Jump to content

Praktisk skyting Møre og Romsdal


Preeben

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg har lyst å begynne med praktisk skyting rifle, men hvor kan jeg henvende meg hen i nærheten? Ser på NFPS at det er en klubb oppført i Kr.Sund, men har ikke klart å komme i kontakt med dem..

Jeg bor i Molde.

 

Noen som kan hjelpe meg? :) Noen plasser i nærheten jeg kan ta godkjenningskurset osv?

 

Er medlem i pistolklubb og eier egne våpen..

 

Mvh Preeben

Link to comment
Share on other sites

er ikke klubben i kr sund pistol-praktisk?

 

Det kan hende.. Kommer som sagt ikke i kontakt med dem.. Og nettsiden deres er nede.. :P

 

Men det er forskjell på rifle og pistol altså? Jeg har forstått det slik at man tar godkjenningskurset med pistol, og etter dette kan du søke om rifle?

STOR mulighet for at jeg er heelt på villspor nå :P

Link to comment
Share on other sites

Lurer selv litt på dette med rifle og kunne godt tenkt meg det i tillegg. Meldte meg inn i Nordvest Sportskytterlag rett før jul men har fortsatt ikkje fått til kurset enda.. Holder på mye med feltskyting og har praktisk rigg til eine pistolen liggende klar til igangsetting. Har og hørt rykter om prakisk skyting i Ålesund, men har ikkje funnet ut hvem som holder til der, hadde vært kurrant siden ej selv kommer frå Sykkylven :)

Link to comment
Share on other sites

det er en pistolklub å en praktis pistol klub i kr.sund men praktis kluben ligger ved spare bank1 på kirklandet treingen er på mandager kl 18 så vist jeg vet går mot banke så går du oppover mot den "rare kirka på kirklandet" på samme sia som sparebank en ligger når du kommer på enden av banken har du en bunker på din venster side der holder di til lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Det foregår praktisk skyting i Ålesund pistolklubbs lokaler på Torsdager fra klokka 19.30

 

Mvh.

Marius

 

Til tross for at Ålesund PK ikke er medlem i NFPS? Eller er det en annen klubb som låner banen?

 

 

Medlemmer i Ålesund PK kan vel drive med så mye praktisk skyting de vil, i egne lokaler, uten å være medlem i NFPS.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

 

Medlemmer i Ålesund PK kan vel drive med så mye praktisk skyting de vil, i egne lokaler, uten å være medlem i NFPS.

 

Roar

 

 

 

nei,

 

De kan trene og skyte etter IPSCs regler, men de kan ikke avholde noe som er offisielt Praktisk. Dvs ingen Level I-> stevner, teller ikke som aktivitet mot POD, kan ikke erverve våpen til praktisk, er ikke forsikret under NFPS etc.

Link to comment
Share on other sites

 

Medlemmer i Ålesund PK kan vel drive med så mye praktisk skyting de vil, i egne lokaler, uten å være medlem i NFPS.

 

Roar

 

 

 

nei,

 

De kan trene og skyte etter IPSCs regler, men de kan ikke avholde noe som er offisielt Praktisk. Dvs ingen Level I-> stevner, teller ikke som aktivitet mot POD, kan ikke erverve våpen til praktisk, er ikke forsikret under NFPS etc.

 

Ja som jeg sier: Ålesund PK kan drive med så mye praktisk skyting de vil, i egne lokaler, uten å være medlem i NFPS.

 

Det var den litt nazi aktige: Til tross for at Ålesund PK ikke er medlem i NFPS?. Jeg reagerte litt på.

 

I mange deler av landet, som feks. på nordvestlandet er aktiviteten på praktisk fronten laber. Så det burde sees positivt på all aktivitet innenfor grenen, enten den ene eller den andres regi.

Om det skytes felt i NFPS regi eller praktisk i NSF regi spiller vel liten rolle. Ofte er det samme personer som utfører det.

 

Det hadde heller ikke vært mange baner/plasser å skutt på i Norge hvis det ikke skulle vært skutt på NSF baner.

 

Er til opplysning medlem i begge forbund.

 

RoarN

Link to comment
Share on other sites

Ja som jeg sier: Ålesund PK kan drive med så mye praktisk skyting de vil, i egne lokaler, uten å være medlem i NFPS.

 

nei de kan ikke drive med Praktisk hvis de ikke er medlem. Er de ikke medlemmer, er det ikke Praktisk skyting (i en offisiell forstand).

 

 

Så det burde sees positivt på all aktivitet innenfor grenen, enten den ene eller den andres regi.

Om det skytes felt i NFPS regi eller praktisk i NSF regi spiller vel liten rolle.

 

RoarN

 

VELDIG uenig!!

Er det ikke i NFPS regi bør de la være!

Hvorfor? Bl.a. fordi hvem er det som får skylden hvis disse uoffisielle legger ut diverse på nettet?

Jo det er NFPS, med påfølgende krangel og forklaringer overfor myndighetene.

Link to comment
Share on other sites

VELDIG uenig!!

Er det ikke i NFPS regi bør de la være!

Hvorfor? Bl.a. fordi hvem er det som får skylden hvis disse uoffisielle legger ut diverse på nettet?

Jo det er NFPS, med påfølgende krangel og forklaringer overfor myndighetene.

 

Ja dette var jo ett kjempe argument :eh:

Ser ikke helt poenget.

Men ser jo at det handler om å gi noen skylden for så og krangle etterpå.

 

Hvis det skal spikkes fliser var det vel hvorvidt klubben var medlem eller ikke.

 

Til tross for at Ålesund PK ikke er medlem i NFPS? Ser fortsatt ikke at denne er relevant for trådstarter.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Er nok enig med Cardinal har. For å skyte IPSC grener i Norge så må man være medlem av NFPS. At klubber som ikke er medlem av NFPS skyter noe annet enn det de formelt sett har forbundstilknytning til, det får være deres sak. Men ikke kall det praktisk, for hvis noe går galt, så vil det være vi som driver med praktisk og er medlem av NFPS som blir skadelidende.

Det tror jeg også var poenget til Cardinal.

 

Da bør heller klubben samle sammen 10 medlemmer som er interessert, og søke om opptak i NFPS

 

Og trådstarter spurte vel om hvor det ble drevet praktisk skyting i Møre, og det er i de to klubbene som er NFPS medlem.

Link to comment
Share on other sites

Ja.

 

Og klubben kan fort få ett kjempeproblem hvis noe går galt. Hva om en skytter faller og får en AD inn i beinet sitt? Ambulanse og politi med påfølgende sirkus. Politiet blir kanskje ikke spesielt glad for at det bedrives trening i en skytegren de ikke har på programmet. Skytteren er heller ikke forsikret og det kan skaffe problemer. Så kommer mediaoppslag. NSF er heller sikkert ikke glad for å bli blandet innn i saken og klubben vil nok få noen kritiske spørsmål...

 

Eller gud forby, hva om det er en annen som blir truffet av skuddet?

Link to comment
Share on other sites

Har mest lyst til å si Piss preik, men stiller meg avventende til det er fremlagt dokumentasjon om hva de enkelte forsikkringer vi i klubbene har faktisk dekker.

 

Ellers står enhver pistolklubb selv fritt til å skyte de programmer de måtte ønske (selv om de ikke kan arrangere offisielle stevner/kurs etc.). Enhver pistolklubb kan selv "finne opp" det de måtte ønske av skyteprogrammer (men de gir ikke ervervsgrunnlag, noe som i seg selv er poengtert i rundskrivet fra pod). Og som sådan er det bane innstruksen som deffinerer hva som går eller ikke går på den enkelte skytebane.

 

Der er visse begrensninger gitt skyting på t.d. brusflasker o.l. på baner i NSF regi (må ikke forveksles med skyting av fallfigurer og tilsvarende instalasjoner der dette kan gjøres med bibeholdt sikkerhet). Men utover dette, er det fritt frem så lenge normal sikkerhet er ivaretatt. For såvidt kan man gjerne innføre egne klubbstevner for enhånds skyting knestående etter 10 pushups på tid :D ) om man så ønsker.

 

Hvordan man så kategorisk kan si at man ikke har "lov" til å skyte praktisk programmer på ikke praktisk tilknyttede baner, blir da for meg selvmotsigende.

 

Ålesund Pk sin bane er forøvrig noe spesiell, da den også blandt annet er politiets treningsbane. Med alt det innebærer av taktisk skyting med alt de måtte ha i sitt arsenal (noe som til tider betyr noe høyt vedlikehold på anlegget :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at klubber kan drive med andre ting enn det forbund de er medlem i(til en viss grad). Men nå spurte trådstarter om hvilke klubber som driver med praktisk skyting i Møre og Romsdal. Og da bør man vel tolke det som at han ønsker å starte med praktisk skyting........? Dermed er det to alternative klubber i det fylket.

Link to comment
Share on other sites

Mye bra svar her! Takk alle sammen :)

 

Når vi først er innepå DIV om praktisk skyting, hvordan er reglene for oppmøte? Da tenker jeg på at på pistol (hvertfall der jeg skyter) må jeg ha 4 oppmøter i året for å ha mine våpen..

 

Hvordan er dette i praktisk? :)

 

Mvh Preeben

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Ser at det har vært et par spørsmål om Kristiansund Praktiske Skyttere.

Eventuelt interesserte kan kontakte meg med spørsmål (PM eller E-post).

 

Klubben har sommerferie som følger skolekalender - dvs vi tar ferie nå og starter opp medio august.

Det er ikke helt fastlagt per dato men fra høsten er det plan om nybegynnerkurs for å kunne delta på treninger og deretter plan om å arrangere godkjenningskurs.

Treninger er mandag 18:00 til ca 20:00, lokale i Kristiansund sentrum.

 

Tore

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mye bra svar her! Takk alle sammen :)

 

Når vi først er innepå DIV om praktisk skyting, hvordan er reglene for oppmøte? Da tenker jeg på at på pistol (hvertfall der jeg skyter) må jeg ha 4 oppmøter i året for å ha mine våpen..

 

Hvordan er dette i praktisk? :)

 

Mvh Preeben

Samme som for alt annet (reglene skiller ikke mellom forbundene, med untak av hvordan man regner stevne/starter). Dette finner en i Rundskriv 2009/009 punkt 3.5.1.2.2 (link til Rundskrivet finner en blandt annet i signaturen min).

 

Har en ikke registrert våpen på skyteprogram for praktisk, er der heller ingen oppmøte krav, inntil 4 våpen genererer som vanlig krav om minst 4 oppmøter i året (per forbund man har våpen registrert på skyteprogram i).

 

Ett eksempel kan være at man t.d har kjøpt seg en CZsp01 til NSF Militærfelt, og senere ønsker å bruke denne i praktisk sin produksjon klasse. Man blir medlem i praktisk klubb, blir godkjent etc. men har ingen oppmøte krav eller stevne krav på seg i praktisk forbundet. Derimot har man krav om oppmøte og eventuellt stevne/starter i NSF som våpenet da har registrert bruksområde på.

 

Om den enkelte klubb har egne oppmøte regler, kan derimot være en helt annen sak. Så sørg for at du får tak i klubbreglemang, og leser dette før en bestemmer seg (i tilfelle der er noe man ikke kan leve med).

 

Om Praktisk fenger, er nok ikke problemet ditt nok oppmøter. Men heller å forklare hvorfor du bruker så mye tid på det til de rundt deg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Ser at det har vært et par spørsmål om Kristiansund Praktiske Skyttere.

Eventuelt interesserte kan kontakte meg med spørsmål (PM eller E-post).

 

Klubben har sommerferie som følger skolekalender - dvs vi tar ferie nå og starter opp medio august.

Det er ikke helt fastlagt per dato men fra høsten er det plan om nybegynnerkurs for å kunne delta på treninger og deretter plan om å arrangere godkjenningskurs.

Treninger er mandag 18:00 til ca 20:00, lokale i Kristiansund sentrum.

 

Tore

 

Du vil høre fra meg :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei! Ser det er litt tid sidan dette vart diskutert, men uansett...

 

Her er ei lita oppklaring ift praktisk skyting i Ålesund PK sitt skyteanlegg. Ålesund PK er ikkje lenger tilknytta NFPS då aktiviteten på Sunnmøre gjekk drastisk ned for 10 år sidan ca.

 

Etter dette har en på Sunnmøre hatt ein (1) aktiv klubb tilknytta NFPS - denne heiter Nordvestlandet sportskyttarlag (NVSSL). Her er ca eit tjuetals aktive medlemmar, som bur spredd utover i regionen, og trenar på ulika skytebaner. Når vi arrangerer stemner skjer også dette på ulike skytebaner etter avtale med lokale pistolklubbar; Sykkylven, Ålesund og Hjurungavåg for det meste.

 

I Ålesund er vi ein liten gjeng som trenar praktisk på (dei fleste) torsdagar kl 19.30 på Ålesund PK si skytebane. Dette er avklart med lokal pistolklubb, og NVSSL (tilknytta NFPS). Medlemskap i begge klubbar for dei aktive. Ellers er det berre å komme å sjå om dette er noko for deg - vel møtt! Vi vil gjærne bli fleire! Er eg ikkje der står det tlf nr mitt på døra i klubbhuset.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Preeben,

 

Beklager jeg ikke har sett denne tråden! Jeg har en privat bane rett utenfor Molde. Der er du hjertelig velkommen! :)

Jeg er medlem i KPS klubben også (men skyter for OFS). Trivelig og seriøs klubb! De kjørte nybegynnerkurs i 2011, og gjør det sikkert igjen!

 

Ta kontakt om du ønsker skyte trening utenom faste tider i KPS!

 

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Praktisk skyting i Møre og Romsdal.

 

Om ein bur i Molde/Kristiansund området er Kristiansund Praktiske Skyttere (har bla. a facebook side) rette plassen å starte.

 

Bur du på Sunnmøre så er klubben Nordvest Sportsskyttarlag. Denne klubben er frå 1984. Aktiviteten har vore litt varierande, men det vert no jobba for å auke aktiviteten. NVSSL har ikkje eigne nybyrjarkurs, men rekrutterar pistolskyttarar frå pistolklubbane på Sunnmøre. Fram til no i hovudsak frå Ålesund PK, Sykkylven PK, Ørsta/Volda Pk og Hjørungavåg PK.

Klubben har arrangert to Level 1 stemne dei siste åra (pr. år), ellers har aktiviteten vore laber. Det vert no jobba for å auke aktiviteten. Bla. a. har klubben nyleg hatt deltakar på RO kurs og det pågår no godkjenningskurs med 10 deltakarar, og det står nesten like mange på venteliste.

Dette lovar godt, og om det er fleire interesserte på Sunnmøre, så send PM til underteikna om du er interessert.

Men eg understrekar at NVSSL pr. dato kun tek opp nye medlemmar som har gjennomgått nybyrjarkurs i ein NSF pistolklubb og har eigna våpen til praktisk skyting frå før.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...