Jump to content

ny børse i .223... Thompson Center Venture vs weatherby vang


Harry

Recommended Posts

Hei..

 

Er på utikk etter ny børse i .223 til gåsejakt osv.. tenker på en rimelig bruksbørse.. men litt vel opptatt av presisjon.

 

sålangt har jeg sett på Weatherby vanguard hos XXL til 3990.. og Thompson Center T/ C Venture hos Winge til 4990...

 

Hvilken ville dere valgt..? og hvorfor..? :) noen med erfaringer.. ja denne prisklassen er topp.. :)

 

Var ikke det et godt spørsmål-- :)

Link to comment
Share on other sites

Hva med denne: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/rifler/vanguard-stainless-223-rem-9004419

Min erfaring er at Vanguard og Howa vanligvis gir mye bedre presisjon enn prisen skulle tilsi. Så kan man heller legge pengene i en bedre kikkert og kanskje en ny stokk på sikt, f.eks http://www.rifle-stocks.com/sporter_hunting_styles.htm, så er det ikke så mange som har maken.

Link to comment
Share on other sites

kjempe god ide.. jeg har et swarowzki (eller noe slikt) kikkertsikte, og med en slik stokk, så hadde jo børsen blitt fet.. :)

 

Ser at Howaen er litt dyrere enn Vanguarden til 3990 eller stainless til 4990... Thompsonen til Winge og virker jo bra... Howa houge og howa 1500.. er det samme greiene..? ser noen opererer med ulike navn der...

Link to comment
Share on other sites

Ser at en pakke med Howa Hogue med nikko sterling koster 5995kr.. hvor mye ekstra koster det med avtrekksjobb, gjenging og montering av demper? må kjøpe demperen også.

 

Sorry hvis det ble FOR OT.. :?

 

tror ikke du skal trenge å gjøre noe mer med avtrekkeren enn det du får til selv(vekt på avtrekk, kryp). hører mange klager på avtrekket på howa, men de skal visstnok ha gjort noe med det i senere tid. jeg kjøpte en hogue i 223 for noen måneder siden og har ikke noe å utsette på den.

skal du ha rimelig demper får du vel en slik Sonic 45 ferdig montert for 2000 på jaktdepotet.

Link to comment
Share on other sites

Ser at en pakke med Howa Hogue med nikko sterling koster 5995kr.. hvor mye ekstra koster det med avtrekksjobb, gjenging og montering av demper? må kjøpe demperen også.

 

Sorry hvis det ble FOR OT.. :?

 

Hvor er det du får denne prisen? Snakka med jaktdepotet og billigste Howa starta på rett over 7000, og det var kun rifla. Montasjer og alt kom i tillegg..

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det du får denne prisen? Snakka med jaktdepotet og billigste Howa starta på rett over 7000, og det var kun rifla. Montasjer og alt kom i tillegg..

 

Dette er uriktig informasjon

Du har bedt om priser på ganske mange ulike etterhvert og kanskje du forveksler noen av dem?

 

Howa Hogue 6195,- Rustfri = 7290,- Gjelder samtlige kalibere foruten magnumene som koster 450,- ekstra.

 

I noen kalibere er det fortsatt Lightninger igjen som i 22-250 og 30-06, Samt Varmint 223. Lightning = 4895,- Lightning Varmint 5395,-

Link to comment
Share on other sites

Ja det er så utdatert som det går!

 

Men hadde ikke vært i tvil, med howa får du garrantert den pressisjonen du er ute etter!

Eneste som trekker ned på howa nå er den huge stokken, litt myk så man kan oppleve at man får problem med pressisjon ved bruk av tofot!

Link to comment
Share on other sites

heller mot 2 stk nå... Howa.. sjekket priser hos Jaktdepotet.. ikke så gale.. eller den 1000kr billigere Weaterby vanguard til 3990 hos XXL... kunne tenkt med den og bygget om med fet stokk, tofot og kikkert.. xxl reklamerer med presisjonsgaranti, men skriver ikke noe om hva den innebærer... er presisjonen bra hos Weatherby så er jo det grei skuring...

 

denne har visst ikke frittliggende løp.. er det noe problem å lage dette frittliggende... skummelt å gjøre det..?

 

erfaringer med weatherby..??

Link to comment
Share on other sites

I februar bestemte jeg meg for å være litt "gal" og bygge ei børse med komponenter jeg aldri har vært borti.

Fikk tak i ei ny Weatherby vanguard 308w til 3 lapper. Så kom posten med en tommelhullstokk fra Boyds (Med ny stokk ble løpet frittliggende) , Vortex 4-16x fra Jaktfall, en Sonic 45 fra Jaktdepotet og en Stoney Point Rapid Pivot Bipod fra Storfangst.

Børsa ble så kappet på 50 cm og gjenget med 14x1.

 

I begynnelsen av mai bar det til skytebanen for test. Brukte 5 skudd for å komme i tier`n.

skudd 6, 7 og 8 hadde samling på 18mm med hjemmeladet 9,7gr sierra. skøyt så 3 skudd med fabrikkladet Oryx 11,7gr.

Samling 23mm. Disse satt 5 cm ned til venstre i forhold til helmantel.

Det sies vel at ikke børsene får riktig samling før de når 100 skudd, så dette må bare bli helt konge...

 

Frittliggende? Ja!

Presisjon? Ja!

Fornøyd? Veldig!

Link to comment
Share on other sites

Takker for kjempeflott svar.. akkurat noe slikt jeg har lyst å gjøre.. har en Fet kikkert, kjøpe stokk, gjenge den osv. Har en børsemakerbygget 308, lyst på en 223 til gås osv..3990 for et bra utgangspunkt må jo være greit.

Link to comment
Share on other sites

heller mot 2 stk nå... Howa.. sjekket priser hos Jaktdepotet.. ikke så gale.. eller den 1000kr billigere Weaterby vanguard til 3990 hos XXL... kunne tenkt med den og bygget om med fet stokk, tofot og kikkert.. xxl reklamerer med presisjonsgaranti, men skriver ikke noe om hva den innebærer... er presisjonen bra hos Weatherby så er jo det grei skuring...

 

denne har visst ikke frittliggende løp.. er det noe problem å lage dette frittliggende... skummelt å gjøre det..?

 

erfaringer med weatherby..??

Weatherby presisjons garanti, tre skudd, premium ammo eller Wby fabrikk ammo, innenfor 1,5" på 100yards. Men det er sjelden de ikke går en del tettere enn det. Fritt liggende pipe er en fordel om man skal banke og skyte en del, ellers kan man få klatring etter som pipa blir varmere med antall skudd. De blir gjerne enda mere presise etter bedding i en laminat stokk(Boyds/Ricards Microfit) + at total inntrykket, utsende og håndtering, tar et kvante sprang.
Link to comment
Share on other sites

Er det ingen som har poengtert til deg at wby van. og Howa 1500 er omtrent samme rifla? Den største synlige forskjellen er den gyselige sikringa weatherby har valgt.. En abnorm F og en tilsvarende S er jo det eneste man legger merke til på denne rifla.. Hehe :) Men litt duracoat der, så fikser du det :)

 

Sånn presisjonsmessig skal Howa og Wby være nokså like..

 

Jeg har selv 2 stk. Howa 1500 nå, og er enormt fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg vet er det samme produsent, så riflene er så like du får dem. Jeg har Howa 1500 Hogue og har ikkenoe å utsette på stokken ved skyting med 2-fot. Det er hvertfall ikke rifla det står på når jeg skyter for ugjevne samlinger. Har nå justert avtrekket mer til min smak og nå er samlingene upåklagelige for jaktskyting både med og uten 2-fot(viste seg at avtrekket var satt til maks vekt -.-).

 

Tror nok du vil bli fornøyd med både Howa og Weatherby, men jeg ser ingen umiddelbar grunn til å gjøre noe med stokken om du kjøper en Hogue. Kanskje med unntak av å kjøpe en Beartooth kobleforhøyer om du setter på en tønnekikkert som trenger ekstra høy montasje, som meg -.-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...