Jump to content

Ørret med vekster


OddErling

Recommended Posts

Hallo!

 

Var og fisket i dag og fikk to ørreter med vekster på seg.

Fisken som ligger på siden har veksten langt bak, trodde først den hadde spist noe den ikke klarte å kvitte seg med i ettertid.

004.jpg

003.jpg

Og her er en jeg fisket opp sist sesong, ser ut som den har svømt inn i en stein eller noe...

Bilde0007.jpg

 

Alle er fisket fra det samme vannet, begynner å lure på hva det er som feiler fiskene i dette vannet.

Noen som vet hva det kan være?

Link to comment
Share on other sites

Det der burde blidt sendt inn og fått undersøkt!

Lukter kjøttet, hvor ligger vatnet og kan det renne ut noe avfallstoffer fra industrianlegg, dumping av søppel eller bygninger? Tenk på hvor bekker kommer fra.

 

Ikke et den fisken, ser ut som beine fra fisken slepper kjøttet, det pleier også å være dårlig tein.

Link to comment
Share on other sites

virker jo som om det skal være en slags parasitt som holder på å utvikle seg inni fisken. Du har ikke prøvd å sette hull på den lille sekken for å se hva som kommer ut ??

Den nederste fisken ser jo ut som det er en form for missdannelse som den nok har hatt fra den ble klekket.

Er vannet "overbefolket" ???

Er det mye måker som holder til der ???

Link to comment
Share on other sites

Eg føler meg ganske sikker på at inni den "svulsten" så befinn det seg ein lang raud jævel av ein makk. Oftast held dei seg i innvollale, men eg har og sett dei i kjøtet slik som på biletet her. Eg har forstått det slik at fisken er meir ømfintleg for desse parasittane der det er for mykje fisk i vatnet.

 

Edit:

Etter litt googling og denslags kom eg fram til ein tråd på eit fiskeforum der dette var diskutert.

http://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=17989

Eustrogylides heiter det visst

Link to comment
Share on other sites

Sorry at dette er "Waay" off-topic altså... men siden du alt er inne på ørret, så tenkte jeg at jeg kanskje kunne tatt det her :) det har seg sånn at vi skal på klassetur til et vann som det er mye ørret i og jeg har ALDRI i hele mitt liv fisket ørret og vet ikke åssen jeg verken gjør det eller hva slags utstyr jeg skal bruke.... jeg kjøpte en spinner idag som tydeligvis skulle være ganske bra, men ikke vet jeg....Har du noen tips, hva brukte du? Takk på forhånd...

Link to comment
Share on other sites

Knepp hull på en av svulstene, og du vil mest sannsynlig, som det alt har blitt sagt, finne en rød makk, og denne makken kalles gjerne for "måkemakk". Er det måker i nærheten av dette vannet du fisker i? Det kan hende disse sprer dritten. Når det gjelder hvor farlige disse makkene er så blir det som med den mer kjente kveisen; Så lenge fisken er tilberedt på dertil egnet vis, dvs grillet, kokt eller stekt litt mer enn medium minus, så er det trygt å spise. Bare litt uappetittelig.

 

Når det gjelder den ørreten nederst, den med den "unormale" snuten så kan det være genfeil, oftest er det også det. Søk på ordet kongetorsk og du vil se torsk som har noen lunde den samme formen på kraniet.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt her, står det en del om div fiskesykdommer, den som slår meg mest er "Henneguya zschokkei, som gir byller med et gulhvitt, tynt flytende innhold i muskulaturen...."

http://www.snl.no/fiskesykdommer" target="_blank

ser det er pen størrelse på ørrentene men like vel er det en liten sak som slår meg, det er fargen på kjøttet, det ser meget hvit ut i forhold til hva jeg er vant med, noe som tyder på at det ikke er marflo i vannet. men om dette har noe og si for evt sykdommer vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Spinner e kanon det, kan brukes i vann og sjø, ha på en tynn line 0,20/0,25.

Guttungen til samboeren fikk ørret her for noen dager siden på spinner. Han er 5 år gammel.

 

Men går det greit med tykkere sene ? fordi jeg tror min er betydelig tykkere... resten av fiskeutstyret samt sene Osv.... ligger igjen i det gamle huset vårt hehe... Men åssen tror du den spinneren jeg linket til er da??

Link to comment
Share on other sites

...eller hva slags utstyr jeg skal bruke....

Kjøp deg Meps Aglia kobberfarget str. 2 eneste jeg fisker med, og den funker voldsomt bra!

Vannet ligger nesten på toppen av ett "fjell" og det eneste menneskeskapte der foruten hytta til familien er det to store høyspentlinjer som går rett over vannet. Tror ikke jeg har sett måke der en eneste gang selv om det ligger nærme sjøen. Vannet er ekstremt overbefolket, på en fisketur bruker jeg å få mellom 30 og 50 fisker. Og i løpet av en sesong blir det ett par turer opp dit...

Fiskene er særdeles ikke pen i størrelse, men det har begynt å bli bedre siden jeg bestemte meg for å prøve å orden på vannet med tanke på "befolkning".

Det var ikke jeg som gjorde opp fiskene men det ble kommentert at det ikke var noe inni svulstene, så tviler på at det er måsemakk.

Link to comment
Share on other sites

da er skylles det nok "innavel" i stammen, at den ene ørreten var deformert. men jeg tror ikke det skyldes byllene, eller det kan jo ha noe med svekket imunforsvar, men dette blir for mye spkulasjoner.

Link to comment
Share on other sites

OddErling, ta med deg en hel ladning med småmaska garn og sett ut, og gjør det med jevne mellomrom. Så ofte som mulig. Er det eneste som hjelper hvis du skal "rydde" opp i et overbefolket vann. Å stå med stang å prøve å fiske opp er fånyttes. Det lille godvannet våres var overbefolka helt til vi starta opprensking for en 5 - 6 års tid siden. Setter enda ut garn, og har ruse på bekken om høsten, og størrelsen er nå på enkelte fisker vi får oppe i kiloen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...