Jump to content

Registrer uregistrert pistol


ZerBlatt

Recommended Posts

Hei

Jeg har ett lite problem. For fire år siden var jeg på jakt etter en spesiell pistol Jeg søkte etter varen overalt, men enten fantes den ikke i riktig kaliber eller så var prisen alt for høy etter min smak. Jeg kom over en privatannonse i en svensk våpenavis (fant på nettet). Jeg kontaktet selger, og vi ble enige om en pris. Selgeren kom til grensa og vi gjorde handelen. Alt var ok. Jeg hadde norsk erhvervstillatelse og vi gikk inn på tollkontoret og fikk innførselen godkjent. Så var alt ok trodde jeg.

Jeg har noen flere våpen i samme kaliber, og jeg hadde andre ting og tenke på så jeg tenkt ikke noe mere på det da jeg ikke fikk noe våpenkort. Så gikk det rett og slett i glemmeboken. Nå er jeg i gang med å kjøpe en ny pistol, og da jeg snakket med våpenkontoret på politikammeret her spør damen hvor mange våpen jeg har. Jeg sier som sant er, og da sier damen at jeg er registrert med ett mindre enn det jeg sier. Hun sier jeg må finne dokumentasjon på handelen. Da må jeg begynne å lete. Selvfølgelig husker jeg verken navnet på selgeren eller der jeg fant annonsen. Jeg har flyttet siden denne handelen tok sted, og jeg har selvfølgelig kastet den blå kopien av erhvervstillatelsen. Dette var ikke enkelt, men jeg gjøv løs på oppgaven. To først kontakt med tollkontoret. Der har de ikke registrert noe som er enkelt og finne. Siden pistolen kostet mindre enn 3000,- er den ikke fortollet, så de finner ingenting på dataen da jeg oppga personnummeret mitt, og de sier de ikke har mulighet å lete i papirer. Jeg ringer så til det svenske politiets våpenkontor og etter endel telefonering frem og tilbake finner jeg ut at våpenet sist var registrert på en eier fra 1970 tallet og fem til 2002. De har ingen info om hvem som overtok den etter forrige eier. Ihvertfall vil de ikke si noe til meg. Iallefall fant jeg ut at våpenet ikke hadde vært brukt til noe kriminellt, og det var ikke meldt stjålet.

 

Det jeg lurer på er hvordan er det å få dette våpene registrert i mitt navn her i norge når jeg ikke har noe kvittering eller dokumentasjon på handelen?

Koster det mye penger, og hvor vanskelig er våpenkontorene ?

 

Vært fint å fått noe svar på dette!

 

mvh

ZerBlatt

Link to comment
Share on other sites

Glemte å si at det ser ut som selgeren ikke har sendt inn sin del av erhvervstillatelsen. Han har fått penga sine og enten glemt eller gitt pokker i å melde at våpene er solgt til utlandet, fordi svenske myndigheter ikke har registrert utførsel.

 

mvh

ZerBlatt

Link to comment
Share on other sites

Det skal foreligge en svensk utførsels tilatelse om alt er gått i riktig orden, og tollvesnet bør ha beholdt gul kopi.

Forøvrig er det enkleste å spørre våpenkontoret hva du bør gjøre. Søknaden du brukte skal være registrert, slik at det i det minste kan bevises at du hadde en tilatelse til å erveve en slik pistol på det aktuelle tidspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

Ja erhvervstillatelsen er registrert, men tollkontoret sier de ikke kan/orker lete etter den gule siden fordi dette skjedde før de fikk registrert alt på data. Dvs de sier de ikke har noe i registeret fordi våpene ikke ble fortollet.

Det var ihvertfall det de sa da jeg spurte etter deres kopi. Når det gjelder utførselserklering fra Sverige finnes ikke det siden da sikkert selger ikke gadd å sende inn skjemaer. Det eneste de kan si i Sverige er at de har registrert et eierskifte fra 2002, men ikke noe mere spesifikert. Jeg får ihvertfall ikke vite noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at svenskepolisen ikke vil oppgi potensielt sensitive personopplysninger til deg som privatperson, men de vil nok gi norsk politi alt de spør om. Det er i alle fall min erfaring at svenskene er svært behjelpelige så lenge forespørselen kommer ad offisielle kanaler.

Videre så tipper jeg at norsk toll er mindre late mtp leting i papirarkiv hvis politiet etterspør informasjon.

 

Mitt råd er derfor å forklare situasjonen for våpenkontoret, og be om deres hjelp i å rette opp fadesen. Hvis alt er slik du sier, og du ved innførsel ga papirene til tollen, så er det jo tollerne som har gjort noe feil. Du betalte for søknaden da den ble innvilget, så du skal ikke betale på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du mangler utførselstillatelsen, har du et problem, jeg gjorde en tilsvarende handel med en fripistol i Sverige for et par år siden. Våpenkontoret i Norge visste ikke hva jeg skulle gi selgeren som dokumentasjon på at våpenet var solgt, de tok en kopi av våpensøknaden og sa at jeg kunne gi han denne. Stoppet på Svinesund for å få våpenet inn(tollvesenet skal fylle ut papirene som selger). Tolleren tok bare beslag i pistolen, og ba meg skaffe utførselstillatelse. Jeg dro da til politiet i Strømstad, der en meget hyggelig dame hjalp meg, og forklarte at dette måtte selgeren søke "høyere politimyndighet" om, masse styr og papirer, selger bodde i Gøteborg, og både Strømstad og Gøteborg politiet jobbet hardt for å få dette til, etterhvert fikk jeg utførselen, men kopi til Interpol(!), og et gebyr på 600,- SEK. Dette er ikke enkelt!

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til at ting skal ordne seg. Snakket med våpenkontoret her igjen, og de sa at de bare trengte kopi av erhvervstillatelsen. Jeg ringte kontoret i Oslo, og en koselig dame der sa at det skulle hun ordne. Måtte bare lete i fjærnarkivet etter kopi av tillatelsen. Så det går forhåpentligvis i orden. Men dersom jeg må kontakte svenske myndigheter for å få en eksporttillatelse er det endel mere jobb, men jeg får se hva kammeret her kommer frem til.

Jeg har som sagt våpenet i min besittelse, så hvis de ikke kommer hjem til meg å beslaglegger det i påvente av svensk eksporttillatelse tror jeg alt skal gå i orden.

 

Takk for fine svar.

Link to comment
Share on other sites

Den svenske eksporttillatelsen er vel først og fremst selgers problem, kan ikke tenke meg at den er av interesse for norske myndigheter. Selger har nok brutt svensk våpenlovgivning ved at han har solgt våpenet uten å sørge for at det ble avregistrert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...