Jump to content

gammel nato og norma elite .308. er det noe å ha?


kjetilh

Recommended Posts

fikk 50 nato skudd og 40 norma elite etter at svigers rydda ut av huset.

nato ammunisjonen har lot nr: 41-RA-72 og 8-RA-72

Elite'n har et indeks nr: 1030070.

Er dette for gammelt til å skytes?? har hatt noe dårlig erfaring med hønngamle .22 tracer som kilte seg pga gammelt krutt, og vil ikke oppleve det samme med rifla!

Link to comment
Share on other sites

For etpar år siden fikk jeg noen plastposer med tomhylser, skytterlagsammo, militærammo, diverse rariteter, og noen gamle jaktskudd, fra en kjenning som hadde vært aktiv på 70-tallet, og som holdt opprydding. Blant annet var det 8 stk. 30.06 Elite, som bar tydelig preg av å ha vært med på en del jaktturer - i regnvær!

 

Da jeg skulle ta skyteprøven med Schultz'en, skjøt jeg tre prøveskudd med denne ammoen - de satt på ringen ned og høyre. Så skjøt jeg serien med siktpunkt mot ringen "klokka 11" - og fikk ei 5-skudd-samling midt i sirkelen, på ca 35 mm.

 

At de opprinnelige Elite-kulene er omtret så uegnet som mulig til større vilt, er en annen sak. Og de blir neppe bedre av en del år i kjelleren (i motsetning til det som hevdes om en del drikkevarer).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...