Jump to content

Subsonic, hva er det ?


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund
Hvis kula forlater munning i mindre enn lydhastighet er det "subsonic"

Poenget er å unngå smellen som kommer når kula bryter lydmuren. :wink:

 

Ok, da ble jeg noe klokere. takker :D

Link to comment
Share on other sites

Termene er Subsonic som er underlydshastighet og Supersonic som er overlydshastighet.

Lydens hastighet er ca 350 ms.

 

Og i de diskusjonene er det snakk om å lade ammunisjon som ikke bryter lydmuren og dermed, sammen med en lyddemper være nesten lydløst. Genialt til å plinke kråker i hagen uten å vekke fruen som sover middag, eller forstyrre naboen :)

 

Til 22lr får man kjøpt subsonic ammo, men til 6.5 og 30. er det vanskelig å få tak i, og vi må dermed lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Det er populært å kalle det "å bryte lydmuren", men det smeller hele tiden når kula passerer. Den går fra subsonisk til supersonisk bare inne i riflepipa.

 

Det blir som å se bølgene fra en båt som kommer inn på stranden etter at en båt har passert. Bølgene fra båten brer seg ut som en sjokkfront, som danner en pilform som starter i bauen. Forutsetningen er at båten kjører fortere enn hastigheten til bølgene på sjøen.

Link to comment
Share on other sites

Pirke pirke: 340m/s

 

Skal en pirke så bør en pirke litt mer skikkelig.

En ganske nøyaktig formel for lydhastighet i luft er:

Vluft=331.3 + 0.606*(Temperatur i Celcius).

 

Dvs for en temperatur på 10 grader så blir det: 331.3+0.606*10= 337.36 m/s

for -20 grader så er det ca 319 m/s og på en varm sommerdag med 31 grader så bikker den 350 m/s.

 

Les mer her:http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_sound

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg hadde ihvertfall hørt lite om detta før. Tror jeg får holde meg til det jeg kjenner. Begynner og bli for gammal til og prøve noe slikt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det står vel en 22lr med demper i våpenskapet ditt, som i de fleste andres Gråhund. Hvis det har du allerede drevet med underlydsskyting en stund. Hvis i de hos din lokale "pusher" har hatt vett til å gi deg riktig ammo. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...