Jump to content

Mauser, HÆR-reg. Info om disse?


Shons

Recommended Posts

Heihei! Nytt blod til forumet!

Satt en kveld å surfa da jeg kom til å tenke på et forum jeg var innom for flere år siden som het sluttstykket.

Søkte rundt etter det, men kom ingen vei før jeg fant kammeret! Å glad er jeg for det!

Etter det har jeg lest side opp og ned om rifler og salong! Blir jo heelt hekta! Er på havet på jobb for tiden, så

det blir flere timer hver kveld!

 

Det er mye jeg skulle likt å diskutere og spørre dere om, men må vel prøve å begrense meg litt, ta litt av gangen! :)

 

Kan begynne med min fars Mauser. Våpenet ble kjøpt av min farfar i sin tid. Det er HÆR-registrert, så det er vel en

etterlevning ifra krigen. Min farfar bygde det om til 308.win, samt kjøpte ny stokk. Dette kan vel være gjort i 60-70-åra.

Rifla funker helt greit, litt slakke i sluttstykket når det er åpent og tilbaketrukket, men ikke værre en at det går bra.

Videre har jeg en formening om at den kaster kulene litt.. Er nok stor sjangse atdet er meg, bruker sandsekk som anlegg

under innskyting. Skyter for det meste noe gammel NATO-ammo som min farfar kjøpte av en som fikk det av osv.. Lurer på

om disse kan være litt "slurvete ladd" eller noe.. Det er ikke værre en at oppskytingen går godt med blyspiss.. Har også

nå forstått viktigheten med pussing, har kun blitt brukt klut med olje før, har nå anskaffet "årntlig" utstyr med børster,

div. stoffer osv. Den er god å skyte med, har en Meopta kikkert 1.5-6x42 tror jeg, ca. 5 år gammel.. Funker fint i skog og mark! ;)

 

Jeg lurte på om noen her kan fortelle litt om disse riflene generelt?

 

Rifla er ikke "utskutt", kun oppskyting kanskje hvert 6 år i gjennomsnitt samt litt utenom.

 

Vurderer å skifte til en KKC-stokk, eller noe deromkring om det er laseggjørelig.. Samt at lyddemper og annen kikkare er påtengt.

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen!

 

Diagnosen er klar, du trenger resept på kjøp av salong/rifle som du har så lyst på :)

 

Vi er mange her inne med samme symptomer, felles er at vi finner skyting interessant og morsomt. Noen utrykker interessen for skyting med småsure eller lite gjennomtenkte kommentarer, de får du bare se bort fra.. de fleste her inne er riktig så trivelige, kanskje får du anledning til å røyklegge en skytebane sammen dem også.

 

At Mauser'n slarker med sluttstykket i bakerste posisjon er helt vanlig, og som du sier uten særlig betydning. Vet Boyds har en tommelhulls stokk med ett langsgående skår som stabilserer sluttstykket litt når man tar ladegrep, men det er strengt tatt ikke så viktig (mindre det irriterer deg).

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg er også eier av en Mauser mod.98 HÆR i kaliber 308.

Tillater meg å benytte tråden til et par spørsmål.

 

Jeg vurderer å sette på en ny stokk på mausern. Har sett litt på Boyds sine classic stokker, men de finnes i 3 forskjellige varianter så vidt jeg kan se.

 

Smal ring #1 barrel channel

Large ring #1 barrel channel

Large ring military barrel channel

 

Jeg vil selvfølgelig tro at det er den siste av disse 3 som passer til min mauser i.o.m. at den er merket HÆR, menn spørr likevell for å være sikker om det kann være en mulighet til at en av de andre 2 passer bedre? Hvordan ser jeg i såfall det på mauseren?

 

Alternativet til en Boyds stokk er en synt-stokk. Hvis noen kann anbefale syntstokker i god kvalitet som passer til nevnte mauser så er jeg takknemmlig for det.

Link to comment
Share on other sites

Står det HÆR på den, og den er i 7,62x63 / 30-06 / 7,62 lang (Samma kaliber 8) )er det en M98kF1

 

 

Jeg aner ikke om det er K98 eller M98 jeg har. Org. var den i 7.92 x ettellerannet, ble ombygd av min farfar til 308. Stokken ble også byttet. Kunne tenke meg å vite "nøyaktig" om dette er K eller M98, da jeg vurderer en KKC-stokk.. Mest for morro skyld egentlig, style den opp litt..:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...