Jump to content

Krag karabin, historie?


Anchev

Recommended Posts

Hei. Dette er en Kragkarabin m/1895 for kavaleriet og bergartilleriet. Ser denne er laget i år 1900, det ble laget 779 stk av denne dette året. Totalt ble det laget 5843 stk iårene 1898-1906. Ta godt vare på den, det blir ikke flere av dem.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk! Så til oppfølgingspørsmålene:

 

Jeg er ny på denne siden, men er en aktiv jeger og har hatt denne med meg på rådyrjakt ifjor syns da siktemidlene var litt for trege. Jakter hovedsakelig med eldre våpen med åpne sikter etter min farfar. Likte denne veldig godt pågrunn av lengden, så er veldig usikker på om jeg bør skifte ut siktemidler på denne eller gå til en våpen butikk alle jakt og fritid og bytte den inn mot en ny kort karabin. Hva tror dere man kan få i fratrekk for denne hos en forhandler?

Link to comment
Share on other sites

Her er noen henvisninger til tråder om jakt-krag og kikkertsikter her på "Kammeret".

 

Hvis du skal ha den mest anvendelige kikkertmontasjen, må du ta litt ut av skjeftet rundt framre låskassebro. Etter som denne kragen nok har samler-, eller iallfall affeksjonsverdi, vil jeg heller rå deg til å skaffe et eget skjefte til den, til jaktbruk. (Jeg har nok noen avdankede skjefter for vanlig Krag m/95 liggende).

Link to comment
Share on other sites

Denne må du ikke selge eller modifisere, men ta godt vare på som nevnt over.

 

Og i og med at den er arvet skal den IKKE telle med i jaktvåpengarderoben din! Og dersom våpenkontoret gnåler om bruksforbud på arvevåpen - be dem dokumentere det.. For det er det nemlig IKKE med mindre du ikke er kvalifisert til å bruke dem (ikke har jegerprøve eller er sportsskytter).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...