Jump to content

Lading av 30-06 med varmintkuler


Hjortefot78

Recommended Posts

Skal lade noen 30-06 skudd med 110 grs Sierra Varmint :winke1:

Har også finne noe ladedata for kula, men mitt problem er kruttet! Er innehaver av Rhino 17 og Vitha. N-160 Med tanke på at det er ei lett kule så passer vel muligens N-160 kruttet dårlig Rhino 17 skal vel vere likt Norma URP, men finner ingen ladedata der i mine bøker :(

Så lurer da på om det er noen her på Kammeret som kan hjelpe meg med litt ladedata :D

Link to comment
Share on other sites

Norma URP har ganske lik "burning-rate" som Vit N-150 og ifølge Lapuas lade-tab skal en 110grs kule ha 55.1 grs N-150 som "startlading"-(905m/s).-

Ta dette for va det er.- Om Rhino 17 er å sammenligne med Normas URP, vet jeg ikke (har ingen egen erfaring med dette kruttet). At N160 blir for "sakte", er jeg enig i. Lader selv denne kulen med 53.5grs N-140.-- Lykke til og vær forsktig. :D Mvh

Link to comment
Share on other sites

Rhino 17 tilsvarer Norma URP ja.....har brukt det til divere ladninger i 6,5'n

Blei anbefalt det kruttet på Jaktdepoet til kuler under 9 gram

Men spørs om det ikke skal kjøpes inn et lite kvanta med N-140 også, så dekker det di litt lettere kulene ;-) Rhino krutt står det egentlig veldig lite om i diverse ladetabeller Kjøper heller ei ny kruttype som er ennkel å finne data på enn å bestille ei dyr bok fra Rhino :P

110 grs kule i 30-06 er jo ingen daglig kost, men bør kunne skape litt morrofaktor :D

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve for å se om det fungerer, men bør jo begrense skuddholda kanskje ? :?

Kula er jo relativt kort og butt med tanke på at det er svært hull i spissen.....så er jo muligheter for at hagla kan samle bedre :P

Er mest for morro det prosjektet her ;-)

Mindre kaliber er nok bedre egna til forholdet....men som nevnt tidligere, vil prøve å se om det kan fungere i såpass grovt kaliber

Link to comment
Share on other sites

Har fått bra presisjon og hastighet i 30-06 med 110 grs. Sierra Varminter med N150 - 56 grs. - samlinger på rundt 35 mm på 200 meter og kronografert til 982 m/s, start noen grs. under dette og prøv deg frem - er ikke sikkert dette er optimalt i di rifle ;-)

Link to comment
Share on other sites

klarer man å stabilisere så lette kuler i en Muaser 98 i 30-06 med orginalt løp?

blir det samlinger av det eller blir det ut over hele skiva? :roll:

jeg har ladet 110 grs. v-max til mauseren min, samler på en 20 kroning på 100m, men har problem med at den første kula som skytes når løpet er rent går langt under de andre, tror det skyldes at mauserløpet er lit for romt og dermed blir mindre trykk når løpet er rent en når det ligger kruttrester der... tror jeg :?

Link to comment
Share on other sites

fin teori, men er nok ikke det som er grunnen, da du pusser børsa, fjerner du ikke så mye skitt og smuss, at det blir noe merkverdig trykkfall, så kula går lavere. skal ikke nekte på det, men høres litt merkelig ut.

 

har en mauser selv, som jeg har ladet V-MAX 110grn til 1002m/s.

de går godt i min, og twisten er 1-10, og om jeg ikke husker helt feil, er det det samme i orginal løpene, så dvs si at det ikke er noen grunn til at det IKKE skal samle i orginal løpet.

Link to comment
Share on other sites

Har fått bra presisjon og hastighet i 30-06 med 110 grs. Sierra Varminter med N150 - 56 grs. - samlinger på rundt 35 mm på 200 meter og kronografert til 982 m/s, start noen grs. under dette og prøv deg frem - er ikke sikkert dette er optimalt i di rifle ;-)

Hørest jo ut som den duger da vertfall :) Har ca 50 cm løp i min gammle Tikka M65, så vil nok miste litt hastighet der kontra det du får

Er det mulig å lade med N160, eller vil det bli veldig "feil" ?

Har Rhino 17 også som alternativ om det kan brukes!!!

Link to comment
Share on other sites

Duger bra denne kula ser du, er mest overrasket over presisjonen ut mot 200 meter, på 100 meter klarer jeg samlinger på under 20 mm - har 56 cm pipe...

Har skutt over 30 rev med denne kula uten å få en eneste klage på presisjon og utgangshastighet.. :D

Link to comment
Share on other sites

fin teori, men er nok ikke det som er grunnen, da du pusser børsa, fjerner du ikke så mye skitt og smuss, at det blir noe merkverdig trykkfall, så kula går lavere. skal ikke nekte på det, men høres litt merkelig ut.

På langholdsbanen har jeg opplevd å få store treffpunkt variasjoner før og etter pussing. Har sett dette på flere rifler faktisk så det har nok mer å si enn man kanskje skulle tro.

Ellers så har jeg ladet litt både v-max og sierra varminter 110grains i 30-06, prøvde bare en ladning men testet den i to rifler og den gikk greit nok og er iallefall trygg. Jeg brukte 57,0grain N-150, OAL 76,0mm. Farten ble 1018m/s med 61cm pipe og 968m/s med en 47cm pipe.

Link to comment
Share on other sites

bruker 58,2 gra N-150 bak W-max 110 gra i min Winchester m70. Fin samling ut til 100m. har ikke testet lengre.

VV....sier at max ladning er 60,8 med dette kruttet. men ville ikke prøvd det i min børse, syntes både rekyl å samling kan måle seg med mye tyngre kuler.

Link to comment
Share on other sites

@ hjortefot 78

 

Er jo egentlig ikke så helt umulig og finne ladedata til Rhinokrutt.

Ligger en en oversikt over diverse boforskrutt her http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=58&t=23165&p=529755&hilit=rhino+krutt#p529755

Ellers ligger det jo mye data på Aliant rl på diverse steder, aliants ladetabell, på sidene til Nosler, Barns osv.

 

Ellers har jeg ladet 110gr kuler til 30-06 med N-140, det har gitt høy hastihet og god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...