Jump to content

Problem med magasinsikring på Ruger MK 3


MM

Recommended Posts

Pistolklubben har nettopp kjøpt en ny Ruger MK 3.

Jeg fikk æren av å ta "jomfrudommen" på den og ladde magasinet med 10 patroner.

Etter 5 skudd sluttet avtrekket å fungere.

 

Etter litt fikling og prøving fungerte den igjen.

Desverre kommer samme problemet stadig tilbake.

Pistolen vil rett og slett ikke ta avtrekk selv om sikringen er av og magasinet er satt skikkelig i.

Jeg er temmelig sikre på at problemet skyldes at magasinsikringen slår seg selv på på grunn av slark, feilproduksjon, eller at det er for lite smøring.

 

Er det noen som har opplevd tilsvarende problemer, og som eventuelt vet hvordan det løses?

 

Det er intet behov for å ha magasinsikring på et klubbvåpen.

Enten er den ladd og skal skytes med, eller så er den tom og skal ikke skytes med.

Desuten er magasinsikringer bare er en falsk sikkerhet.

Den opplagte løsningen er derfor å ta vekk magasinsikringen.

Er det bare å rive ut delene for å bli kvitt den, eller vil ikke pistolen virker når delene er demontert?

Link to comment
Share on other sites

Opplevde noe lignende med ett av klubbvåpnene som ble kjøpt inn for noen måneder siden. 3 eller 4 Ruger mk3 ble kjøpt og jeg brukte en av dem første kvelden de var i bruk.

 

Jeg undersøkte ikke så mye på våpnet da jeg ikke kan så mye mye om disse, men den matet frem patron som den skulle og magasinet var på plass der det burde vare. Den virket, virket ikke, virket noen ganger så ga jeg opp og byttet våpen. Feilen kom uavheging av antal patroner i magasinet.

 

Noen sikring tenkte jeg overhode ikke på, bruker jo ikke den ved baneskyting.

 

Jeg vet det har vart litt kluss med en av de nye Rugerne ved senere anledninger, men vet ikke om det er samme våpen som kranglet. Skall sjekke litegranne på torsdag.

Link to comment
Share on other sites

Magasinsikringen kom på MK 3 utgaven sammen med magasinutløser ved avtrekker bøylen, og den dustete Loadet Chamber Indicatoren. Vi har to Ruger MK 2 også og de fungerer helt utmerket, men så har de selvfølgelig ikke den meningsløse magasinsikringen.

 

Det Ken Adams beskriver er akkurat det samme som skjer med vår pistol.

Avtrekket slutter plutselig å fungere selv om det er skudd igjen i magasinet, og selv om magasinet er skikkelig satt i. Har prøvd å skifte magasin, men det hjelper ikke.

Kan du sjekke på torsdag om dette problemet løste seg selv, eller om det måtte gjøres noe med pistolen?

Link to comment
Share on other sites

Har plukket ut magasinsikringen på min mk3, fungerer utmerket. Sitter på samme pinnen som hanen, la inn en plastshims for å unngå at hanen skulle bevege seg sideveis etterpå. Avtrekket ble bedre enn det var i utgangspunktet. Tok ut den tåpelige loaded-chamberindikatoren med det samme.

 

Ellers er det vel ikke dumt å levere inn et nytt våpen som ikke virker, men resultatet er jo ofte at man er uten dette i lange tider. Er jo bare å prøve å ta ut magasinsikringen for å se om det er denne som er problemet

Link to comment
Share on other sites

Hvis den "slår seg på" under skyting så er det vel en fare for den sliter med magasinene siden det er den eneste måten den kan låse sear'n. Låses avtrekket helt, eller skjer det bare ikke noe? Hvis det siste så høres det mer ut som litt vel mye friksjon mellom sear og disconnector. Jeg har hatt det, og :roll:

 

Den aller beste løsningen er å kjøpe inn Mk2 bushingen fra Volquartsen. Da blir problemet HELT borte og kan aldri gjennoppstå. Koster 97kr på Midway, men kan vel fås for en 8-10USD over dammen... Alternativet er en MacGyver-løsning som Bisley påpeker, ved å tilpasse enten en shims eller bare file vekk haken på mag.sikringen. Jeg har prøvd alle tre, men Volquartsen bushingen gir best resultat med tanke på avtrekk.

 

Når jeg tenker etter, så har jeg brukt mer tid på å mekke på Mk3'en enn å skyte med den. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ellers er det vel ikke dumt å levere inn et nytt våpen som ikke virker, men resultatet er jo ofte at man er uten dette i lange tider.

Nettopp! :idea:

Min første tanke var selvfølgelig å levere den tilbake til butikken, men så så jeg for meg en endeløs mengde turer frem og tilbake, og masse venting inntil problemet ble løst. :cry:

 

Den kollektive inteligensen og kunnskapen på kammmeret.no overgår glatt det som våpenbutikkene besitter. :D

Beste løsning var derfor å begynne problemløsningen ved å spørre her om noen viste hvordan dette kan løses.

Link to comment
Share on other sites

MM, jeg sjekker opp i morgen. Problemet er att det kun er den ene av de nye som er merket på noen måte (har godkjenningslapp fra feltstevne og denne er det jeg bruker og vet att den funker) så de andre ser jo klin like ut så det kan bli vanskelig og si med 100% sikkerhet vilke våpen som har kranglet.

Link to comment
Share on other sites

Testet Rugeren til klubben igjen i dag.

Prøvde med to forskjellige magasiner.

Avtrekket sluttet å virke stadig vekk.

På en serie sluttet den å virke 3 ganger på 5 skudd!

Når magasinet ble tatt ut og satt inn igjen fikk jeg som regel tatt avtrekk.

 

Selv når den fungerer er avtrekket rimelig horibelt.

Det er et langt og nesten motstandsløst fortekk før det endelig begynner å skje noe.

Det virker derfor vedlig fristende å sette inn den Volquartsen bushingen hvis det også hjelper på avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

Litt redneck skyting ute i dag, men fikk avgårde en del skudd med klubbens nye Rugere. Etterpå ble dem skutt inn ordentlig. Når skall folk slutte skru på disse siktene og konsentrere seg om og få gode samlinger på skuddene.. Men nok om det.

 

Alle våpnene fungerte knirkefritt i dag og de to jeg prøvde føltes greie ut i avtrekket. Ikke heller de andre reagerte noe på våpnene og dem er betydeig mere erfarne enn meg på pistoler og Rugere.

Så jeg trur vi kan erklere disse friske og klare for søndagens feltskyting :D

 

Dessverre var ikke han som sjekket det tidligere kranglende våpnet med i dag, så jeg fikk ikke spurt noe om han ved senere anledning hadde sett eller gjort noe.

Dessverre ikke mye til hjelp for trådstarter problem.

 

Ammo som ble brukt er som tidligere CCI.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...