Jump to content

Hvilken presse?


roadrune

Recommended Posts

Som evnet sier: hvilken presse skal jeg kjøpe meg?

 

Pr. idag lader jeg kun 9mm, men kommer nok også til å lade 45acp i fremtiden.

 

Jeg har en Lee 1000 som er noen år gammel, og har stått i en fuktig garasje de siste 5 årene uten bruk, og den er derfor rusten og fæl, jeg har heller aldri vært noe særlig fornøyd med den, siden jeg synes den er altfor slarkete og "billig" (er "litt" perfeksjonist på mekaniske ting).

 

Jeg er også lat av natur, og vil ha mest mulig automatikk (hylsemating osv)

 

Jeg tenker på en presse i området 5-6000,- som er progressiv og velbygd.

 

Den jeg tenker mest på er jo da Dillon 650, men hva er alternativene til den?

 

Uansett: hva anbefaler folk, og hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også lat av natur, og vil ha mest mulig automatikk (hylsemating osv)

 

Da er det vel bedre og kjøpe ammoen? Eller er du gjerrig også? :)

 

Gå for en RL550B. Det å sette i hylse og kule går lekende lett når du kommer inn i rytmen, og det er ikke noe problem å lade 300 til 400 patroner i timen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også lat av natur, og vil ha mest mulig automatikk (hylsemating osv)

 

Da er det vel bedre og kjøpe ammoen? Eller er du gjerrig også? :)

 

Gå for en RL550B. Det å sette i hylse og kule går lekende lett når du kommer inn i rytmen, og det er ikke noe problem å lade 300 til 400 patroner i timen.

 

Er vel ikke spesielt gjerrig, men har jo heller ikke ett ubegrenset budsjett....

 

Den største ulempen jeg ser med Hornady og 550b, er de ikke har noen form for hylsemating, mens 650 har røret ned, og mating inn på hylseplata, den trommelen til automatisk mating ser ut for meg å være ganske lett å lage selv.

 

Andre merker? Hva med RCBS, har de noe?

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg ser nå så er det pistolammo. du kanskje helst skal lade og da hadde jeg valgt en Dillon SQUARE DEAL . Selv om det ikke er hylsemater på den er den meget grei og bruke og du lader lett over 400 i timen . Den har også et meget presis kruttmål og den er rimeligere enn 550 og 650 .

Det jeg svarte på i mitt forrige innlegg var mest myntet på rifleammo. da tenkte at det dreide seg om kombilading pistol/rifle . Nå kan du bruke både 550 og 650 til pistolammo. det er ikke det og disse pressene er vanvittig sollide og aldri tull med hvis vedlikeholdet følges . Jeg lader både pistol men mest rifle og med 550'n min passerte jeg 250 000 skudd for 3 -4 år siden (har sluttet og telle etter det) og eneste slitedel jeg har skiftet ut er er undelagsplaten for hettebringer noen ganger og selve lenkestykket for stempelstaget 1 eneste gang. 650'n genial og enda kjappere men blir betydelig dyrere . Jeg har hatt RCBS (2-versoner) ,Hornady pro 7 , Lyman og Lee men her er det for mye plast og mye småtull, hettemater feks. Den nye Hornady'n er den som kan nerme seg Dillon.

Til ditt bruksområde anbefaler jeg en Square Deal og da holder du deg innenfor dine rammer også. Står også slike brukte av og til .

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det slettet flere innlegg i denne tråden?

 

En kar påsto at kruttmålet på 650 var dårlig, og jeg spurte hvorfor, noen (en mod. selvsagt) har slettet disse samt flere andre innlegg hvorfor det???

 

Ja det så jeg også og tenkte jeg skulle kommentere det men rakk ikke ! tenkte vedkommende hadde slettet det selv. Etter mine erfaringer finnes ikke bedre kruttmål en Dillon's og det takler også grovt krutt som N-165 uten at det henger seg en eneste gang , det kan prøves i en del andre typer så får man en annen opplevelse :!: det har i allfall jeg fått .

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det slettet flere innlegg i denne tråden?

 

En kar påsto at kruttmålet på 650 var dårlig, og jeg spurte hvorfor, noen (en mod. selvsagt) har slettet disse samt flere andre innlegg hvorfor det???

 

Ja det så jeg også og tenkte jeg skulle kommentere det men rakk ikke ! tenkte vedkommende hadde slettet det selv. Etter mine erfaringer finnes ikke bedre kruttmål en Dillon's og det takler også grovt krutt som N-165 uten at det henger seg en eneste gang , det kan prøves i en del andre typer så får man en annen opplevelse :!: det har i allfall jeg fått .

 

Han har nok ikke slettet det selv, for jeg stilte ett direkte spørsmål om saken i ett annet innlegg, og den linja er også borte...

 

At kjøp og salg som ble diskutert er fjernet kan jeg med litt velvilje forstå, men ikke det andre.

 

Jeg er selv moderator på ett annet forum, og det er da ganske normalt å gi beskjed om en sletter noe som er off-topic.

Uansett var det jeg som trådstarter som oppfordret til diskusjonen, så jeg ser ikke helt poenget med å slette den.

 

 

Så gjenstår det å se hvor lenge dette innlegget får stå før det blir slettet :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk beskjed på PM at innleggene mine ble slettet, på grunn av annonsering!

 

Helt greit , jeg tenkte meg ikke om :oops:

 

Men jeg skrev ikke noe om kruttmålet til Dillon så det må være noe annet ! kansje en feil av moderator som tok med seg mer en han skulle!

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk beskjed på PM at innleggene mine ble slettet, på grunn av annonsering!

 

Helt greit , jeg tenkte meg ikke om :oops:

 

Men jeg skrev ikke noe om kruttmålet til Dillon så det må være noe annet ! kansje en feil av moderator som tok med seg mer en han skulle!

 

BROKK

 

Stemmer det, det var en annen som skrev om kruttmålet.

 

Jeg oppfordret deg til å skrive om pressen din, så jeg ser ikke helt problemet, menmen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...