deg den der..... :)

 

Puhhhh, det er sikkert et eller anna eg har glømt i farten, men pyt, pytt. JA, ein jævlig stor ryggsekk til alt dette. Minimum Norønna Recon 130 liter. Og snakk med kompisen din. 2 tannkremtuber og 2 kokesett + + er ikkje vits i. Samkjør og ta med litt av det dere treng.

 

-Kløvhest :roll::roll::roll:

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Høh, kløvhest....snøft..... :shock::lol:

 

Ein oppegående fjell mann, vandrer glad og fornøyd på fjellet med sekk på mellom 15-20 Kg. På min årlige fisketur med ein kompis, så er det snakk om langhelg, og sekken er fort oppe i 15-18 Kg... Og det er tøffe tak for å komme på plass i fjellet, men jaggu er det verdt det... Men i min sekk er det over 50 % alkohol holdige drikkevarer, men også klesbytte og diverse god mat... 8)

Link to comment
Share on other sites

Maten vil være den tyngste delen av sekken din hvis du skal ha med mat for 2 uker. Jeg regner 500 gram pr. dag. Og det er fullt mulig.Jeg vet at Lars Monsen er nede i 400 gram pr. dag, men det blir for magert for meg. Og han er nok flinkere med fiskestanga enn meg også. Jeg bruker noe drytech , noe bacon , noe hjemmelaget frokostblanding samt ris og polarbrød. Pakker meg dagsrasjoner. Altså 14 matpakker for 14 dager. Men kan du stikke innom noen hytter i blandt og spise , kan du ta med mindre. Sist jeg var 14 dager på vidda, hadde jeg med 10 dagsrasjoner. Altså 5 kilo mat. Pluss litt dilldall som sjokolade og annet godteri. Whiskyen tømmer jeg over på plastbrusflasker med skrukork. Å bære på kilovis med glass er aldri aktuelt for meg. Og når plastflaska er tom går den på bålet. Du trenger ikke ta den med hjem.

Regn 2 kilo på sovepose , 2 kilo på telt( Stetind2) 400 gram liggeunderlag , 1,5 kilo primus m/brenselflaske full(Optimus Nova), 3,5 kilo ryggsekk tom (Bergans trollheimen 95) 4 kilo klær + fiskesaker og litt annet så kommer du raskt opp i 20 kilo. Jeg synes kunsten er å holde sekken under 20 kilo. Begynner å bli makelig med årene. Så jeg er blitt en fanatisk gramjeger. Alt jeg bruker i heia har jeg veid og lagt inn på ett exelleark, så jeg pakker først sekken på PC´n min.

Link to comment
Share on other sites

Høh, kløvhest....snøft..... :shock::lol:

 

Ein oppegående fjell mann, vandrer glad og fornøyd på fjellet med sekk på mellom 15-20 Kg. På min årlige fisketur med ein kompis, så er det snakk om langhelg, og sekken er fort oppe i 15-18 Kg... Og det er tøffe tak for å komme på plass i fjellet, men jaggu er det verdt det... Men i min sekk er det over 50 % alkohol holdige drikkevarer, men også klesbytte og diverse god mat... 8)

 

 

Hmm.. Pleier å havne på pluss-minus 30 kg jeg. Tungt når det er veldig bratt, men ellers går det greit. Savner aldri noe, verken vått, tørt, klær eller fiskeutstyr.

Må alltid bære med en del hjem igjen, men da er jo sekken mye lettere allikevel, tar det som trening.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg pådro meg brokk av bare å lese pakklista til Mauser68. :shock:

 

Jeg er nøye på å ikke bære på unødig vekt. Sekken blir tung i massevis selv om man kniper inn. Hvert et gram man bærer bør være gjennomtenkt. Ekstra tøyskift er bare ekstra vekt medmindre man er på bryllupsreise :lol:

 

Vind og vanntett ytterbekledning

Ullundertøy

Ullsokker

Lue

Overhead

Fleecejakke

Hansker

Kart/Kompass

Myggolje

Toalettsaker

Håndkle

Førstehjelp

Solbriller

Proviant

Fyrstikker

Sovepose

Liggeunderlag

Kokeapp./brensel

Grytesett

Tallerken/bestikk

Telt

Kniv

Fiskeutstyr

300g havsalt

Hodelykt

 

 

Eneste luksus jeg unner meg er en bok og litt brennevin. 8) En tusenlapp på innerlomma er kjekk å ha, så kan man stikke innom noen av Turisthyttene å få seg en bedre middag.

Link to comment
Share on other sites

Har du Ally-kano (eller kan låne en) og skal i en del av vidda med større vann, så er det bare til å ta den med. Da slipper du iallefall å ta med mer mat enn tilbehør til fjellørreten. Ja, det koster å bære den inn enten det er 10 eller 25 km, men det smaker fantastisk når du setter den på vannet...

 

Ellers er mitt beste tips (som jeg glemte tidligere) å ta med lypsyl eller lignende til leppene - det lønner seg og veier "ingenting".

Link to comment
Share on other sites

X12 skreiv :

Hmm.. Pleier å havne på pluss-minus 30 kg jeg. Tungt når det er veldig bratt, men ellers går det greit. Savner aldri noe, verken vått, tørt, klær eller fiskeutstyr.

Må alltid bære med en del hjem igjen, men da er jo sekken mye lettere allikevel, ta det som trening.

 

Ser man det ja, der blei eg slått grundig med vekta. Ja eg er meir opptatt av å slite ting med meg, som gjer at eg kan nyte livet på fjellet, enn det å gå med tursekk, og forbanne alt og alle at eg ikkje tok det med.. Og trening det er berre godt for ein velbygd kar... 8)

 

Guttapåskauen skreiv :

Jeg pådro meg brokk av bare å lese pakklista til Mauser68.

 

Jeg er nøye på å ikke bære på unødig vekt. Sekken blir tung i massevis selv om man kniper inn. Hvert et gram man bærer bør være gjennomtenkt. Ekstra tøyskift er bare ekstra vekt medmindre man er på bryllupsreise

 

He, he, joda, men ein skal jo ha det godt også... Og så er det nå det med trimmen då, trimmen for pokker... :lol:

Og ser du på lista di, så hadde vel ikkje du havna sååååå langt unna meg heller... 8)

 

Og Robinson, det med å pakke dagsrasjoner, det er ikkje dumt. Og 500 gram pr. dag hadde eg nok ikkje klart meg under eg heller. Men klarer desverre ikkje dei der gryn/kornblandingene, så dei ferdig pakkene med bollemix/brødmix, er fine. Bland det i ein bolle kvelden før, og steik brød på steikepanna neste morgen... Med litt smør, bær, sukker og kanske kald ørret frå dagen før....Er det rart ein nyter livet... 8)

Link to comment
Share on other sites

Og Robinson, det med å pakke dagsrasjoner, det er ikkje dumt. Og 500 gram pr. dag hadde eg nok ikkje klart meg under eg heller. Men klarer desverre ikkje dei der gryn/kornblandingene, så dei ferdig pakkene med bollemix/brødmix, er fine. Bland det i ein bolle kvelden før, og steik brød på steikepanna neste morgen... Med litt smør, bær, sukker og kanske kald ørret frå dagen før....Er det rart ein nyter livet... 8)

Vekten kan ligge litt under og litt over 500gram , alt etter hva som er inni pakken. En typisk dagsrasjon kan være 3 polarbrød,1 boks sardiner i olje,100gram bacon,100gram ris og 2 pakke nudler. Dette vil veie rundt 500 gram, og er mat nok til en person på en dag. Jeg liker også godt å lage meg en ferdig frokostblanding med sukker, tørrmelk og alt. Bare å tilsette vann. Men liker man ikke slikt, er 3 polarbrød med syltetøy en god frokost.

I tillegg har jeg alltid med meg en "mulepose"i lomma. Det er en pose med hasselnøtter, rosiner,solsikkefrø i en blanding. Man tar en kjeft i ny og ne, og fyller dermed på drivstoff underveis.Peanøtter vil nok være fint istedet for hasselnøtter.Og så har jeg begynt å ta med meg klippfisk i heia. Skinn og beinfri. Lett som bare det.Jeg legger den i vann natta over i en bekk og putter den i sekken om morran.Så blir det en fantastisk fjellbaccalao når det er middagstid , med en chilipepper på lur, samt litt løk,tørkede tomater , tomatpurre på tube og potetstappe til. Blir sulten bare av å skrive dette......

Link to comment
Share on other sites

Robinson skreiv :

Og så har jeg begynt å ta med meg klippfisk i heia. Skinn og beinfri. Lett som bare det.Jeg legger den i vann natta over i en bekk og putter den i sekken om morran.Så blir det en fantastisk fjellbaccalao når det er middagstid , med en chilipepper på lur, samt litt løk,tørkede tomater , tomatpurre på tube og potetstappe til. Blir sulten bare av å skrive dette......

 

Det var ikkje dumt tips, det burde være ein slager på fjellet... :D

 

Tarzan skreiv :

takker og bukker. skal bare gå runt å fiske uten mål å mening

 

Ja, her har du ein del å velge og vrake i... Så det spørs om du har sterk rygg og gode bein, min gode mann. Lykke til på turen iallefall. Og det er obligatorisk å ta bilder og legge ut her, som takk, he, he... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...