Jump to content

Praktisk skyting i Bergen


Recommended Posts

Hei,

 

Ifølge NFPS sine hjemmesider er det 3 klubber i Bergen som driver med praktisk skyting.

 

Jeg er helt grønn og hadde gjerne fått noen anbefalninger på hvilken klubb jeg skal velge for å ta nybegynnerkurs i, og hvor jeg finne folk som trener og konkurrere i praktisk skyting både med pistol og rifle.

 

Hjemmesidene til klubbene er litt 90-tall så det er ikke så lett å få noen oversikt der..... :roll:

 

Noen som har tips, erfaring og anbefalning?

 

Finner ikke noen god info om dette på forumet...

Link to comment
Share on other sites

BSK er vel den eneste klubben i Bergen med medlemmer som reiser utenfor byen for å konkurrere, både med pistol og rifle. Har gode innendørs treningsforhold for pistol.

De mest aktive skytterne trener mest utenom klubbens offisielle treningstider, men er du interessert i å lære fra dem er det bare å ta kontakt med dem på stevner, så får du nok være med når de trener

Link to comment
Share on other sites

Eg er medlem av BSK og en av de få som reiser rundt i landet og konkurrerer i denne klubben.

Som du sier er det flere praktiske klubber i Bergen, har hørt rykter om at der er økende aktivitet i en eller flere av de andre men det kan eg ikke bekrefte.

Tror det har vert labert rundom en stund.

Kan ikke uttale meg om treningsmulighetene til de andre men i BSK har vi 4 stoller som en kan trene i hele året uansett vær og vind.

Link to comment
Share on other sites

I Bergen har du Bergen Sportskytterklubb (BSK), Bergen Skytterunion (BSU) og nå nylig Bergen Pistolklubb (BPK) som driver med praktisk skyting.

BSK holder sikkerhetskurs og jeg mener BPK har det i sikte også å holde kurs.

BSK har innendørs skytebane ved ST Markus med 4 staller for pistol og en påbegynt riflebane. BPK har en utendørs bane på melkeplassen med mulighet for både rifle og pistol.

BSU er jeg usikker på om fortsatt er oppe og går.

 

På konkurranse nivå har vi ett aktivt miljø for Praktisk Rifle som reiser rundt og herjer landet i ny og ne og på Pistol finnes det ett par karer som styrer rund også etter hva jeg har skjønt. Vi har vel 2 aktive og meget habile revolverskyttere også.

Så miljøet er absolutt tilstede.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på akkurat det samme som trådstarter. Takk for alle svarene :) Jeg befinner meg i nordhordaland, og kunne veldig godt tenke meg å starte med praktisk rifle.

 

Jeg må ta sikkerhetskurs hos BSK, også melde meg inn i en klubb som har praktisk rifle(hvilken?) også får jeg søke om tillatelse å kjøpe våpen? Må man være aktiv i klubben slik det er når man skal ha pistol eller er reglene anderledes ved praktisk?

Link to comment
Share on other sites

nei, er bare ett kurs og det er godkjenningskurs for praktisk skyting.

2.6 For å kunne delta på stevner i praktisk skyting (IPSC Level II og høyere), kreves det godkjenning som praktisk skytter. Slik godkjenning gis skyttere som har gyldig medlemskap i NFPS og en forening tilsluttet NFPS. Skyttere skal ha gjennomgått opplæring og bestått godkjenningskurs etter retningslinjer gitt av styret i NFPS.

2.7 Klubber eller grupper av skytterforeninger plikter å tilby sine medlemmer opplæring. Med opplæring menes her både nybegynneropplæring og videre utdanning med sikte på godkjenning etter pkt. 2.6. Opplæring og videre utdanning skal følge program fastsatt av NFPS. Opplæring av skyttere og skyteledere skal foregå i regi av klubb eller forbund.

2.8 Dersom en klubb/gruppe ikke lenger har noen av NFPS skytegrener på programmet, vil medlemskapet opphøre idet NFPS blir kjent med eller får melding om dette.

 

blir vel en liten forandring på kurs nå i sommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

BSU er oppe og går, men de har for tiden medlemstopp. De holder på å bygge en nybegynner bane i skrivende stund. Jeg var selv å hjalp til forrige helg da jeg skal melde meg inn der. Grunnen er enkel en god kompis er i den klubben og så fikk jeg høre at medlemsprisen er tilnærmet halvparten av BSK. Så vidt jeg vet så er det 3 stk med ar15 og jeg har planer om å kjøpe meg en selv.

Det er en grei innendørsbane rett med legevakten og gratis parkering. Det er sikkert ikke (uten at jeg har vært de andre ) den mest moderne skytebanen, men heller umoderne med greie folk eg kjenner enn moderne bane med potensielt stive folk man ikke kjenner.

Link to comment
Share on other sites

Har vert og prøvd meg på Steel Challenge i helga, dette var utroligt morro.

Dette er en utroligt god trening da her er det siktefokus som gjelder i mange av øvelsene.

Hadde vært morro om noen i Bergen hadde dradd noe slikt i gang, stål er gøy.!!!

Link to comment
Share on other sites

nei, er bare ett kurs og det er godkjenningskurs for praktisk skyting.

Det er vel kanskje ikke påkrevd å gå den vanlige skytterløypa før man går for praktisk skyting, med sikkerhetskurs og blinkskyting i vanlig pistolklubb, men det må være veldig mye vanskeligere. Godkjenningskurset forutsetter langt på vei god våpenkontroll og -forståelse i grunn, i tillegg til at de ofte forutsetter eget utstyr og våpen. Det eneste unntaket må være om man har tjenestevåpen og tilhørende trening.

Link to comment
Share on other sites

Og som det sies her, de fleste klubbene krever at man stiller med eget våpen, og da er det jo noen formaliteter som må være på plass

 

Dette vil eg jo tro at gjør hverdagen litt enklere for en NFPS klubb, de er komt litt videre enn "første våpen problematikk".

De trenger jo faktisk ikke ha våpen i klubben da medlemmene skal ha egne, men noe må en jo ha og klå på da.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...