Jump to content

Atlas bipod,noen med erfaringer.


osw

Recommended Posts

Jeg har to Atlas V8 BT10, en 'gammel' modell fra i fjor og en 8.1 som kom nå i vår.

 

Jeg har kun prøvd versapod og Harris, og bare skutt med alle tre med .308, så jeg kan ikke påstå at Atlas er best av alle bipods til alle bruksområder, men du verden for et solid produkt det er!

Solid konstruksjon, lite bevegelige deler og står fjellstøtt på betong med gummiføttene.

Om du vinkler bena 45 grader forover/bakover kommer du enda lavere, og på betong eller hardt underlag synes jeg det er lettere å "loade" bipoden med føttene 45 grader bakover. Har filmet meg litt når jeg skyter, og det virker som jeg mister siktepunktet lettere med Harris enn med Atlas. (dette kan være pga feil i teknikken min) Du har flere alternativer for benplassering enn f.eks med Harris og harriskloner. Pan/tilt-funksjonene fungerer perfekt, og du har mulighet til å låse dem med hjulet mellom bena om du vil.

 

Vekta er akseptabelt lav, den bygger litt nedover med bena oppslått, men ikke mer en enn versapod festet under skjeftet.

De er lette å justere når jeg er i posisjon, men tar litt lengre tid å felle ut og tilbake bena på enn f.eks Harris.

 

Folka på B&T industries som produserer dem er hyggelige og hjelpsomme. Kasey er vel den av dem som er mest aktiv på diverse fora, og han er flink til å lytte til brukere og utvikle produktet sitt i positiv retning. Jeg har ikke hatt bruk for kundestøtte eller garanti, men fra det jeg kan se på amerikanske fora er de på hugget og står virkelig for produktet sitt.

 

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg gikk for Atlas. ..Løp og Kjøp! ..om du ikke har noe imot ventetiden på 10 uker og at de koster litt mer..

 

Og så SER de bra ut da! ;)

 

altlas81.jpg

Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til siste innlegg. Tofoten er bunnsolid og fremstår som et mekanisk smykke! Liten og nett

og har desidert ikke den skranglete følelsen som du finner hos Versapod og Parker-Hale.

Fikk nettopp to stk BT-10 LW-17 med hurtigkoblinger og 1913-skinne nå etter en 10 ukers backorder..

Mulig det var en glipp å bestille direkte, men fikk ikke opplyst på siden om den lange ventetiden.

Mulig du kan finne en som kan sendes prompte om du i stedet leter på nettbutikker som fører Atlas.

 

-H

Link to comment
Share on other sites

..men om du skal ha en skikkelig "herrejøsses" tofot er vel denne det feiteste du kan oppdrive;

 

http://www.lraccuracy.com/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

http://www.youtube.com/watch?v=GWqC3OoTQnY" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Denne tofoten plasserer rotasjonssenter/cant midt i løpet, og gjør at børsa henger i tofoten og

ikke balanserer på toppen av den - om noen synes det er et problem. Prinsippet er mye det samme

som er brukt på Sako TRG. Så vidt jeg vet er en lignenede tofot ikke vært å oppdrive komersiellt

foruten om småskalaproduksjon fra EDM Arms og sniperguru Dean Michaelis.

 

På messe i vår så jeg en Longrange Accuracy tofot (Gen1) sittende på en 338-50 cal modular rifle fra

Desert Tactical, og den så mildt sagt feit ut..

 

Passer dog best til LR og ELR - ikke noe til trostehagla vil jeg tro..

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

He he, den "Herrejøsses" tofoten fra LRA er virkelig et vakkert unikum, og den blir ikke styggere av å bli plassert på en XLR industries evolution chassie rifle:

 

ctrock_026_op_800x533.jpg

 

Atlas bipod har jeg også siglet på i det siste, får mye skryt "over there", kan fort bli en slik kjenner jeg

Link to comment
Share on other sites

Du kan vel ikkje feste denne på en vanlig kolbe vel?

 

Nei, ikke om du tenker å bruke reimfestet. Du får adapter til slikt, men jeg kjøpte små alu picatinny-skinner som jeg festet til skjeftet. BT10 klemmes på picatinny med to skruer.

Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke om du tenker å bruke reimfestet. Du får adapter til slikt, men jeg kjøpte små alu picatinny-skinner som jeg festet til skjeftet. BT10 klemmes på picatinny med to skruer.

 

Ja eg så en video på youtube. Der brukte de en skinne, får du denne med i pakken eller kommer den utenom?

Disse var ganske så dyr da, men rå var de :)

Link to comment
Share on other sites

Ja eg så en video på youtube. Der brukte de en skinne, får du denne med i pakken eller kommer den utenom?

Disse var ganske så dyr da, men rå var de :)

 

Hvilken video så du? Det finnes en atlasversjon med hurtigfeste. En klemme som gjør at du ikke trenger skruene, men bare klemmer den på en picatinny-skinne.

 

Det følger ikke med noen skinne i pakken, den kjøper du selv. Enten fra accu-shot når du kjøper bipod, eller et annet sted. Jeg kjøpte mine på ebay.

 

Her ser du de forskjellige versjonene: http://www.accu-shot.com/Atlas_Bipods.php

Link to comment
Share on other sites

Atlas selger korte Picatinnyskinner med ett fast hull og ett ovalt. Desse passer til de riflene som kommer

med to reimfester foran originalt. Om du har ett reimfeste foran kan du bruke dette som vanlig i det bakerste

hullet og supplere med en ny skrue til det andre hullet. Hullene favner ~56-90mm skrueavstand. Den ene tofoten

- LW17 har cam-lock med lås for hurtig montering/demontering. Skinna koster $30

 

La ut bilder på galleriet.

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... 21&pos=285" target="_blank

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Hvilken video så du? Det finnes en atlasversjon med hurtigfeste. En klemme som gjør at du ikke trenger skruene, men bare klemmer den på en picatinny-skinne.

 

Denne videoen

" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Ka betalte du for en sånn skinne da?

 

Jeg betalte 50-60 kr for tre stk på ebay..

http://cgi.ebay.com/New-G36C-Picatinny-RIS-20mm-Short-Rails-x3-/270761926702?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f0aab202e#ht_1970wt_905

 

Men som Barbarossa sier så er det et alternativ å bruke B&T sin versjon om du trenger reimfestet.

Jeg tok bort festene og kjøpte et adapter på ebay. (ja, jeg kjøper mye nips der) ;)

http://cgi.ebay.com/New-Detachale-20mm-Picatinny-Rail-Sling-Swivel-Mount-/270761926699?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f0aab202b#ht_2024wt_905

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle bestille en til, siden det var 10 ukers ventetid.

 

Fra accu-shot.com:

 

Due to another contract order B&T Ind. LLC will temporarily cease taking civilian Atlas Bipod orders as of October 21, 2011. in an effort to fulfill our current contractual obligations.

 

Så man får vel vente litt.. Eller er det noen som vet om forhandler som har den på lager? ..helst den nye 'V8.1'.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har vært strålende fornøyd med min Atlas Bipod. Brukt den både på Barnarden i 338 lapua og Kelbly Atlas rifla i 7mm WSM. I dag når jeg hadde tråkka meg til fjells på ski (over en time med motbakke) for å lufte Barnarden så knakk pinadø tofoten rett av i kuleleddet og delene "sprutet". Hadde ikke noe særlig press på den heller, dreiv og lirka litt for å komme meg i posisjon. Sannsynligvis er det en svekkelse som har oppstått over tid.

 

Selvsagt er to-foten importert rett fra produsent (før den var tilgjengelig her på berget), så det blir litt vel litt styr med reklamasjon. Uansett så er den så dyr at jeg tar meg bryet med å klage.

 

Heldigvis hadde jeg med sekk slik at jeg kunne bruke den som anlegg og skytinga ikke ble helt amputert. Skulle skyte på 930 og 1000m, så da er det greit å ha litt støtte :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...