Jump to content

Erfaringer med Ruger 77?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Kom over en annonse på en "Ruger 77 rustfri" og har noen spørsmål ang. den.. For det første, er ikke alle Ruger M77 (for det heter vel M77?) rustfri?

 

Og har disse våpnene noen typiske svakheter?

 

Syns stokken ser helt grusom ut, men Boyds gunstocks selger rimelige stokker til denne rifla, så det vil i såfall være aktuelt.

 

Setter pris på erfaringer, negative som positive :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere Ruger M77 rifler som jeg er godt fornøyd med. Både rustfri og vanlig sort med trestokk. Det som er med Ruger M77 riflene er at de kan være noe rå og trå i sluttstykkegangen når de er helt nye. Med litt olje og noen ladegrep samt litt kjærlighet :wink: blir det straks mye bedre. Løpet ligger ann mot stokken og avtrekket kan være noe hardt justert fra fabrikken. Fikk børsemakeren når jeg kjøpte riflene til å justere avtrkket, samt å bedde riflene slik at løpet kom fri fra stokken. Bedding er forsåvidt noe en bør gjøre med de fleste bolt rifler. Presisjonen er meget bra på riflene mine. Ellers er Ruger solide rifler som er en slags moderne kopi av Mauser M98. Det er ferdig støpte baser på låskassen for kikkertringer som følger med på kjøpet. Et dønn solid system som er lett å ta av hvis du skal bytte kikkertsikte. Som jeg sa jeg liker Ruger M77 veldig godt og har ingen problemer med å anbefale de.

Det finnes enda to typer Ruger M77 MKII og den nye Ruger M77 Hawkeye som skal ha et litt bedre avtrekk, samt at skjeftet framme er noe rundere. Ellers har du et hav av kaliber og stokker med laminat eller plastikk i rustfri utførelse samt valnøtt å velge i. Du sier stokken var grusom på den rifla du så på. Det kunne vel være den stokken som gikk under navnet padleåra og den er ikke noe vakkert syn. Det er en utgått modell. Stokkene på Ruger M77 er helt greie og i vanlig klassisk stil.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

 

Her er stokken jeg så på:

44_984473069.jpg

 

Kan veldig gjerne se ut som en padleåre det der ja! ;)

 

Hvordan er det å sette på skinne for montering av kikkert? Picatinny f.eks.. Syns det ser litt "flimsy" ut det standard-systemet der når man skal skyte f.eks 300winmag.

Link to comment
Share on other sites

Den kraftigste Rugern jeg har er i kaliber 6.5x55 så 300winmag har jeg ikke prøvd. Tror ikke du skal være redd for at feste for kikkertsikte ikke skal holde. Det er solid laget. Har ingen erfaring med å bytte løp på de, men det kan da ikke være noe vanskeligere å bytte løp på en Ruger enn på de enn andre rifler :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Ruger M77 er mine favorittrifler.

Grunnen er ganske enkelt at dette er dønn solide bruksvåpen, med et supert integrert montasjesystem for kikkertsikte.

Og dette er på ingen måte "flimsy greier"!

Jeg har hatt forskjellige rifler i kaliber fra 243 Win via 308 Win, 338 Winmag, til 375 Ruger, og alle har levert uten problemer.

 

Minuset kan være noe tungt avtrekk, noe som lett kan fikses av kompetent børsemaker.

Enkelte har vært plaget litt med presisjon, men jeg har ikke opplevd det.

Som det nevnes kan også sluttstykkegangen være litt "rå" på nye våpen, men dette glatter seg raskt til.

 

Den Zytelstokken som du viser til på bildet, er blitt en kultgreie i USA. Stygg kanskje, men uhyre funksjonell.

Jeg har en slik på min 35 Whelen, og den blir ALDRI byttet :D .

 

Forøvrig finnes det lassevis av stokker å få kjøpt til M77, så det er ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

min kjære far har en Ruger M77 i kaliber .270 som er rustfri og med samme stokk som den du la ut bilde av. jeg har brukt rifla en del og bl.a. skutt 3 villrein med den. min erfaring er at det er en solid og god rifle med bra presisjon! vurderte lenge å kjøpe en tilsvarende selv. i motsetning til dere andre har jeg ingenting i mot stokken. det finnes selvsagt penere syntstokker, men den er god å håndtere og gir meg mye mer "kvalitets-følelse" enn f.eks Tikka T3 Lite. Som andre nevner er avtrekket litt hardt, men det fikser en børsemaker.

 

Ruger M77 er etter min mening en av de klart beste riflekjøpene til under 10 000,- Et skikkelig solid amerikansk kvalitetsprodukt! :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Genialt! Nå ble jeg veldig fristet til å kjøpe denne. Har egentlig bestemt meg for howa 1500 men...

 

Mon tro hvordan denne vil gjøre seg til langhold i 300wm?

 

Vil nok bytte stokk uansett, som nevnt har Boyds flotte stokker til denne :)

 

Er det noen som klarer å se hvilken versjon dette er av m77?

Link to comment
Share on other sites

Hadde inntil nylig ei M77 MK II i 30-06 og den var grei nok. Stokken var laminert og hadde litt dårlig grepsfylde, noe som sammen med et litt vel hardt avtrekk var grunnen til at jeg solgte den. Men noe mer solid skal man lete lenge etter.

 

Presisjonen ble ypperlig etter at jeg bedda den, og det er jo helt klart at mauserutdrager og freste spor i kassa for ringer er noe for dem som er avhengig av at utstyret fungerer under ALLE forhold. Ikke uten grunn at Norsk Polarinstitutt, Universitetet på Svalbard og guidefirmaene sverger til denne...

 

De siste utganene kan leveres med et justerbart avtrekk for en tusing ekstra (iflg en test i Jeger hund og våpen). Ring Våpen-Søilen for å finne ut om de kan levere det til en eldre modell også.

 

Jeg kunne godt tenkt meg å hatt en i 375 ruger. Noe for jakt på ting som kan finne på å bite tilbake...

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som klarer å se hvilken versjon dette er av m77?

Modellen heter M77 Mk-II All-Weather, modellnummeret er KM77RPMKII, den første versjonen.

Jeg hadde en slik i .30-06 i 14 år og var storfornøyd hele veien, men da anledningen til å få meg en Blaser materialiserte seg måtte den vike plassen. Riflen er, som nevnt over, et bunnsolid bruksjern med god presisjon. Ruger sin kikkertmontasje er en av de mest solide og stabile som er der ute, ingen grunn til bekymring der. Avtrekket er tungt, men rent. Enkleste vei til forbedring er å bytte til Timney. Det koster deg ca. en tusenlapp, og du monterer det selv hvis du ikke har altfor mange venstretomler.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Du trenger slett ikke sette på noen skinne. Rugers montasjer er supersolide.

 

Dersom du er intressert i å finne ut mer om rifla, gå på hejmmesiden til Sturm Ruger. Lenge siden jeg var og søkte der, men du kan finne våpennummeret på ei liste, og da ser du produksjonsåret.

 

Det er forsåvidt ikke noe galt med stokken, den ser bare litt anderledes ut. Har bl a brukt en slik en under naturoppsyn på Svalbard. Ut og inn av båt, duppe den i saltvann, ligge og skrangle i båten, legge fra seg på stein på bredden osv. Denne rifla er kanskje en av de få som virkelig er rustfri. Mange lager rifler som er rustfrie utenpå, men denne har også rustfrie deler inni.

 

Samleverdi på våpen er som oftest ikke noe samtaleemne i Norge, men blant endel amerikanere er disse riflene etterhvert blitt objekter. De ble produsert over noen år, men på den senere modellen kom det en "vanlig" plaststokk.

I ettertid ble det gjort ytterliger endringer, og rifla ble døpt Hawkeye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte en slik i Sør Afrika på en ferietur som vi toppet med en ukes jakt i mai/juni i år. Outfitter hadde en slik rustfri sak i 30-06 med ikke helt vakre skjeftet , som han brukte selv og som klienter også lånte. Jeg dro på en 22-250 og kona hadde med 6,5en sin fra Norge. Siden det da holdt med en koffert til begge riflene, så lånte jeg nevnte 30-06 for min antilopejakt. Rugeren til outfitter var godt brukt for å si det mildt og var lett og fin å bære på i timer i strekk, skjeftet var litt glatt men det kan litt klebrig grepstape rette på. Lett å skyte med med 220 gr kuler var den og. Original montasjen satt svært godt og jeg satte første kula i midten av et 30-40mm siktepunkt på 100 meter under kontrollskyting. Jeg har også også sett flere slike rifler på Svalbard hos folk som er mye ute.

Topp rifle hvis den ikke er herpet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...