Jump to content

Uttørking av krutt


358 Win

Recommended Posts

Ladet og kronograferte noen 6X70R ladninger i dag som gikk ut med ca 20m/s mere enn tilsvarende ladning fra samme kruttboks som i fjor. Kruttboksen har nok stått vel varmt og tørrt i forhold til det den burde. Har ikke vært borti dette før men det kommer vel av at jeg har brukt opp kruttboksene så fort at de ikke har hatt tid til å "tørke". Ikke var kronografen feil heller for jeg skjøt endel slugs og de hadde samme hastighet som sist jeg prøvde dem.

Noen som har vært borti tilsvarende??

Link to comment
Share on other sites

Skjøt bare 3 skudd med hver ladning , veide ladninger på 29 gr . Aviket var på det meste 8m/s

Kronografen står alltid på samme skytebenken når jeg tester. Det eneste som muligens har vært forskjellig er høyden over fotocellene kula har gått men neppe mer enn 10cm forskjell. Dessuten tyder de slugsene som ga samme hastighet som i fjor på at det meste skulle vært likt.

Hadde også ladet en del 8X57 ammo og synes kanskje også disse hastighetene var i øvre området av det de skulle være. Hadde ca 5 m/s mindre enn det ladeboken oppgir med 56cm pipe , jeg har 50 cm, Norma 123gr Jaktmach fabrikk gikk ut med ca 30m/s enn oppgitt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...