Jump to content

Hvilken lyddemper til jaktfelt?


Sniper-Arne

Recommended Posts

Til neste års sesong så vurderer undertegnede å starte å bruke lyddemper til jaktfelt. Dette grunnet treningsforhold og støyproblematikk. Siden en demper (nesten) alltid vil påvirke treffpunktet, så kommer denne til å bli brukt både på trening og i konkurranse. Setter opp noen punkter som for meg er viktig for valg av demper. Hadde vært nyttig om de med erfaring hadde kommet med kommentarer og mulige anbefalinger for modell/merke.

 

1. Demperen må sitte fast og ikke skru seg opp under skyting

2. Den må være forholdsvis lett, da den skal sitte på ei 65 cm pipe i 6.5x55

3. Pipa er 19mm tykk, så om det er demper av teleskopvarianten må den kunne tres på ei så tykk pipe.

4. Den må ikke ha dia mer enn 35-40 mm da jeg ikke ønsker unødige skygger/gråhet i kikkert

5. Pris er ett viktig argument da dempere ikke holder evig og denne kommer til å gå mange 1000 skudd i løpet av ett år, så her blir det vel bruk og kast........

6. Maksimal lyddemping er ikke maks vektlagt da jeg heller vil prioritere mindre vekt.

 

Pga. pris har jeg sett litt på Hardcore Twister 35mm utgaven. Å jada, jeg har hørt om at denne har hatt sine bakdeler, men det er det flere fabrikkanter som har slitt med også, men som sagt, jeg tar imot tips :) Versegod!

Link to comment
Share on other sites

Har en TMM4 fra A-tec på et 19mm-løp på en Sauer 200str. Løpet er litt kortere enn ditt.

Oppfyller: 3-6, for meg oppfyller den også nr 2.

 

Nr. 1: Har vært en tendens til at den løsner etter 15-20 skudd, men aldri noe problem så lenge den blir sjekket regelmessig mellom serier. Noe du bør gjøre uansett om du stoler 100% på demperen. Den løsner når du minst trenger det. Spesielt har den en tendens til å løsne når jeg legger geværet i et polstret og seigt futeral mellom standplassene.

 

Jeg er veldig fornøyd med TMM4!

Link to comment
Share on other sites

"1. Demperen må sitte fast og ikke skru seg opp under skyting"

-> Slik jeg oppfatter det er det mest et spm om korrekt pasning mellom demper og pipe. Har en S&L med 14x1,5 gjenger på pipe gjenget av S&L. Perfekt passning her; skrur bare lett til og har aldrig opplevd at demperen løsner (hverken etter -100 skudd på bane eller en hele dager med bevelig jakt). Samme demper sitter ikke like trygt på et annet løp gjenget med 14x1,5 (men til en A-tec demper). De som kan slikt mener vel at x1-gjenger sitter bedre alt annet likt?

 

"2. Den må være forholdsvis lett, da den skal sitte på ei 65 cm pipe i 6.5x55"

-> Er det pga av hastigheten du vil ha denne pipelengden? Dersom du uansett skal bruke demper hele tiden er det jo en grei mulighet å kappe ned 5cm eller noe for balanse/vekt?

 

"3. Pipa er 19mm tykk, så om det er demper av teleskopvarianten må den kunne tres på ei så tykk pipe."

-> Har ikke oversikt over alle som kan/ikke kan ta 19mm pipe, men de fleste klarer vel det? Kanskje ikke de minste/tynneste demperne?

 

"4. Den må ikke ha dia mer enn 35-40 mm da jeg ikke ønsker unødige skygger/gråhet i kikkert"

-> Er det egen erfaring som gjøpr at du sier dette? Jeg har 2 dempere med 45-50mm diameter på rifler med Zeiss Classic x50 og Victory x56 kikkerter og på større forstørring (du skyter ved jaktfelt med temmelig stor forstørring mener jeg å ha lest?) oppfatter jeg ikke demperen som noe negativt (eller rettere, ser ikke at den er der). Test evt i praksis med en teleskopdemper løst på tuten og se om dette er et problem

 

"5. Pris er ett viktig argument da dempere ikke holder evig og denne kommer til å gå mange 1000 skudd i løpet av ett år, så her blir det vel bruk og kast........"

-> S&L Twister eller Nielsen Sonic 45 om du kan leve med vekten. Da får du bort mye rekyk og lyd samtidig som demperne både holder lenge og likevel kan byttes uten den store kostnaden. Ikke så ikke å borre/skrue fast fester til miragebånd og slikt i en slik demper heller.

 

"6. Maksimal lyddemping er ikke maks vektlagt da jeg heller vil prioritere mindre vekt."

-> Om du har råd å bytte de når de er slitne er vel A-tec CTM4 noe da; men klart - den bryter med punkt 5.

 

"Pga. pris har jeg sett litt på Hardcore Twister 35mm utgaven. Å jada, jeg har hørt om at denne har hatt sine bakdeler, men det er det flere fabrikkanter som har slitt med også, men som sagt, jeg tar imot tips :)"

->Vet ikke noe spesifikt om Twister 35 men er selv godt fornøyd med min Hardcore 45 i alle fall. Mye demper for pengene, og virker slitesterk også.

Link to comment
Share on other sites

jeg ville kanskje sett på en som ikke bygger bakover løpet, dette pga varmen. med en demper som bygger over løpet så hindrer dette løpet i å kvitte seg med varmen. ut fra det du skriver så ville nok jeg sett på en S&L forntmontert, da gjerne 35mm utgaven som du nevner der. har selv 2 av 45mm utgaven og er strålende fornøyd. du kan og da prøve å ta av noen moduler for å redusere vekt i forhold til hvor mye demping du trenger. Feks så til 22-250 har jeg tatt av en del moduler for å spare litt vekt og synes fremdeles den demper helt greit.

Link to comment
Share on other sites

Få børsemakeren til å lage gjenger som blir gradvis trangere, så den går trått de siste 2-3 omdreiningene. Da skrur den seg ikke opp.

A-tec ha en variant som heter cmm4 som passer fint til ditt bruk, tror den koster 2600 som kanskje er litt dyrt. Den er 40mm tjukk og veldig lett.

Personlig så syns jeg det er litt oppskrytt dette problemet med at dempere blir utslitt. Har en Hausken demper som har fått 5-6000 skudd av kaliber 22-250 og den første veggen er synlig slitt, men de resterende 12 er helt fine. Den går sikkert 50000 skudd til før den ikke er brukandes lengre.

Et stort fortrinn med de tynne modellene er at de ikke lager like mye mirage som de litt større modellene (veldig merkbart hvis det er to hold på en standplass). Jeg innbiller meg at en teleskopdemper virker som en thermos på løpet.

Link to comment
Share on other sites

Få børsemakeren til å lage gjenger som blir gradvis trangere, så den går trått de siste 2-3 omdreiningene. Da skrur den seg ikke opp.

 

ville jeg ikke gjort. hvis du har normalt tighte gjenger og gir dempern fart den siste halve omdreiningen så det sier et lite klonk så har hvertfall aldri jeg hatt en demper som løsner... Den skal sitte fordi den er klemt mot brystningen, ikke fordi gjengene er trange.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte demper på 3 stevner i vinter, -25 grader og sol. Så ikke en dritt på grunn av mirage etter 4-5 skuddet på standplasser med 2 hold. Skal ALDRI bruke demper på jaktfelt igjen uansett. Kan jo tidvis være mirage nok bare med varmen fra pipa om man ikke har miragetrekk. Vanskelig å få miragetrekket til å dekke demperen fullgodt.

 

Mulig det fungerer greit i mildvær og med trekk utenpå demper og miragebånd over pipa.. Jeg skal ikke drasse rundt på det greiene der på jaktfelt igjen uansett.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar, og et godt poeng jeg ikke hadde tenkt på. "Termoseffekten" på teleskopdempere høres ut som en sannsynlig problemstilling.

 

Så for å svare på spørsmål noen av dere kom med, ang. mine punkter:

Det er mange skyttere som har opplevd at demperne skrur seg opp ved bruk. Det er nok riktig at dette problemet kan dempes noe ved hovedsaklig 2 ting. Rutine ift. å sjekke at den sitter fast mellom hver serie, og x1 gjenger istedenfor x1.5.

 

Har ikke lyst til å kappe pipa pga. hastighet. Da det blåser friskt er det greit å ha litt fart på Golden Target kula. Skal man "jasse opp" denne ladningen for at den skal fungere i kortere piper så må man lade hardere, og det gir mer rekyl og mer slitasje på demper. Har tidligere erfaring med ett par demperfabrikat og jeg synes at 50mm tykkelse ble for tykt da det ble problem med at den kom i konflikt med nedre del av siktelinja. På lav forstørring så du demperen men på høt forstørring gjorde den at kikkerten ble grå. Jo tykkere demperen er jo mer tak får vinden i den også, når du har sidevind. (Dette har selvsagt også sammenheng med vekt). Derfor har jeg ikke lyst til å gå for noen med større dia enn 35mm eller 40 til nød. Det bør ikke være noe problem med 56mm eller 60 mm objektiv i Super-High QR-montasjer med dette.

 

Børsa mi pr. i dag er etter min mening i letteste laget da den veier 5.5 kg men ballansen er fin, så å ha på "et oljefat" er ikke aktuelt :) 200-300 grams vekt prioriteres derfor framfor stor dempereffekt da vekt er viktigere enn demping av lyd til mitt formål. Alt er jo mye bedre enn uten demper! Fordelene med litt vekt framme er jo at munningen blir roligere, og bevegelsene tregere, men siden jeg står å holder børsa i skuldera under hele serien på stående kan den ikke være for tung heller.

 

Fortsett gjerne med innspill, da det har kommet fram mye nyttig! Er klar over at det må inngås kompromisser så det er ikke sikkert alle punktene i lista mi kan oppfylles!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om et bredt miragebånd blir et problem ifht vind (jeg skyter ikke selv bra nok stående til at det er der problemene oppstår..) men det er i hvert fall ikke noe problem å montere et bredt miragebånd fra fremkant av demperen og bakover; det burde vel løse det meste av problemet med mirage iaf. Spesielt på trening blir vel fort mirage et problem.

Link to comment
Share on other sites

Br refleks demper litt tyngre enn alu greiene men den holder sammen,Tross alt voksent mannfolk som skal bære den

Muffler bandage fra biltema ordner mirage.dette tåler heller ikkje ein alu demper da det blir varmt under der.

Alu er i min verden kun til jakt der du skyter få skudd,ikkje til trening bane.har brukt opp endel dempere

Link to comment
Share on other sites

demper er veldig fint det, tar det meste av rekyl og smell. men så er det bakdelene med om den løsner og du ikke merker det så skjer det noe som ødelegger dagen :oops: og byne og sette på mye remedier frampå som plate over demper da skal det ikke være antydning til vind før det blir problemer. men så klar er det en drømm og skyte med og ikke minst trening da det ikke er sjenerene støy til naboer, for er det noe folk er opptatt av så er det klaging.så jeg må nok gjenge sauern når den kommer og investere i demper..

Link to comment
Share on other sites

Litt nyskjerrig på hvilken type dempere du har brukt opp, og hvor utslitt den er når du kaller den oppbrukt? Kal 30. demper med 12mm hull helt gjennom?

 

Når en demper blir slarkete på gjenger og mister presisjon er den i min verden oppbrukt. også skeptisk til alu som varmes og kjøles heile tia

Hadde ein alu demper fra hausken mulig dette var tidlig utgave denne foldet ytterrøret seg som ei banan på.det var tapet noe fluenett inni denne med elektotape varm tape smelter regner med at dette har stivnet inni demperen når den ble kald

har skutt ein atec utover marka mulig min feil da den etter endel bruk ikkje var mulig å demontere for rengjøring.

Skal ikkje bastant påstå at all alu er dritt. Kansje legeringer som brukes er blitt bedre?

men har per dags dato ikkje hørt om ståldempere som blir slarkete på gjenger,eller flyr utover jordet.

tror neppe det hadde bydd på problem med 12mm hull bare de hadde vært beine.

bruker 9.5 demper på .22 funker bra.

Link to comment
Share on other sites

men har per dags dato ikkje hørt om ståldempere som blir slarkete på gjenger

gjengene i aludempere er jo også av stål... men sant at stål er the way to go når det kun er mengdetrening det er snakk om..

en CMM-6 >> liten Atec i stål er vel kanskje veien å gå? Tåler mye varme også...

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd! Jeg har bestemt meg for å prøve denne demperen

 

http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=2219&idkategori=961&kat_name=&prod_name=Jaktfalldemperen%20%2814x1%29&startrow=

 

Jeg håper den oppfyller de fleste av mine punkter. Siden den er litt tyngre enn jeg hadde regnet med så kan det hende jeg skrur av en modul, vi får se hvordan ballansen blir. Da det gjelder holdbarhet, så håper jeg denne er bra da jeg ble forsikret om fra forhandler at det meste av innmaten er av stål, og det vil jeg tro hjelper. Er vel derfor den er såpass tung som den er.

 

Da det gjelder slitestyrke, så skal skuddene loggføres, så om dere ønsker så kan jeg gi tilbakemelding om ett års tid eller noe. Da har den forhåpentligvis gått noen 1000 skudd. Jeg kommer til å poste mer info etter noen gangers bruk også, om dere er interessert i det......

Link to comment
Share on other sites

Har også hørt om Hauskendempere som ikke har tålt trykket og fått bul på ytterrøret, kan jo kanskje kalle det slitasje, men det er vel like mye underdimensjonering. De aller fleste dempere (alle?) til grovkalibra rifler som selges her i landet er jo utstyrt med gjenger i stål. Hvis presisjonen blir dårlig fordi gjengetilpasningen er for rom og demperen løsner så er det gjengene på børsa som er for dårlig tilpasset. Vil heller ikke kalle det for slitasje på demperen. Jaktfall demperen er jo et spennede nytt produkt. Håper på tilbakemeldinger når den har blitt testet..

Link to comment
Share on other sites

men har per dags dato ikkje hørt om ståldempere som blir slarkete på gjenger

gjengene i aludempere er jo også av stål... men sant at stål er the way to go når det kun er mengdetrening det er snakk om..

en CMM-6 >> liten Atec i stål er vel kanskje veien å gå? Tåler mye varme også...

ikke den gamle hausken demperen jeg har,den er det aluminium gjenger sa børsemakern,og rett er den heller ikke.så den er brotsja opp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en av de helt tidlige A-tec demperne til min STR 200 i 6,5. Det var en CMM6, som ble satt på en jaktpipe fra Sauer 202 på 15(?) mm.

Denne børsen har nå gått mange tusen skudd og mange 10-talls stevner. Jeg husker ikke eksakt når jeg kjøpte børse og demper, men jeg husker at jeg skrev om det på Sluttstykket...

(Note to self: burde kanskje begynne å tenke på å skifte ut løpet på den Saueren!)

 

Jeg har hele tiden brukt demperen med bare 3-4 moduler montert pga. vekt/balanse. Dempereffekten blir selvsagt begrenset, men ganske mye av smell/rekyl tas vekk likevel. Jeg har ikke hatt problemer med mirage under konkurranser om vinteren, men på sommeren (nordisk jaktskyting) kan det selvsagt bli en del mirage. Skyter jeg mange skudd på rappen under trening kommer det også mirage etter hvert. Jeg har ikke hatt særlig problemer med at den skrur seg ut, men å sjekke at den er tilskrudd blir fort en standplassrutine. Det å kjøpe en moduldemper og ta av moduler av vekthensyn er kanskje noe som du bør vurdere opp mot å kjøpe dempere av fast størrelse.

 

Min CMM6 har altså tålt relativt høy belastning over flere år uten å vise synlige tegn på vesentlig slitasje. Jeg tar den fra hverandre nå og da og vasker med grønnsåpevann for å bli kvitt en del innvendig belegg. Annet vedlikehold har den ikke fått. Dersom jeg skifter løp snart vil jeg la børsemakeren gi meg en kvalifisert mening om utskiftning av demper også er nødvendig, den har jo tross alt gått temmelig mange skudd. Jeg ser i dag at presisjonen er blitt litt slappere enn den var når jeg fikk børsen. Da samlet den greit i en klistrelapp @100, det gjør den ikke alltid nå. Om reduksjonen i presisjon skyldes løp eller demper skal jeg ikke si noe sikkert om, men jeg finner det mest naturlig å tro at det er løpet som er den skyldige part.

 

Jeg har registrert at det har vært mye diskusjon de senere år om god eller dårlig kvalitet på lettvektsdempere, og særlig har det vært diskusjon rundt noen modeller fra A-tec. Dette har jeg ikke satt meg så mye inn i, jeg bare konstanterer at min CMM6 over lang tid har levert varene for en høyaktiv jaktfeltskytter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...