Jump to content

Dårlig hastighet i kort pipe med RA11 krutt


Gnu

Recommended Posts

Skal lade Sierra HPBT 150grs i .308.

Remington Seven 47cm pipe. Winchester lr hetter, patronlengde 71mm

Mener å ha hørt at de fleste bruker rundt 43-44grs RA11 i banesauera sine så jeg prøvde det.

43grs med RA11 viste 725m/s over kronografen.

44grs med RA11 ga snitt på 750m/s

Hadde håpet på høyere hastighet. Fine 3 skudd gupper men trodde jeg skulle ligge rundt 800m/s med denne ladningen. Litt flate hetter men normalt hevarmsløft, ikke målt trykkring.

Er det bare å tømme i mere krutt? 45-46grs?

Noen som har erfaring med nevnte krutt/kule kombinasjon?

Link to comment
Share on other sites

Har du RA11 krutt så har du ladedata på boksen. De er oppgitt for 74 cm løp. Du kan regne 2-3 msek mindre pr cm kortere løp. Om i tillegg pipa di er slitt, rom eller no anna kan du miste enda mer fart. Hva er oppgitt max og hastighet det?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg finner merkelig er ladedata på boksen. De må være for 6,5x55 da patronlengde er oppgitt til 76mm. Men står ikke noe om kaliber på boksen. Boksen er kjøpt i år på nammo

Den er merket RA11 parti:20105054

mauser/sauer pipelengde 740mm patronlengde 76mm Vo 850m/s kule 150gr ladevekt 44,1gr

Link to comment
Share on other sites

Det er noen år siden jeg ladde denne kombinasjonen, men jeg drister meg frempå likevel. 150 er ikke den vanligste kulevekten i 6,5x55, og RA11 er vanligvis oppgitt som krutt for 7,62. Ladningen du oppgir høres fornuftig ut for 308. Hastighetene du oppgir er ikke unormale for korte piper. Jeg ville ikke ladd hardere uten å ha målt trykkringer. "Litt flate hetter". Dette er ikke noe sikkert tegn på for høyt trykk, men enda en grunn til å måle trykkringer.

Link to comment
Share on other sites

76mm hørtes ut som lang COL. Kan være en trykkleif.

Men kruttladningen er nok for 308w. (skytterkontoret selger krutet som et "7,62X51 krutt" )

 

Lader du en ca 150grs kule i 6,5X55 med 44 grs RA11 så har du en spenstig ladning som kan ta livet av børsa di. (sjekka i QL, ca 1000-1200 bar overtrykk)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes helt sikkert data for den krutt og kulekombinasjonen. Om det ikke står på boksen kan du antagelig få det fra Norma hvis du sender lot og andre opplysninger. Jeg tror ikke de anbefaler tennhette og trykkringsvurdering.

 

Jeg har brukt to forskjellige loter med N11 i 308 og flere andre kalibre, den tregeste av de to ga litt lavere hastigheter enn 203b. Det kan se ut som om din lot er ganske lik den og at din ladning er av det moderate slaget.

 

308, N11 og Sierrakuler er som regel bankers presisjonsmessig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Ser denne tråden er gammel, men løfter den likevel.

 

Ble det noen konklusjon på hastighet/effektivitet med RA-11 i kortpipa 308?

 

Jeg sitter med samme pipelengde i en Remington 308. Denne skal brukes med demper og planen er å mate den med 168grs a-max i normahylser, med remington tennhetter og RA-11 fra skytterlaget. Hvilken hastighet tror dere jeg kan forvente ut av en slik ladning?

Ser VV oppgir sine maxladninger med denne kulevekta til ca 830m/s i en 61cm pipe. Jeg antar jeg vil havne betydelig lavere enn det. Noen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...