Jump to content

Sauer 202 løp


bippestankelbein

Recommended Posts

Jeg skal ha et nytt løp til en Sauer 202 og lurer på hva jeg skal velge. Dette skal i utgangspunktet være et orginalt sauer løp.

 

Alternativene som jeg vet om er:

-Jakt løp med eller uten faste sikter

-Flutet løp, (evt med uten faste sikter?)

Finnes det ferdig gjenget løp?

 

Har prøvd å finne info på nettet men det var ikke lett så lurer på om noen kan gi noen inspill på forskjeller og fordeler/ulemper mellom de orginale pipene? Hvor mye mer veier f.eks. flutet løp i forhold til vanlig "tynn pipe". Er det noen vits med flutet? (tåler det flere skudd før mirragen blir uutholdelig?) Holder det til flere skudd generelt? Blir det fortere kaldt mellom "bygene"?

 

Våpenet skal brukes til mengde trening men også jakt, og kaliberet skal være 6.5x55.

 

Håper noen kan bistå meg med slående argumenter for og imot :D

Link to comment
Share on other sites

Presisjonsmessig står nok ikke S&L pipene tilbake for Sauer's egne piper. Blånering og generell overflate er ikke nødvendigvis helt lik som

Sauer.. Men herregud!!!!; hør med J&F hvilke kaliber de kan skaffes i! Man får jo utrolig mange artige kaliber!

Fluting er omstridt. Personlig mener jeg dette først og fremst er estetisk pent. Teoretisk gir det et stivere løp, hvorvidt den ekstra stivheten gir målbart bedre presisjon er vel heller uklart..Men det er pent da 8)

Med mindre det dreier seg om en Sauer Attache e.l så skulle det fulgt med en egen feit tysker som bar børsene mine for at jeg vurderte

å kjøpe en orginal Sauerpipe med faste sikter og fluting. Prisen er helt absurd!!!

Fluting kan gjøres i etterkant...det finnes fagfolk i Norge som gjør dette for en mer overkommelig penge en Sauer Waffen.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Ser du i utgangspunktet er ute etter et orginalt Sauer løp, noe jeg holder med deg i.

Hvorfor, det kan jeg ikke gi deg noe fornuftig svar på det bare er sånn :overrasket:

Dersom du skal ha maks Konkuransepresisjon og samtidig et flutet løp, må du passe på og få et uten åpne sikter da disse løpene ikke er flutet der de åpne siktene skal sitte og har innvirkning på presisjonen.

Jeg har selv både flutet og vanlige løp og det flutede løpet kjøler seg ned noe raskere en de løpene som ikke er flutet.

Noe senere mirage men ikke vesentlig senere.

Dersom du snakker med noen av gutta på Landerø, vil ikke prisen for et orginalt Sauerløp bli avskrekkende mye høyere en feks SL løpene hos JF. Dersom du går etter veilende prisliste er jeg enig i at men kan skvette litt.

 

(Irriterer meg litt at jeg ikke vet eksakt hvor mye lettere et flutet løp er men det skal sjekkes :oops: )

 

mvh

SauerHansen

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvilket kaliber du skal ha jeg, men jeg kjøpte et orginalt sauer løp hos Landrø i 6mm BR til min 202 for noen mnd siden. Orginalt for 200STR egentlig.

Var veldig "heldig" da jeg ringte de, for de hadde faktisk et som var tilpasset 202, kappet til 58cm, dreid ned profil, lakkert med duracoat og gjenget for demper.

Link to comment
Share on other sites

Vet at mange av dfs skytterne bruker S&L piper i STR.Selv har jeg slitt ut flere piper i bane saueren,både originale og S&L.Selv er jeg av den oppfattning at danskepipene er jevnere på presisjonen og holder noen flere skudd.Tror ikke du blir skuffet om du velger et S&L løp,disse koster ca 4800.- hos jakt&friluft,tror jeg.Original sauer ligger vel på 6990,-Jaktfeltpipene til våpensmia er heym piper.Heym pipene til 200str har ikke like godt rykte som S&L sine løp.

Dersom jeg skulle hatt flutet løp til 202 ville jeg valgt et 67cm løp til STR og fått dette dreid,kappet og flutet av en børsemaker.Tror det blir det billigste.Jeg hadde valgt S&L pipe selv om sauer fabrikken fraskriver seg garantiansvar dersom man har brukt uorginale deler.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Du blir godt fornøyd med et løp fra Våpensmia ( Heym ) og et S&L løp fra Jakt & Friluft, men trolig best fornøyd med et originalt, flutet Sauerpipe på 57cm. Jeg har alle tre....

 

Den største forskjellen ved å ikke kjøpe originalpipa, er av visuell karakter - du får litt ulik spalteåpning mellom pipa og forskjefte i orådet foran låskassa. Dette har ingen praktisk betydning, kun estetisk... Det er individuelt hva en kan leve med her..

 

Både presisjon og holdbarhet er meget god på de pipene jeg har prøvd. Dersom det er mye skyting som er hensikten, så hadde jeg kjøpt et løp fra J&F eller Våpensmia, dersom det er til rein jaktbruk, hadde jeg tygd litt småstein og kjøpt originalt...

 

Jeg har derimot ødelagt ei knallgod Sauerpipe i 67cm med å dreie den og deretter flute, av tre piper fikk jeg to vellykkede og et ødelagt.... Noen erfaringer kan det være ok å dele med andre..

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

hør med J&F hvilke kaliber de kan skaffes i! Man får jo utrolig mange artige kaliber!

Jeg sjekka med J&F i mars og S&L-pipene leveres i 6.5x55,.308, 30-06 og 9.3x62

 

Er nok litt forskjell på hva som er lagerført i Norge og hva som er tilgjengelig. Jeg har noen løp i andre og ganske så mye mer interessante kalibere ;-)

Link to comment
Share on other sites

Interessant! Og noe merkelig at de ikke opplyser om dette på henvendelse om hvilke kalibre de leverer S&L piper i. Jeg spurte eksplisitt om hvilke kalibre som kunne leveres, og ikke hvilke de hadde inne på lager. De som ble nevnt var ikke interessante for meg, og pengene gikk til noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende info, og gode meninger! Jeg ser jeg har glemt å ta løpslengden inn i betraktning.

 

Et orginalt vanlig løp på 60 cm fra Sauer veier 1166 gram et flutet løp på 57 cm veier 940, flutingen utgjør 150 gram pipelendgden utgjør de resterende 76 grammene.

:wink:

mvh

SauerHansen

Takk for infoen angående vekten, det er umulig å finne på nettet :)

Men er de to pipene samme tykkelse? Trodde de flutede pipene hadde større ytre diameter, men det er kanskje en helt annen pipe..??

 

Åpne sikter ser jeg mindre og mindre nytten av jo mere jeg tenker på det. Inntill videre så tenker jeg at det mest interessante er et flutet orginalt løp uten åpne sikter. Som flere nevner er det jo ikke til å komme utenom at flutede piper er TØFT! MEN jeg er overrasket over hvor billige de "uorginale" piper til Våpensmia er! Det er jo nesten et røverkjøp ;)

Dette blir vanskelig!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...