Jump to content

Klikk problemer med Blaser R 93


ponsse

Recommended Posts

Jeg har en Blaser R93, og jeg lader alt av patroner selv. Jeg kjøpte nylig en smørefri neck sizer, for og slippe og smøre hylsene og lader patronene i en Dillon 550 presse. Jeg bruker Norma hylser og cci 200 hetter og hylsene er ikke for lange. Men i det siste så har jeg hatt noen klikk, og jo sluttstykket har hvert helt i lås men 2 av gangene så har det ikke hvert merke i hetta en gang. Jeg lurer derfor på om det er noen andre her på forumet som har hatt eller har det samme problemet som det jeg har. For hvist det er sånn at en må bruke fabrikk patroner i en Blaser, ja da er iallefall min karriere som Blaser eier slutt.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Kjenner igjen det problemet der ja. Og alle patroner som klikket i Blaseren kunne skytes uten klikk i boltrifla mi. Jeg fant ut at problemet på de patronene som klikket stort sett alltid var på Norma hylser, som kjent er hettelommene på Norma hylsene ganske trange. Problemet viste seg altså for mitt vedkommende at kom av at tennhetta ikke var presset skikkelig inn i bunnen av hettelomma. Tennhetta lå altså kanskje et par tiendels mm utfra bunnen. Dette hadde absolutt ingen ting å si i boltrifla, men Blaseren ville ikke ha slike patroner. Dette var patroner som ble ladet i hopetall på Dillon 650.

 

Om dette er problemet med din Blaser vet jeg ikke, men det du beskriver kjenner jeg veldig godt igjen. Også det at enkelte hetter ikke viste tegn til anslag i det hele tatt, mens andre hadde små tegn til anslag.

 

Det står ikke noen Blaser i mitt våpenskap nå og dette ene problemet er bare en av mange grunner til at det aldri kommer en R93 i mitt skap igjen. Lei av "ingeniørvåpen"......

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

har ladet mange patroner til min blaser (2000-3000) skudd opplevde klikk på en serie men det skyltes kun larv i ladingen.

måtte skytte tom noen patroner og gikk inn og ladet men oppdaget ikke at det hadde kommet fuktighet i hylsene.

Ellers har det aldri vert problemer med min og har ladet i diverse kaliber men sørger for at hetta sitter sikkelig inntil for har hørt at blaser'n er litt kresen akkurat på det.

Link to comment
Share on other sites

Har du sotet hylsene, og deretter prøvd dem i kammeret ?

Ikke for å være frekk dersom du kjenner prosedyren.

Jeg gjør det alltid når jeg lader til blaseren, enten det er i 6,5 x 55 eller 9,3 x62.

Har aldri hatt ett klikk etter det. Blaseren forutsetter også ett noe bestemt ladegrep, men jeg regner med

at du kjenner til dette.

Hadde du problemer før du kjøpte ny smørefri die ?

Siden du sier at det ikke er merke etter anslag i tennhetta, mistenker jeg at sluttstykket ikke har vært i lås.

Blaseren skal vel fungere sånn dersom den ikke er låst ?

Link to comment
Share on other sites

Har ladet for en kamerat med R93. Kjørte de gjennom necksizeren på dillon 550 pressa med det resultat at han måtte bruke skikkelig kraft når sluttstykket skulle lukkes. Vi har siden smurt og helpresset hylser. Han hadde også klart å blande i en patron som hadde vært skutt i den forrige rifla og den satt da så dønn fast at de måtte lage et spesialverktøy og bruke klubbe på J&f for å få opp sluttstykket igjen .

For meg virker det som Blaseren er like kresen som en halvauto og passer best med fabrikkammo eller helpressede hylser. Jeg har hatt skikkelig lyst på Blaser men blir skikkelig betenkt når jeg hører om sånne feil. Er vel ikke akkurat rifla man tar med seg på Big five jakt eller på en jakt i Alaska???

Link to comment
Share on other sites

Har utelukkende brukt necksizede hylser i min r93 i flere år uten problemer. Som nevnt over er det avgjørende å få bolten helt frem. Om det er i orden og klikk oppstår kun ved necksizing, er problemet relatert til innstillinger av ladeverktøyet.

 

Ikke helpressede hylser fra annet våpen kan sette seg fast i ei hvilken som helst rifle!

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svarene, og det var nesten godt og høre at det var flere, ( ikke vondt ment) som har hatt problemer med patroner som er hjemme ladet. Jeg har gode lade rutiner og vektøyet er riktig innstilt, men jeg har ikke sotet hylsene. Før dette så brukte jeg en Redding neck sizer men måtte da smøre halsen, og da hadde jeg 2 klikk på ca 400 skudd. Men før jeg fikk Blaseren i hus så var det boltrifler av diverse merker og da opplevde jeg aldri klikk. Jeg trur nok at det blir en utskifting i våpen skapet, og det blir nok ikke en ny R 8 heller.

Jeg vil ikke tenke på hvor Forb :evil::oops: jeg ville bli om jeg satt på hjortepost på vestlandet og selve gromgubben kom på post og så hører jeg KLIKK.

Link to comment
Share on other sites

Gå over til Federal tennhetter, så er det muligt klikk problemet forsvinner. Brukte cci 200 tennhetter i 25-06en min og 30.06en og har hatt noen klikk. Litt seigt om det hender på jakt foran ditt livs bukk. Bruker nå, kun federal som eg ikke har hatt klikk med.

Vet det er flere andre som har samme meningene.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

........men sørger for at hetta sitter sikkelig inntil for har hørt at blaser'n er litt kresen akkurat på det.

 

Akkurat dette har jeg opplevd også, i tillegg så bruker jeg kun engangsskutte hylser på patroner jeg lader til jakt....

Jeg synes at hylser som har blitt ladet om noen ganger, har en tendens til å gå litt "tungt" i Blaser'n....

Det skal da nevnes at jeg kun bruker Lee Collett die, altså necksizer.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over at Blaseren må være helt i lås, og de siste gangene som jeg har hvert og skutt, og har tatt ladegrep så har jeg spent ned oppspenneren for og kjenne etter om den er i lås før jeg spenner opp igjen. Og hvist den ikke er i lås da, ja da vet ikke jeg. Jeg bruker som sagt en smøre fri neck sizer fra Redding med løs titan bussing, og presser ca 2-3 deler av hylse halsen og hylsene er mellom 54.8 til 55 mm på lengda. Og alle patronene lukker fint, ingen som er tunge

Link to comment
Share on other sites

Hm, mange skudd skyter dere pr klikk med blaser R93? Er klikk "vanlig"?

 

Jeg har skutt ca 50 000 hjemmeladde skudd i sauer 200STR med 1 klikk som resultat(den hetta gikk ikke av på forsøk nr 2 eller 3 heller), så mener at om klikk er "vanlig" på R93 så er jeg glad jeg ikke har blaser R93 av noe slag i våpenskapet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over at Blaseren må være helt i lås, og de siste gangene som jeg har hvert og skutt, og har tatt ladegrep så har jeg spent ned oppspenneren for og kjenne etter om den er i lås før jeg spenner opp igjen. Og hvist den ikke er i lås da, ja da vet ikke jeg. Jeg bruker som sagt en smøre fri neck sizer fra Redding med løs titan bussing, og presser ca 2-3 deler av hylse halsen og hylsene er mellom 54.8 til 55 mm på lengda. Og alle patronene lukker fint, ingen som er tunge

Hvis patronene kammrer fint og du ikke har annslag med låst sluttstykke er det noe feil med børsa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...